Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024
 
 

Μεταπτυχιακά Εξ Αποστάσεως

Αγγελίες

Tickets Market - Φθηνά Εισιτήρια

Πανελλαδικές 2024 - Μηχανογραφικό 2024

edu4u.gr facebook page

Share
Edu4u Admin
Πέμπτη, 17 Αυγούστου 2017
Επικαιρότητα   Άρθρα
Η σχέση γνώσης και εκπαίδευσης
 

Η μόρφωση είναι θεσμοθετημένη μνήμη –  Αν το ποια γνώση παράγεται και προς όφελος ποιων, είναι ένα σύνθετο πολιτισμικό, κοινωνικό και κατεξοχήν πολιτικό φαινόμενο, αφού «τα εκπαιδευτικά συστήματα στο δυτικό κόσμο έχουν ιστορικά διαμορφωθεί και εξακολουθούν να λειτουργούν, επί το πλείστον, ως εθνοκεντρικοί κοινωνικοί- πολιτισμικοί μηχανισμοί εξουσίας – γνώσης», το ίδιο ζήτημα εγείρεται και στο ερώτημα: ποια γνώση επισημοποιείται και αποκτά θεσμικό χαρακτήρα, αφού «οι γνώσεις που επιλέγονται ως έγκυρες για κάθε εκπαιδευτικό επίπεδο δεν είναι κοινωνικά ουδέτερες».

Του Νίκου Τσούλια

Εδώ οι αντιπαραθέσεις είναι πιο ορατές και η διευθέτηση αποκτά πιο νόμιμα χαρακτηριστικά, αφού το κέντρο αναφοράς είναι κάποιος θεσμός της πολιτείας, κατά κύριο λόγο, τα αντίστοιχα υπουργεία παιδείας. Βέβαια «είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε τη σχέση μεταξύ τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης», γιατί είναι σχέση διαλεκτική και επηρεάζει στη συνέχεια την ίδια την παραγωγή της γνώσης, αφού τροφοδοτούν το κυρίαρχο πολιτισμικό πρότυπο.

Έτσι σήμερα στις Η.Π.Α. η μεγάλη διαμάχη περιστρέφεται γύρω από ποιο θα είναι το περιεχόμενο των σχολείων κατά κύριο λόγο (π.χ. πιέσεις για εξοβελισμό της θεωρίας της εξέλιξης από τα σχολεία και εισαγωγή της θρησκευτικής αντίληψης / δημιουργισμός) και όχι ποια ερευνητικά προγράμματα πρέπει να χρηματοδοτηθούν, αφενός μεν γιατί στο δεύτερο επίπεδο η επιχειρηματική δραστηριότητα μέσω της ισχυρής πολιτικής δύναμής της έχει μεγαλύτερα περιθώρια επιλογών και αφετέρου γιατί στα πρώτα βήματα κατανόησης του κόσμου από την παιδική σκέψη οι επιρροές είναι κεφαλαιώδους σημασίας, κάτι που είναι γνωστό από παλιά αφού «όλες εκείνες οι γνώμες και οι αντιλήψεις για τα πράγματα με τις οποίες έχουμε εξοικειωθεί από την παιδική μας ηλικία είναι τόσο βαθιά ριζωμένες, που μας είναι αδύνατο να τις ξεριζώσουμε ακόμα και εάν επιστρατεύσουμε όλες τις δυνάμεις του λόγου και όλα τα δεδομένα της εμπειρίας».

Σύμφωνα με τις θεωρίες αναπαραγωγής, η εκπαίδευση αναπαράγει και επεκτείνει την κυρίαρχη ιδεολογία και αυτό γίνεται με τις συγκεκριμένες σχολικές λειτουργίες αλλά και με αδιόρατους τρόπους μέσω του αξιακού πεδίου και των πολιτισμικών προτύπων της. Και η γνώση, σε αυτό το πλαίσιο «εφαρμόζεται στις οικονομικές και παραγωγικές διαδικασίες σαν μια μορφή ελέγχου – μέσα από αυτές επανέρχεται στο σχολείο για να καθορίσει τη μορφή της εκεί παραγωγικής διαδικασίας, και έτσι αναπαράγεται».

Παράλληλα υπάρχει και η «θεωρία της αντίστασης», η οποία ισχυρίζεται ότι η εκπαίδευση ταυτόχρονα αναπτύσσει αντιλήψεις αμφισβήτησης του κυρίαρχου πολιτιστικού παραδείγματος μέσω του περιεχομένου της αγωγής, του κρυφού σχολικού προγράμματος, της κριτικής σκέψης μέρους των εκπαιδευτικών κλπ, γι’ αυτό οι προοδευτικές απόψεις δεν οριοθετούνται απλά και μόνο στο περιεχόμενο της γνώσης ή στο πεδίο των αξιών αλλά εκτιμούν ότι «η εκπαίδευση δεν θα πρέπει να στοχεύει σε μια παθητική επίγνωση νεκρών γεγονότων, αλλά σε μία δραστηριότητα που κατευθύνεται προς τον κόσμο που προσπαθούμε να δημιουργήσουμε. Θα πρέπει να διέπεται από πνεύμα σεβασμού για κάτι ιερό, απροσδιόριστο, απεριόριστο, κάτι μοναδικό και παράξενα πολύτιμο, η αυξανόμενη αξία της ζωής, ένα ενσωματωμένο θραύσμα του σιωπηλού αγώνα του κόσμου».

Ο ρόλος του σχολείου είναι καθοριστικός γιατί «κατά τη παιδική μας ηλικία διαποτιζόμαστε από προκαταλήψεις οι οποίες επιβραδύνουν την πρόοδο των γνώσεών μας και μας οδηγούν σε σφάλματα» και ως εκ τούτου το σχολείο οφείλει να ξεριζώσει πλήθος προκαταλήψεων και δογματικών αντιλήψεων, οι οποίες χειραγωγούν την προσπάθεια ανάπτυξης της κριτικής σκέψης και κατ’ επέκταση της προαγωγής της ελευθερίας του πνεύματος.
Σε κάθε περίπτωση, δεν διδάσκουμε πια παλιές γνώσεις για να αναπαράγουμε ένα μοντέλο, όπως κάναμε παλιά, αλλά για να φτιάξουμε κάτι καινούργιο. Μόνο που η ανίχνευση του ‘καινούριου’ είναι μια αρκετά σύνθετη και δύσκολη διαδικασία και απαιτεί συνεχείς έρευνες και ανοιχτή πολιτική αντίληψη.

iPaideia.gr


Σχόλια ( )
Υποβλήθηκε πριν από 2436 ημέρες
Προσθέστε το σχόλιο σας

Συζήτηση - Γνώμες - Σχόλια

Είναι εύκολη η Αγγλική Φιλολογία του ΕΚΠΑ;;
Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2024 - 15:53
Σχόλια (0)

Μεταπτυχιακά
Σάββατο, 10 Φεβρουαρίου 2024 - 22:37
Σχόλια (0)

Δεκαπέντε (15) θέσεις έμμισθων υποψηφίων διδακτόρων
Τρίτη, 26 Σεπτεμβρίου 2023 - 14:46
Σχόλια (0)

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ
Δευτέρα, 18 Σεπτεμβρίου 2023 - 18:41
Σχόλια (6)


Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (0)

Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (13)

ΕΓΓΡΑΦΕΣ
Σάββατο, 12 Αυγούστου 2023 - 01:50
Σχόλια (3)

ΜΕΤΑΓΡΑΦΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΩΝ ΣΕ ΣΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Τετάρτη, 12 Ιουλίου 2023 - 19:36
Σχόλια (10)

Σχολές με φυσική παρουσία

Εκπαιδευτικά... και Άλλα
Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024
Κ. Πιερρακάκης: Τι θα διατηρήσουμε από το σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 3 ώρες
Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024
ΟΡΙΣΤΙΚΟ! Πότε κλείνουν τα σχολεία για καλοκαίρι – Πότε οι εξετάσεις για κάθε τάξη
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ώρες
Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024
Και τώρα ... «Ευρωπτυχίο»: Εξαγγελία Μ. Σχοινά στη Σύνοδο Πρυτάνεων - Σήμερα ο Κ. Πιερρακάκης
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ώρες
Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024
ΕΠΑΛ: Οι 25 ειδικότητες του Μεταλυκειακού έτους - Τάξης Μαθητείας 2024-2025
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ώρες
Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024
Πανελλήνιες: Επιλογές σπουδών και τα γνωστά.. άγνωστα επαγγέλματα του μέλλοντος
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ώρες
Σελίδα 1 από 6190 (37140 αντικείμενα)
Προηγούμενο
1
2
3
4
5
6
7
6188
6189
6190
Επόμενο
edu4u.gr facebook page
Καταχώρηση Δημοσίευσης