Αργότερα από κάθε άλλη φορά θα πάρουν φέτος στα χέρια τους τα
σχολικά βιβλία οι μαθητές στην Ελλάδα. Αντίθετα, οι συνομήλικοί τους σε
άλλες χώρες της Ευρώπης θα έχουν τα βιβλία στις τσάντες τους με το πρώτο
χτύπημα του κουδουνιού.
Στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών οι μαθητές επιστρέφουν
υποχρεωτικά τα βιβλία τους στο σχολείο στο τέλος της χρονιάς. Οι
υπεύθυνοι ελέγχουν ποια απ' αυτά είναι σε καλή κατάσταση και στη
συνέχεια τα βιβλία διανέμονται στους μαθητές της επόμενης σχολικής
χρονιάς. «Σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, στη Γαλλία, τη Γερμανία,
την Αγγλία, τα βιβλία επαναχρησιμοποιούνται», λέει στα «ΝΕΑ» ο
καθηγητής Συγκριτικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής
Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών, Σήφης Μπουζάκης. «Σε κάποιες χώρες
μάλιστα οι μαθητές υποχρεώνονται να πληρώσουν πρόστιμο εάν διαπιστωθεί
ότι επέστρεψαν το εγχειρίδιο κατεστραμμένο», λέει.
Μερίδα των σχολικών βιβλίων επιστρέφουν στο τέλος της χρονιάς και
οι κύπριοι μαθητές. Πρόκειται για τα βιβλία κυρίως θεωρητικών μαθημάτων
που δεν περιέχουν ασκήσεις, όπως αυτά της ιστορίας, τα ανθολόγια ή τα
εγχειρίδια κειμένων λογοτεχνίας.
Οπως συμπληρώνει ο Σήφης Μπουζάκης, είναι καιρός έστω και πιλοτικά
να ξεκινήσει η επιστροφή των σχολικών βιβλίων και στην Ελλάδα. Αλλά και
να ακολουθηθούν, αναφέρει, κι άλλες πρακτικές σχετικά με τα βιβλία, όπως
αυτές που εφαρμόζονται στις σκανδιναβικές χώρες. Στη Φινλανδία, για
παράδειγμα, ισχύει το καθεστώς του πολλαπλού βιβλίου: οι εκπαιδευτικοί
και οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να ανατρέξουν στην ύλη και τις
πληροφορίες σε περισσότερα του ενός βιβλία.
Ομως, μόλις 42 σχολεία συμμετείχαν πέρυσι στο εθελοντικό πρόγραμμα
επαναχρησιμοποίησης σχολικών βιβλίων του υπουργείου Παιδείας. Ως τα τέλη
Ιουνίου οι μαθητές αυτών των σχολείων επέστρεψαν 32.000 σχολικά βιβλία.
Αυτά τα εγχειρίδια σε λίγες ημέρες θα διανεμηθούν σε νέους συμμαθητές
τους. Ταυτόχρονα θα εξοικονομηθούν χρήματα αφού οι παραγγελίες των
σχολείων για νέα βιβλία θα είναι μειωμένες.
Εκατοντάδες άλλα σχολεία ωστόσο δεν ακολούθησαν την ίδια τακτική
παρά τις συνεχείς παραινέσεις και εγκυκλίους του υπουργείου Παιδείας
προς τους διευθυντές, τους εκπαιδευτικούς και τους υπευθύνους
περιβαλλοντικής εκπαίδευσης από τον περασμένο Νοέμβριο, όταν ξεκίνησε το
πρόγραμμα. Ετσι, οι λιγοστές επιστροφές βιβλίων δεν θα μπορέσουν να
βοηθήσουν ώστε να ξεπεραστεί ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια της φετινής
χρονιάς: η μεγάλη καθυστέρηση στη διανομή των βιβλίων.
Στο τέλος του περασμένου Μαΐου η υπουργός Παιδείας Αννα
Διαμαντοπούλου με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος είχε καλέσει
μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς να συμμετάσχουν ενεργά στο πρόγραμμα
επιστρέφοντας τα βιβλία στα σχολεία τους. «Τα βιβλία που για μία χρονιά
σάς συντρόφεψαν, σας ταξίδεψαν στη γνώση και που έχετε δεθεί μαζί τους
δεν είναι άχρηστα, αλλά μπορούν να αποκτήσουν νέα ζωή με τους μαθητές
της επόμενης χρονιάς», έλεγε. Οπως αποδείχτηκε όμως στη συνέχεια, η
έκκλησή της δεν έπιασε τόπο. Αλλά ούτε και το κίνητρο της βράβευσης
φαίνεται να λειτούργησε: οι εγκύκλιοι που είχε στείλει το υπουργείο στα
σχολεία ανέφεραν πως τα 50 πρώτα σχολεία με τις μεγαλύτερες επιστροφές
θα βραβευτούν. Οι περισσότερες συμμετοχές, πάντως, ήταν από τα δημοτικά
σχολεία. Το υπουργείο είχε υπολογίσει στην αρχή του προγράμματος ότι
κάθε χρόνο τυπώνονται 25% περισσότερα βιβλία από τον αριθμό των μαθητών
(φέτος θα τυπωθούν λιγότερα). Και εκτιμούσε ότι ακόμα και ποσοστό της
τάξης του 10% των βιβλίων εάν μπορούσε να εξοικονομηθεί θα απέφερε
όφελος 2-3 εκατ. ευρώ.
Κάθε χρόνο ωστόσο διανέμονται περίπου 45 εκατ. βιβλία στα σχολεία.
Φέτος αναμένεται να διανεμηθούν 32 εκατ. αντίτυπα και το κόστος τους
φτάνει περίπου τα 26 εκατ. ευρώ (μέσο κόστος για κάθε βιβλίο είναι 0,80
ευρώ). ordering abortion pills to be shipped to house abortion pill abortion pill online purchase adult dog sex stories tolobel.com incest nifty sex stories abortion at home open facts about abortion
Σχόλια (
)
|