Στην σημερινή εποχή, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει πολλά προβλήματα τα οποία οι αρμόδιοι φορείς αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν. Τα κακογραμμένα σχολικά βιβλία, τα παλιομοδίτικα προγράμματα σπουδών και το απαρχαιωμένο κλίμα των πανελληνίων αποτελούν μονάχα αποσπάσματα των ζητημάτων που εντοπίζονται. Όλα αυτά μοιάζουν να διαμορφώνουν μια εικόνα απογοητευτική για την εκπαίδευση στην Ελλάδα, εντούτοις υπάρχουν ακόμα πηγές ελπίδας οι οποίες διακοσμούν όμορφα το ελληνικό σχολείο. Η βασικότερη είναι πιθανότατα η πρότυπη εκπαίδευση.
Είναι πολύ διαδεδομένος ο θεσμός των πρότυπων σχολείων τα οποία συνεχώς αυξάνονται. Τα ιδρύματα αυτά διατηρούν εκείνη την παλιά ακτινοβολία του σχολικού περιβάλλοντος που οι μεγαλύτεροι γνωρίσαμε. Με καθηγητές -συνήθως- εξαιρετικού επιπέδου και τις πλέον εντυπωσιακές υποδομές αποτελούν τα κέντρα της αριστείας. Το επίπεδο των παιδιών είναι σημαντικά υψηλότερο από τον μέσο μαθητή με τις πανελλαδικές εξετάσεις και τους διαγωνισμούς να αποδεικνύουν ακριβώς αυτό. Δεν είναι βέβαια από θαύμα που σε αυτά τα σχολεία οι πιο πολλοί μαθητές αποτελούν παραδείγματα προς μίμηση για τους συνομηλίκους τους.
Η επιλογή τους βασίζεται σε ένα αδιάβλητο σύστημα εξετάσεων, καλά σχεδιασμένο που συνεχώς βελτιώνεται. Η μεγάλη ερώτηση είναι, “Πώς θα πετύχω σε αυτές τις εξετάσεις;” Αυτές οι γραπτές δοκιμασίες απευθύνονται σε μαθητές οι οποίοι έχουν πάθος για το διάβασμα, αγαπούν την γνώση και έχουν καλλιεργήσει το κριτικό τους πνεύμα. Δεν είναι εύκολο κάποιος ο οποίος δεν διαβάζει συστηματικά να περάσει σε ένα τέτοιο σχολείο. Μάλιστα για αυτόν τον λόγο πολλοί υποψήφιοι καταφεύγουν σε επιπλέον μαθήματα ειδικά για την επιτυχία τους.
Με την εισαγωγή στα Πρότυπα Γυμνάσια να φαντάζει πραγματικός άθλος και την αντίστοιχη στα Πρότυπα Λύκεια να είναι κάπως απλούστερη μα και πάλι απαιτητική ως δοκιμασία, είναι προφανές ότι για να έχει κανείς τις περισσότερες πιθανότητες πρέπει να... μπει στο μυαλό του εξεταστή.
Ως πρώην θεματοδότης γράφω μια ανάλυση της φιλοσοφίας των θεμάτων που επιλέγονται με την νέα μέθοδο των πολλαπλών επιλογών που έχει επικρατήσει σε αυτές τις “μικρές πανελλαδικές”. Ας σκεφτούμε το εξής ένας θεματοδότης θα διαλέξει θέματα τα οποία:
α) είναι αρκετά δύσκολα ώστε να δοκιμάσει να δημιουργήσει το γνωστό “βαθμολογικό τρίγωνο” και να ξεχωρίσει τους πολύ καλούς από τους πλέον άριστους μαθητές.
β) είναι αρκετά απλά ώστε κάθε καλά διαβασμένος μαθητής που απλά παρακολουθεί στο σχολείο και διαβάζει αρκετά να μπορεί να ανταποκριθεί (αλλιώς θα υποβαθμιστεί η σημασία του σχολικού συστήματος, ενισχύοντας την παραπαιδεία.)
γ) είναι μέσα από τα σχολικά βιβλία αφού με εκείνα το ΙΕΠ καλείται να εκδόσει τα θέματα
Φτάνουμε λοιπόν σε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για τα θέματα. Για παράδειγμα παραθέτω ακολούθως την 24η άσκηση γλώσσας της εξέτασης του 2023 για τα Πρότυπα Λύκεια:
024. Η πρόταση «ως προς τι βελτιώνεται» είναι:
Α. κύρια
Β. αναφορική
Γ. πλάγια ερωτηματική
Δ. Ειδική
Είναι νομίζω ξεκάθαρο ότι η παρούσα άσκηση είναι απλή εφαρμογή της θεωρίας του σχολικού βιβλίου!
Άρα η καλή κατανόηση του σχολικού βιβλίου είναι πολύ πιο ωφέλιμη από εκείνη οποιουδήποτε άλλου βοηθήματος. Για να αντιληφθείτε ακριβώς αυτό, σας αναφέρω χαρακτηριστικά πως κατά την σύνθεση των θεμάτων οι θεματοδότες πάντα επιλέγουμε τα θέματα από σημεία της θεωρίας των σχολικών συγγραμμάτων.
Κάτι άλλο το οποίο είναι πολύ παράξενο είναι η παρατηρούμενη τάση -ιδίως μεγάλων φροντιστηρίων ή καθηγητών που μέσω ιδιαίτερων μαθημάτων προετοιμάζουν τους μαθητές για αυτές τις εξετάσεις- να διδάσκονται οι μαθητές πράγματα εκτός ύλης τα οποία βέβαια ποτέ δεν θα ζητηθούν στις εξετάσεις. Ποιο το νόημα να διδαχτεί ένας μαθητής της Γ Γυμνασίου τα διαγράμματα Venn στα μαθηματικά ή αντίστοιχα τις πιο δύσκολες λέξεις στην γλώσσα ενώ είναι παράνομο να εξεταστούν;
Η φιλοσοφία των θεμάτων είναι σε μια πρόταση κατά την γνώμη μου η επόμενη:
“Εξέταση της κριτικής σκέψης με παραδείγματα παραπλήσια των σχολικών βιβλίων τα οποία όμως ίσως να είναι πιο συνδυαστικά.”.
Εύχομαι ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ σε κάθε μαθήτρια και κάθε μαθητή που μπαίνει σε αυτή την διαδικασία μα επίσης νιώθω χρέος μου να θυμίσω ότι η ζωή δεν αρχίζει και τελειώνει με αυτές τις εξετάσεις! Σίγουρα η επιτυχία σε αυτές ίσως να είναι τεράστια επιβράβευση μα η ψυχολογία των μαθητών δεν γίνεται να κλονίζεται για τέτοιες εξετάσεις! Σκεφτείτε το σαν έναν διαγωνισμό σπαζοκεφαλιάς. Να διασκεδάσετε, να απολαύσετε την διαδρομή και προς θεού, μην παραμελήσετε την ψυχική σας υγεία και και την καλοπέρασή σας!
*πρώην θεματοδότης
Πηγή:www.alfavita.gr