Πέμπτη, 26 Σεπτεμβρίου 2024
 
 

Μεταπτυχιακά Εξ Αποστάσεως

Αγγελίες

Tickets Market - Φθηνά Εισιτήρια

Πανελλαδικές 2024 - Μηχανογραφικό 2024

edu4u.gr facebook page

Share
Edu4u Admin
Κυριακή, 14 Απριλίου 2019
Διάφορα Θέματα
Μια, μία, πού, που, για, νιος... Συχνά λάθη τονισμού

 Πότε (δεν) βάζω τόνο;

 Πολύ συχνά είναι τα λάθη στον τονισμό των λέξεων, ιδίως σε μονοσύλλαβες λέξεις και αντωνυμίες όπως ποιος, που, μια κ.α.

 Υπάρχουν, φυσικά, και περιπτώσεις όπου απαντώνται λέξεις με ή χωρίς τόνο, στις οποίες αλλάζει πλήρως είτε ο φυσικός τονισμός είτε ο γραμματικός-συντακτικός ρόλος σε μια πρόταση.

 Ως γενικός κανόνας, ισχύει ότι οι μονοσύλλαβες λέξεις ΔΕΝ παίρνουν ποτέ τονικό σημάδι, ενώ ως μονοσύλλαβοι θεωρούνται οι λεγόμενοι συνιζημένοι τύποι όπως οι λέξεις: μια, για, γεια, πια, ποιος, ποια, ποιο.

 Διαφορά υπάρχει ανάμεσα στο δύο-δυο, το βιος-ο βίος, μία-μια. Όταν τονίζονται, οι παραπάνω λέξεις είναι δισύλλαβες και έχουν τον αντίστοιχο τονισμό.

 Εξαίρεση αποτελεί φυσικά ο διαζευκτικός σύνδεσμος «ή».

 Μπορείς να δουλέψεις ή το πρωί ή το βράδυ

  Ειδική αναφορά χρειάζεται για τις λέξεις πού/που και πως/πώς στις οποίες γίνονται και τα συχνότερα λάθη.

 Με τόνο γράφονται οι συγκεκριμένες λέξεις όταν βρίσκονται σε ευθεία ή σε πλάγια ερώτηση (πού/πώς). Αντίθετα, δεν τονίζονται όταν λειτουργούν ως αναφορικές αντωνυμίες (που) ή σύνδεσμοι (πως).

 Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

 Πού πας;

 Δεν μου είπε πού πάει.

 Πώς πέρασες στις γιορτές;

 Δεν κατάλαβα πώς πέρασε η ώρα.

 Για παράδειγμα:Τόνο επίσης παίρνουν οι αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών (μου, σου, του, της, τον, την, το, μας, σας, τους, τα) όταν κατά την ανάγνωση υπάρχει περίπτωση να θεωρηθούν εγκλιτικές λέξεις.

  •  Ο πατέρας μου είπε να διαβάσω. (Ο δικός μου πατέρας μου είπε να διαβάσω).
  •  Ο πατέρας μού είπε να διαβάσω. (Ο πατέρας είπε σε εμένα να διαβάσω).

 Επιπλέον, λάθη γίνονται στους τονισμούς λέξεων/προτάσεων όπου παρατηρείται το φαινόμενο της έκθλιψης, της αποκοπής και της αφαίρεσης.

Τόνος μπαίνει στις λέξεις μετά από αποκοπή και έκθλιψη. Για παράδειγμα:

  • Φέρ' το τηλέφωνο (αποκοπή)
  • Ούτε ο αδερφός σου μήτ' εσύ μπορείς να καταλάβεις (έκθλιψη)

Όμως, οι ρηματικοί τύποι μετά από αποκοπή ΔΕΝ τονίζονται. Πιο απλά, ο τόνος δεν γίνεται να «ανέβει» στην προηγούμενη λέξη.

  • Θα'θελα ένα παγωτό.
  • Έφερε τα τετράδια και τα΄δειξε στη δασκάλα.

Τέλος, ο τόνος του εγκλιτικού ο οποίος ακούγεται στη λήγουσα των προπαροξύτονων λέξεων σημειώνεται. Για παράδειγμα:

  • Ο δάσκαλός μας, κράτησέ μου κτλ.
  • Το ίδιο γίνεται στο πρώτο από δύο εγκλιτικά, όταν προηγείται παροξύτονη λέξη, π.χ.: δώσε μού το, φέρε μάς τους. 

Σχόλια ( )
Υποβλήθηκε πριν από 1992 ημέρες
Προσθέστε το σχόλιο σας

Σχολές με φυσική παρουσία

Εκπαιδευτικά... και Άλλα
Τρίτη, 24 Σεπτεμβρίου 2024
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Δέκα καθηγητές του στο 2% των πλέον διακεκριμένων του κόσμου
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 2 ημέρες
Τρίτη, 24 Σεπτεμβρίου 2024
Αυτισμός: Πώς να τον αναγνωρίζουν οι γονείς νωρίτερα στο παιδί
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 2 ημέρες

Προπτυχιακά - Μεταπτυχιακά - Διδακτορικά Εξ Αποστάσεως

Κυριακή, 22 Σεπτεμβρίου 2024
Αβεβαιότητα για την πρόσβαση στις στρατιωτικές σχολές
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ημέρες
Κυριακή, 22 Σεπτεμβρίου 2024
Tα Πανεπιστήμια που παράγουν απόφοιτους με τον μεγαλύτερο πρώτο μισθό
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ημέρες
Κυριακή, 22 Σεπτεμβρίου 2024
Μεταλυκειακό έτος-Τάξη Μαθητείας: Σε ΦΕΚ ο κανονισμός λειτουργίας του
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ημέρες
Κυριακή, 22 Σεπτεμβρίου 2024
Ένα δημόσιο σχολείο στην Ελλάδα με αστρονομικό παρατηρητήριο!
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ημέρες
edu4u.gr facebook page
Καταχώρηση Δημοσίευσης