Προχτές στη Βουλή, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για το νομοσχέδιο περί επαγγελματικής εκπαίδευσης, ο κ.Πιερρακάκης δεν αντεξε τις συκοφαντίες των αντιπολιτευόμενων και ξέσπασε:
"Έχουν ακουστεί τις τελευταίες μέρες πολλές ανακρίβειες, πολλά φαντασιακά σενάρια και ανάμεσά τους ένα ότι δήθεν μειώνουμε τη χρηματοδότηση στα δημόσια Πανεπιστήμια με στόχο κάποια "φαντασιακή" υποβάθμισή τους. Αυτό, προφανώς, δεν ισχύει και δεν το λέει κανένα μέλος του Κοινοβουλίου ή κανένα μέλος της Κυβέρνησης, το λένε οι αριθμοί οι οποίοι μιλάνε από μόνοι τους.», είπε.
Μάλιστα το πήγε ένα βήμα παραπέρα και πρόσθεσε: «Η χρηματοδότηση που δίνεται στο δημόσιο Πανεπιστήμιο είναι πολύ μεγάλη, ξεπερνάει το ένα δισεκατομμύριο. Πρέπει να αυξηθεί περαιτέρω; Καθέτως «ναι». Δεν θα διαφωνήσει κανείς σε αυτή την αίθουσα με αυτό. Αλλά από εκεί και πέρα το να λέμε ότι «υπάρχει υποβάθμιση της χρηματοδότησης» όταν η χρηματοδότηση αυξάνεται συστηματικά δεν είναι τίποτα άλλο παρά fake news»
Ποιος διαδίδει fake news;
Οπότε προκύπτει το εύλογο ερώτημα. Αν πράγματι διαβάζουμε fake news περί υποχρηματοδότησης των ΑΕΙ -επιτηδευμένα μάλιστα, εν αναμονή έλευσης των ιδιωτικών πανεπιστημίων- ποιός άραγε τα διαδίδει; Θα ήταν εύκολο να πούμε «η αντιπολίτευση», αλλά τότε θα έπρεπε να θεωρήσουμε στελέχη της αντιπολίτευσης τις ίδιες τις διοικήσεις των δημοσίων ΑΕΙ και τους πανεπιστημιακούς!
Γιατί δεν είναι η αντιπολίτευση (μόνο) αλλά τα ίδια τα πανεπιστήμια και οι καθηγητές τους, που μιλάνε για υποχρηματοδότηση. Το εμβληματικό Ε.Μ.Πολυτεχνείο για παράδειγμα, μόλις δυό μέρες προτού ο υπουργός μιλήσει για ψευδείς ειδήσεις, είχε εκπέμψει δραματικο SOS δια του Συμβουλίου Διοίκησής του:
«Κατά την τελευταία 15ετία το ΕΜΠ υποχρεώθηκε σταδιακά να λειτουργεί με προϋπολογισμό μειωμένο κατά 63.6%, καθηγητικό προσωπικό μειωμένο κατά 36%, άλλο προσωπικό μειωμένο κατά 1.6% και αριθμό σπουδαστών αυξημένο κατά 20.7%. Ο δραματικά συρρικνωμένος προϋπολογισμός οδηγεί αναπόφευκτα σε αδυναμία συντήρησης και εκσυγχρονισμού των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και κτιριακών υποδομών του ΕΜΠ, οι οποίες υποβαθμίζονται με ραγδαίο ρυθμό. Το γεγονός αυτό σε συνάρτηση με την εξίσου δραματική αφαίμαξη του προσωπικού όλων των κατηγοριών και βαθμίδων, καθιστά προβληματική (αν όχι αδύνατη) την παροχή ποιοτικού εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου, ανάλογου του κύρους και της ιστορίας του ΕΜΠ», ανέφερε. Ιδου κι ο πίνακας:.
Αφου λοιπόν ολόκληρο Ε.Μ.Πολυτεχνείο διαδίδει τέτοια fake news, φαίνεται πως ...ζήλεψε και η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Κρήτης και χτες ανακοίνωσε κι εκείνη στοιχεία για μια «φαντασιακή υποβάθμιση» του ιδρύματος. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά η κρατική χρηματοδότηση για λειτουργικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς έχει περικοπεί κατά 58,62% σε σχέση με το 2009, τα μέλη ΔΕΠ έχουν μειωθεί κατά 8,76%, οι άλλες κατηγορίες προσωπικού (ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, ΕΕΠ, διοικητικοί υπάλληλοι) κατά 22,71%, ενώ την ίδια περίοδο ο αριθμός των εγγεγραμμένων φοιτητών αυξήθηκε κατά 39,78%. Να κι άλλος ένας πίνακας:
Αφου Πολυτεχνείο Αθήνας και Πανεπιστήμιο Κρήτης διαδίδουν fake news τότε το ίδιο κάνει και το ΕΛΜΕΠΑ, το οποίο μόλις χτες ανακοίνωσε ότι έχει υποστεί μια πολύ σημαντική μείωση του ακαδημαϊκού, εργαστηριακού και διοικητικού δυναμικού του ΕΛΜΕΠΑ που υπερβαίνει το 22% για το ακαδημαϊκό/εργαστηριακό προσωπικό και το 36% για το διοικητικό προσωπικό! Σε αυτήν τη μείωση του μόνιμου ακαδημαϊκού/εργαστηριακού προσωπικού έρχεται να προστεθεί και η ελάττωση των δαπανών μισθοδοσίας για το έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό (ακαδημαϊκοί υπότροφοι, ΠΔ 407, εντεταλμένοι διδάσκοντες κ.α.), οι οποίες από 7.200.167€ το 2009 μειώθηκαν σε μόλις 1.148.610€ το 2023 Ο αριθμός των ενεργών προπτυχιακών φοιτητών στα έντεκα ακαδημαϊκά Τμήματα του ΕΛΜΕΠΑ ανέρχεται σήμερα σε 8436. Κατά συνέπεια, ο λόγος φοιτητών ανά μέλος ΔΕΠ αντιστοιχεί σε 49,92, τη στιγμή που στην Ευρώπη των 27 χωρών αντιστοιχούν μόλις 13 φοιτητές ανά μέλος ΔΕΠ. Όσον αφορά την κρατική επιχορήγηση του τακτικού προϋπολογισμού για τις λειτουργικές δαπάνες του ΕΛΜΕΠΑ, η κατάσταση είναι ζοφερή: 6.750.000€ για το 2009 και μόλις 3.547.783€ για το 2023. Παρατηρείται συνεπώς μείωση της κρατικής επιχορήγησης για τις λειτουργικές δαπάνες του Ιδρύματος από το 2009 στο 2023 κατά 47,4%!
| Τακτικός π/υ (λειτουργικές δαπάνες) | Δαπάνες μισθοδοσίας έκτακτου προσωπικού |
2009 | 6.750.000€ | 7.200.167€ |
2023 | 3.547.783€ | 1.148.610€ |
Ποσοστιαία μεταβολή | -47.4% | -84.1% |
Θέλετε κι άλλα «fake news»; Κατά την τελευταία 12ετία χάθηκαν 7904 θέσεις εργασίας εκπαιδευτικού προσωπικού στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας, εκ των οποίων οι 1877 αφορούσαν σε θέσεις εργασίας μελών ΔΕΠ. Το 2020 η αναλογία προπτυχιακών φοιτητών ανά μέλος ΔΕΠ στο σύνολο των δημόσιων πανεπιστημίων της χώρας ανήλθε σε 47 φοιτητές ανά μέλος ΔΕΠ, δηλαδή τρεισήμισι φορές υψηλότερη σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (13 φοιτητές ανά μέλος ΔΕΠ) Παράλληλα, η αθροιστική απώλεια της δημόσιας χρηματοδότησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα (σε σύγκριση με τα επίπεδα δημόσιας χρηματοδότησης προ οικονομικής κρίσης το 2008) ανέρχεται σε 6.1 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αυτή τη «φαντασιακή υποβάθμιση» δεν την προωθεί η αντιπολίτευση, αλλά τη διαπίστωσε μελέτη (Data Brief) του ΚΕΠΥ (Κέντρο Έρευνας και Εκπαίδευσης στη Δημόσια Υγεία, την Πολιτικής Υγείας και την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας) με τίτλο «Η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα: 9 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις ενόψει της «απελευθέρωσής» της», την οποία επιμελήθηκαν οι πανεπιστημιακοί Ηλίας Κονδύλης, Αναπληρωτής Καθηγητής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας - Πολιτικής Υγείας, Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ, Γιάννης Μηλιός, Ομότιμος Καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας, Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο και Αλέξης Μπένος, Ομότιμος Καθηγητής Υγιεινής, Κοινωνικής Ιατρικής και Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, Τμήμα Ιατρικής ΑΠΘ.
Για να μην απεραντολογήσουμε, ας σταματήσουμε εδώ. Υπάρχουν πάρα πολλά ακόμα και από πολλούς φορείς που θα μπορούσαν να προστεθούν για να αποδείξουν ότι η υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ δεν ανήκει στη σφαίρα της φαντασίας και της δεν αποτελεί αντιπολιτευτικό πυροτέχνημα, αλλά δεν έχει νόημα. Και βέβαια η Ομοσπονδία των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) κι αυτή διαδίδει ψευδείς ειδήσεις όταν λέει ότι «στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας μας δεν λείπει ο ανταγωνισμός με ιδιωτικούς παρόχους εκπαίδευσης. Λείπει η θεσμική διαμόρφωση και εφαρμογή μακρόπνοων σχεδιασμών για το εκπαιδευτικό σύστημα, και ένα λιτό θεσμικό πλαίσιο που θα ενισχύει την αυτοδιοίκηση των πανεπιστημίων. Λείπει η χρηματοδότηση, η στελέχωση με επαρκές προσωπικό, η ενίσχυση και η ανανέωση των υποδομών τους, η αξιοπρεπής φοιτητική μέριμνα, στοιχεία που η Ελληνική πολιτεία έχει συνταγματική υποχρέωση να εξασφαλίζει στα ΑΕΙ της χώρας μας.»
Η φοιτητική μη μέριμνα
Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με την Εκθεση Πισσαρίδη που προβλήθηκε ως η απόλυτη θεραπευτική αγωγή για τα προβλήματα (και) της εκπαίδευσης (ενώ δεν είναι τίποτε περισσότερο από ένα διατεταγμένο πακέτο των νεοφιλελεύθερων προσταγμάτων που έχουν διατυπωθεί την τελευταία δεκαετία από τον ΟΟΣΑ, το ΔΝΤ, τον εγχώριο ΣΕΒ κ.λπ.), «στον αναγκαίο εξορθολογισμό της φοιτητικής μέριμνας μπορεί να συμβάλει η εισαγωγή μηχανισμού ατόκων δανείων, με ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής για την κάλυψη του κόστους διαβίωσης στη διάρκεια των σπουδών».
Ναι, λοιπόν, η φοιτητική μέριμνα αποτελεί βασικό στόχο περαιτέρω περικοπής των δημόσιων δαπανών και ανοίγματος νέων επενδυτικών πεδίων. Ο λεγόμενος «εξορθολογισμός» των κρατικών δαπανών για τη φοιτητική μέριμνα περιλαμβάνει παράδοση των εστιών στους ιδιώτες και εργολάβους και δάνεια για τους φοιτητές που θα χρωστούν και θα αποπληρώνουν για τον υπόλοιπο βίο τους.
Παράλληλα στην ίδια βάση η Επιτροπή Πισσαρίδη «ζυμώνει» την επιβολή διδάκτρων στους φοιτητές, προτείνοντας (σε πρώτη φάση) εισαγωγή τέλους επανεγγραφής (με άλλα λόγια δίδακτρα) για όσους παρατείνουν τις σπουδές τους πέρα από τον προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσής τους.
Ολα αυτά τα ...fake news καλό θα ήταν να τα εξετάσει ο υπουργός Παιδείας αντί να τα εξορκίζει.
Πηγή : alfavita.gr