Νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εισαχθεί και στις δύο βαθμίδες από την επόμενη σχολική χρονιά. Ηδη ο οδηγός σπουδών για τους εκπαιδευτικούς έχει καταρτισθεί.
Αναφορά στο θέμα έκανε ο Κυριάκος Πιερρακάκης κατά την παρουσίαση των 11 αλλαγών σε όλες τις βαθμίδες της σχολικής εκπαίδευσης Συγκεκριμένα σημείωσε:
ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που εναρμονίζει το πρόγραμμα σπουδών της με τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ. Σκοπός είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να εκπαιδευτούν στο ευ ζην, στη φροντίδα του περιβάλλοντος, στην κοινωνική ευθύνη και τη δημιουργική σκέψη. Μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων, τα προγράμματα σπουδών εμπλουτίζονται με δράσεις για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, της προστασίας του περιβάλλοντος, της κοινωνικής ευθύνης και της βοήθειας στους συμπολίτες μας ενώ δίνεται έμφαση σε σχολικές ημέρες αφιερωμένες στη ζωοφιλία, τον αθλητισμό, την ψυχική υγεία και άλλα.
Ειδικότερα, σε όλες τις τάξεις από το νηπιαγωγείο έως και τη Γ΄ Λυκείου θα εισαχθούν ως διακριτή ζώνη του προγράμματος σπουδών οι «ομαδικές εθελοντικές δράσεις ενεργού πολίτη», όπως ονομάζονται.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας "το πρόγραμμα θα διατρέχει σχεδόν όλη τη σχολική ζωή των μαθητών, προσαρμοσμένο στις ανάγκες και στις δυνατότητες των διαφορετικών ηλικιών, τάξεων, καθώς και στα χαρακτηριστικά κάθε σχολικής μονάδας με βάση την περιοχή".
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, τα θεματικά πεδία στα οποία ενδεικτικά μπορούν να εμπίπτουν οι δράσεις είναι η κοινωνική αλληλεγγύη – υποστήριξη ευπαθών ομάδων (π.χ. ηλικιωμένοι, άστεγοι, φτωχοί, μειονότητες κ.λπ.), οι πρωτοβουλίες παροχής βοήθειας σε δύσκολες καταστάσεις (π.χ. φυσικές καταστροφές, ανθρωπιστικές κρίσεις), οι κοινές δράσεις σχολείων, ακόμη και με διαφορετικούς τύπους σχολείων.
Σύμφωνα με το αναλυτικό δημοσίευμα του Απόστολου Λακασά στην Καθημερινή για το θέμα, ξεχωριστή θέση θα έχει στο πρόγραμμα η εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία.
Στο πλαίσιο αυτό θα ενισχυθεί ο ρόλος που θα έχουν στην υλοποίηση των εθελοντικών δραστηριοτήτων τα 58 Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΕΠΕΑ). Η θεματολογία των δράσεων που υλοποιούνται τώρα στα ΚΕΠΕΑ είναι σε άμεση συνάφεια με τις ιδιαιτερότητες του φυσικού περιβάλλοντος των περιοχών στις οποίες βρίσκονται τα κέντρα, και αφορούν μεταξύ άλλων την κλιματική αλλαγή, τη διαχείριση των αποβλήτων, την εξοικονόμηση φυσικών πόρων, την προστασία των υδάτινων πόρων, την ανακύκλωση και την κυκλική οικονομία, καθώς και την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Οι «ομαδικές εθελοντικές δράσεις ενεργού πολίτη» έχουν δύο ιδιαιτερότητες σε σχέση με ό,τι συμβαίνει σήμερα ως προς την καλλιέργεια του εθελοντισμού στα σχολεία.
Κατ’ αρχάς δεν θα είναι «ακόμη ένα μάθημα», αλλά οργανωμένες ομαδικές δράσεις που θα οργανώνονται σε όλη τη διάρκεια του σχολικού χρόνου – μέσα στο διδακτικό πρόγραμμα, στις εκδρομές και στις σχολικές εκδηλώσεις.
Συγκεκριμένα, στο δημοτικό για τις δράσεις θα προβλέπονται συγκεκριμένες διδακτικές ώρες μέσα στα μαθήματα της μελέτης περιβάλλοντος και της αγωγής του πολίτη, καθώς και στα εργαστήρια δεξιοτήτων.
Αντίστοιχα, στο γυμνάσιο οι εθελοντικές δράσεις θα ενταχθούν οργανωμένα (και όχι κατ’ επιλογήν) στις ώρες των εργαστηρίων δεξιοτήτων, ενώ στα Γενικά και στα Επαγγελματικά Λύκεια θα ενταχθούν στις ώρες της πολιτικής παιδείας και της φιλοσοφίας.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι ενώ η υλοποίηση του σχεδίου είναι ευκολότερη μέχρι και τη Β΄ Λυκείου, στη Γ΄ Λυκείου υπάρχουν δύο δυσκολίες. Τα μαθήματα γενικής παιδείας είναι λίγα και μόνο το μάθημα της γυμναστικής (έχει τρεις ώρες την εβδομάδα) μπορεί να χωρέσει παρόμοιες δράσεις. Από την άλλη, καθώς οι μαθητές προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι δύσκολο να «πεισθούν» για να συμμετάσχουν με ζέση σε τέτοιες δράσεις.
Η δεύτερη ιδιαιτερότητα του προγράμματος είναι ότι για την υλοποίηση κάθε δράσης θα τηρούνται τεκμήρια, υπό τη μορφή ενός e-portfolio, για το τι κάνει κάθε τάξη ή τμήμα. Θα είναι ένα είδος καταγραφής της πορείας του προγράμματος. Τα σχολεία μπορούν να παρουσιάζουν τις δράσεις τους σε τοπικές εκδηλώσεις διάχυσής τους, ώστε οι πιο πρωτότυπες και επιδραστικές από αυτές να αναδεικνύονται ως καλές πρακτικές και να αποτελούν υλικό σε σχετικό αποθετήριο που θα δημιουργήσει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), από το οποίο θα μπορούν στο μέλλον να αντλούν ιδέες για δράσεις οι σχολικές μονάδες.
Μια τρίτη ιδιαιτερότητα είναι πως ο μαθητής κατά την αποφοίτησή του από την κάθε βαθμίδα θα παίρνει, μαζί με το απολυτήριό του, και βεβαίωση στην οποία θα αναγράφονται όλες οι εθελοντικές δράσεις στις οποίες συμμετείχε, καθώς και η αντίστοιχη τάξη στην οποία τις υλοποίησε.
Πηγή : alfavita.gr