Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024
 
 

Μεταπτυχιακά Εξ Αποστάσεως

Αγγελίες

Tickets Market - Φθηνά Εισιτήρια

Πανελλαδικές 2024 - Μηχανογραφικό 2024

edu4u.gr facebook page

Share
Edu4u Admin
Τρίτη, 18 Δεκεμβρίου 2018
Άρθρα
Πώς επιδρά το σχολείο στους εκπαιδευτικούς;

 Τον εκπαιδευτικό τον ενδιαφέρει με απόλυτο τρόπο η εικόνα που διαμορφώνουν γι’ αυτόν οι μαθητές του, οι γονείς τους, οι συνάδελφοί του και η μικροκοινωνία του σχολείου. 

Η επαγγελματική δραστηριότητα ως συστηματική και μάλλον μακροχρόνια λειτουργία δεν μπορεί παρά να επηρεάζει κάθε πολίτη, αφού η καθημερινότητά του και η κύρια εργασιακή του δραστηριότητα είναι διαποτισμένες από τα ανάλογα επιστημονικά, κοινωνικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά. Η επαγγελματοποίηση είναι ένα από τα πιο βασικά στοιχεία της βιομηχανικής περιόδου και αποτελεί ουσιώδη παράγοντα του καταμερισμού εργασίας σε προσωπικό επίπεδο.

Η σχετική αναφορά στους εκπαιδευτικούς έχει πολύ ιδιαίτερα στοιχεία, που χρήζουν μελέτης και ανάλυσης. Ας θέσουμε ένα παράλληλο ερώτημα, αφού η επιρροή του σχολείου επί των εκπαιδευτικών θεωρείται αυτονόητη και σημεία της θα παρουσιαστούν στη συνέχεια. Είναι θετικό το γεγονός της επίδρασης του σχολείου επί των εκπαιδευτικών; Η απάντηση είναι θετική και μάλιστα μπορεί να σημειωθεί ότι είναι απόλυτα ευεργετική και διαπαιδαγωγική. 

      Μπορεί οι εκπαιδευτικοί να θεωρούνται ως οι φορείς της διαπαιδαγώγησης στα σχολεία αλλά ισχύει μια αμφίπλευρη λειτουργία. Τελικά, οι εκπαιδευτικοί είναι και παιδαγωγοί και παιδαγωγούμενοι, όπως είναι και εκπαιδευτικοί και εκπαιδευόμενοι. Διδάσκουν μαθαίνοντας και μαθαίνουν διδάσκοντας. Διαπαιδαγωγούν και διαπαιδαγωγούνται την ίδια στιγμή. Δεν μπορούν να θεωρητικολογούν χωρίς να δίνουν μια κάποια όψη του παιδαγωγικού τους παραδείγματος. Μπορούν, για παράδειγμα, να διδάξουν το μεγαλείο του Διαλόγου και του σεβασμού στην άποψη του άλλου, χωρίς να το τηρούν αυτοί; 

 Το σχολείο έχει ένα βαρύ ιστορικό φορτίο, μια απόλυτα σημαντική κοινωνική αποστολή, ένα πλούσιο μορφωτικό και μαθησιακό περιεχόμενο, άπειρα κοιτάσματα αφηγήσεων του ανθρώπου, ανιχνεύσεις του μέλλοντος, έναν φωτεινό γαλαξία αξιών και διδαχών και ο κύριος φορέας που μορφοποιεί όλο αυτό το Σύμπαν είναι ο εκπαιδευτικός. Βρίσκεται συνεχώς σε μια παράλληλη τροχιά με εκείνη της καθημερινής μη σχολικής ζωής. Αλλά είναι σμιλεμένος κυρίως με ό,τι η σχολική κουλτούρα καλλιεργεί και προάγει. Η εικόνα του εκτός σχολείου δεν μπορεί να απέχει πολύ από τη φοβερή αισθητική του εκπαιδευτικού. Προφανώς θα είναι αυθεντικός και δεν θα υποκρίνεται σε έναν ρόλο που του επιβάλλεται κοινωνικά. Αλλά δεν μπορεί, από την άλλη πλευρά, να αποκτά την αισθητική παιδαγωγική και μορφωτική εικόνα του με την είσοδό του στο σχολικό προαύλιο και να την αφήνει εκεί για την επόμενη ημέρα. 

 Το σχολείο ως κοινωνικός θεσμός με όλους τους συμβολισμούς του αποτελεί για τον εκπαιδευτικό χώρο που του εξευγενίζει τη συμπεριφορά, που του εκλογικεύει την όλη εικόνα και του καλλιεργεί το συναισθηματικό κόσμο. Γιατί δεν μπορεί να συμμετέχει στοιχειωδώς στο παιδαγωγικό γίγνεσθαι χωρίς το πλησίασμα της ψυχής του με το συναίσθημα των παιδιών και των εφήβων. Και όλη αυτή η δυναμική προς μια και μόνο κατεύθυνση κινείται και κινεί όλο το σχολικό οικοσύστημα: στη συστηματική προαγωγή της Αγάπης, η οποία μαζί με τη Γνώση και την Ομορφιά αποτελούν το κορυφαίο τρίπτυχο της Παιδείας. 

 Τον εκπαιδευτικό τον ενδιαφέρει με απόλυτο τρόπο η εικόνα που διαμορφώνουν γι’ αυτόν οι μαθητές του, οι γονείς τους, οι συνάδελφοί του και η μικροκοινωνία του σχολείου. Ο ευαίσθητος εκπαιδευτικός τρέμει στην ιδέα και μόνο μη δημιουργήσει ούτε καν ένα αντιπαιδαγωγικό γεγονός και διαβρωθεί η αισθητική του εικόνα που την επιμελείται με συστηματικό, δημιουργικό αλλά και αγχωτικό τρόπο αρκετές φορές. Όταν ένας εκπαιδευτικός φερθεί παραβατικά ή αντικοινωνικά ή αντιπαιδαγωγικά ή αντιεκπαιδευτικά, η πρώτη μεγάλη απορία που έρχεται στη σκέψη καθενός είναι αυτή. Μα μπορεί αυτός να είναι εκπαιδευτικός και παιδαγωγός; 

 «Όταν δεν αγαπώ τον κόσμο – όταν δεν αγαπώ τη ζωή – όταν δεν αγαπώ τους ανθρώπους, δεν μπορώ να ανοίξω διάλογο. Από την άλλη μεριά ο διάλογος είναι ανύπαρκτος χωρίς ταπεινοφροσύνη», ισχυρίζεται ο Πάουλο Φρέιρε στο κλασικό του έργο «Η αγωγή του καταπιεζόμενου». Και εδώ είναι η αιτιακή σχέση μεταξύ αγάπης, διαλόγου και ταπεινοφροσύνης, που συνθέτει τον πυρήνα της παιδαγωγικής άσκησης. Πώς μπορεί να βγει έξω από αυτό το βαθύ ουμανιστικό «παράδειγμα» ο εκπαιδευτικός και να μην διαμορφώσει τη δική του ανθρωπιστική παιδεία και κουλτούρα;

Νίκος Τσούλιας 


Σχόλια ( )
Υποβλήθηκε πριν από 1955 ημέρες
Προσθέστε το σχόλιο σας

Συζήτηση - Γνώμες - Σχόλια

Είναι εύκολη η Αγγλική Φιλολογία του ΕΚΠΑ;;
Τρίτη, 13 Φεβρουαρίου 2024 - 15:53
Σχόλια (0)

Μεταπτυχιακά
Σάββατο, 10 Φεβρουαρίου 2024 - 22:37
Σχόλια (0)

Δεκαπέντε (15) θέσεις έμμισθων υποψηφίων διδακτόρων
Τρίτη, 26 Σεπτεμβρίου 2023 - 14:46
Σχόλια (0)

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ
Δευτέρα, 18 Σεπτεμβρίου 2023 - 18:41
Σχόλια (6)


Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (0)

Πολιτικής Επιστήμης ΕΚΠΑ ή Κοινωνιολογίας ΕΚΠΑ
Κυριακή, 13 Αυγούστου 2023 - 19:23
Σχόλια (13)

ΕΓΓΡΑΦΕΣ
Σάββατο, 12 Αυγούστου 2023 - 01:50
Σχόλια (3)

ΜΕΤΑΓΡΑΦΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΩΝ ΣΕ ΣΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Τετάρτη, 12 Ιουλίου 2023 - 19:36
Σχόλια (11)

Σχολές με φυσική παρουσία

Εκπαιδευτικά... και Άλλα
Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024
Σχολεία: Τι αλλάζει στα κυλικεία
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 16 ώρες
Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024
Μετεγγραφές φοιτητών 2024: Ποιοί μπορούν να κάνουν αίτηση από σήμερα
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 16 ώρες
Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024
Πώς υποβάλλεται καταγγελία για περιστατικό ενδοσχολικής βίας στο stop-bullying.gov.gr
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 16 ώρες
Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024
Προσθήκη προσωνυμίας σε σχολείο της Λάρισας
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 16 ώρες
Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024
Aκαδημαϊκή ταυτότητα: Πώς να τη βγάλετε μέσω gov.gr
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 16 ώρες
Σελίδα 1 από 6198 (37183 αντικείμενα)
Προηγούμενο
1
2
3
4
5
6
7
6196
6197
6198
Επόμενο
edu4u.gr facebook page
Καταχώρηση Δημοσίευσης