Οι
εξετάσεις σε κάθε μάθημα είναι μια τρίωρη διαδικασία και η προσπάθειά
μας πρέπει να έχει τακτική και στρατηγική από το πρώτο μέχρι το
τελευταίο λεπτό.
Από
τη στιγμή που θα εκφωνηθούν τα θέματα (στην εξέταση κάθε μαθήματος)
μέχρι τη στιγμή παράδοσης του γραπτού, δηλαδή σε ένα διάστημα που
δυνητικά μπορεί να φτάσει τις τρεις ώρες, ο υποψήφιος πρέπει να κάνει με
προσοχή και αυτοσυγκέντρωση τις κατάλληλες κινήσεις, που θα
μεγιστοποιήσουν την επίδοσή του. Ακριβώς αυτές τις κινήσεις καταγράφει
σήμερα το «Παιδεία» και τις παρουσιάζει με τη σειρά. Είναι 20 βήματα,
που ένας προς ένα μπορεί να φαντάζει ως λεπτομέρεια, αλλά διαδραματίζει
αποφασιστικό ρόλο στην τελική συγκομιδή βαθμών του διαγωνιζόμενου.
1. ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ ΠΑΙΔΙΑ. ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΩΝ SOS
Στο
χρόνο της αναμονής (στο σχολείο παρουσιαζόμαστε από τις 7.45 π.μ. και
οι εξετάσεις ξεκινούν 8.30 π.μ.) προσπαθούμε να διατηρήσουμε την ηρεμία
και την ψυχραιμία μας χωρίς να ενδίδουμε σε φήμες για πιθανά θέματα, που
συχνά τρομοκρατούν και σπέρνουν ον πανικό δοκιμάζοντας τις αντοχές μας.
Οι αρνητικές προβλέψεις βλάπτουν σοβαρά… την ψυχολογική ισορροπίας μας.
2. ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ
Η
επιτυχία στις Πανελλήνιες εξετάσεις δε σταματά στην προετοιμασία που
έχει γίνει μέχρι και την έναρξή τους. Αλλά με την παράδοση του τετραδίου
από το πρώτο μέχρι το τελευταίο μάθημα.
3. Η ΠΡΩΤΗ ΕΝΤΥΠΩΣΗ
Η
αλήθεια είναι πως η αγωνία και η διαφορετική διατύπωση κάνουν πολλά
θέματα να μοιάζουν άγνωστα, αλλά είναι σχεδόν απίθανο να ζητηθεί εξέταση
σε θέμα που δεν είναι διδαγμένο.
4. ΧΩΡΙΣ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΤΟΥ «ΑΓΝΩΣΤΟΥ» ΘΕΜΑΤΟΣ
Μην
ξεχνάτε ότι το ίδιο ερώτημα μπορεί να διατυπωθεί με πολλές και πολύ
διαφορετικές εκφράσεις. Μη φορτωθείτε, λοιπόν, με άγχος στην περίπτωση
που κάποιο από τα ζητούμενα, αρχικά, δε σας θυμίζει κάτι. Σίγουρα
προέρχεται από τη διδακτέα και εξεταστέα ύλη. Ηρεμήστε και προσπαθήστε
να το κατανοήσετε.
5. ΑΠΟ ΤΑ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ
Δεν
είναι απαραίτητο να απαντηθούν τα θέματα με τη σειρά που δίνονται.
Μπορούμε να ξεκινήσουμε από τα πιο εύκολα και να συνεχίσουμε με τα
υπόλοιπα. Έτσι θα αποφύγετε τη διαδικασία του ψυχολογικού
μπλοκαρίσματος.
6. ΧΩΡΙΣ ΒΙΑΣΥΝΗ ΚΑΙ ΕΠΙΠΟΛΑΙΟΤΗΤΑ
Μη
διαβάζετε βιαστικά τα θέματα και μην ενθουσιαζόσαστε ότι ζητήθηκε κάτι
εύκολο. Υπάρχει κίνδυνος να δώσετε βιαστικές απαντήσεις. Να έχετε πάντα
κατά νου ότι πρέπει να απαντήσετε με ακρίβεια, σαφήνεια, αναλυτικά και
τεκμηριωμένα.
7. ΣΤΟ ΠΡΟΧΕΙΡΟ
Η
διαδικασία των απαντήσεων στο πρόχειρο δεν είναι μια άστοχη διαδικασία.
Βοηθά στην ταξινόμηση της σκέψης σας και κυρίως στην ευπαρουσίαστη
εικόνα του γραπτού που διευκολύνει τη βαθμολόγηση. Αρκεί να μη φτάνουμε
σε υπερβολές.
8. ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΑ ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ
Μετά
την πρώτη γρήγορη ανάγνωση όλων των θεμάτων επιδιώκουμε τη διερεύνηση
των ζητουμένων. α) Διαβάζουμε προσεκτικά κάθε θέμα 2-3 φορές. β)
Επισημαίνουμε τις λέξεις-κλειδιά, γ) Χωρίζουμε σε σκέλη τα ζητούμενα,
εφόσον υπάρχουν, γράφοντας 1,2…3. Επαληθεύουμε ότι κατανοήσαμε το θέμα.
9. ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
Προσπαθούμε
να κατανείμουμε σωστά και να διαχειριστούμε τον χρόνο. Πρόβλεψη και
καλή εκμετάλλευση του χρόνου, έτσι ώστε να μη βιαστούμε υπερβολικά σε
κάποιο ή κάποια θέματα με κίνδυνο να έχουμε παραλείψει κάτι σημαντικό.
Ας μην είμαστε βιαστικοί.
10. Ό,ΤΙ ΜΑΣ ΔΥΣΚΟΛΕΥΕΙ
Δεν
μένουμε σε κάτι που μας δυσκολεύει πολύ την ώρα της εξέτασης.
Προχωράμε, απαντάμε σε ό,τι ξέρουμε και μετά αφοσιωνόμαστε σε αυτό. Με
άλλα λόγια αφήνουμε για το τέλος το ερώτημα ή την άσκηση- ανάλογα με το
μάθημα- στο οποίο δεν μπορούμε να απαντήσουμε.
11. ΠΩΣ ΑΠΑΝΤΑΜΕ
Οργανώνουμε
το υλικό της απάντησης που θα δώσουμε. Προσπαθούμε να είναι σαφώς
διατυπωμένες οι απαντήσεις μας. Τα γράφουμε όλα, γιατί στις εξετάσεις
δεν υπάρχουν αυτονόητα. Με άλλα λόγια «τα ευκόλως εννοούμενα δεν
παραλείπονται».
12. ΑΣΚΗΣΗ ΨΥΧΡΑΙΜΙΑΣ
Αν
για κάποιο θέμα βιώσετε ότι η μνήμη σας… κατέβασε ρολά και αρνείται να
ενεργοποιηθεί, διατηρήστε την ψυχραιμία σας. Μια καλή άσκηση μνήμης
είναι να προσπαθήσετε να θυμηθείτε οτιδήποτε σχετικό με το θέμα για να
ενεργοποιήσετε τη διαδικασία των συνειρμών. Όταν «κολλήσουμε», ίσως ένα
μικρό διάλειμμα βοηθήσει.
13. ΓΡΑΦΟΥΜΕ Ο,ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ
Ό,τι
γνωρίζουμε για το ζητούμενο του θέματος, το γράφουμε, ακόμα κι αν δεν
είμαστε σίγουροι για την ορθότητα του θέματος. Τα… παραπάνω ή τα… λάθη
δε χρεώνονται αρνητικά.
14. ΈΛΕΓΧΟΣ
Ο
έλεγχος των απαντήσεων που δίνονται είναι απαραίτητος. Απαραίτητο είναι
ακόμη να ελεγχθεί εάν έχουν καθαρογραφεί όλες οι απαντήσεις από το
πρόχειρο στο καθαρό. Μην ξεχνάτε ότι υπήρξαν περιπτώσεις που υποψήφιοι
δεν ήταν σίγουροι για την ορθότητα των απαντήσεων τους στο πρόχειρο ή
ξέχασαν να τις μεταφέρουν στο καθαρό. Κρίμα…
15. ΜΗ ΧΑΝΕΤΕ ΧΡΟΝΟ
Καθώς
γράφετε, αποφύγετε να ελέγχετε τι κάνουν οι άλλοι γύρω σας και μην
προσπαθείτε να «τσεκάρετε τις απαντήσεις. Ποτέ δεν ξέρετε, αν η απάντηση
του συμμαθητή σας είναι σωστή ή λάθος. Επίσης, μην «κλέβετε» χρόνο από
τα άλλα θέματα φλυαρώντας στις απαντήσεις των θεμάτων που γνωρίζετε
καλύτερα. Απαντήστε ακριβώς σε αυτό που σας ζητάνε.
16. ΑΡΑΙΟΓΡΑΜΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΜΕ ΚΕΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Κάθε
θέμα, ερώτημα ή υποερώτημα να γράφεται αραιά και όχι συμπυκνωμένα σε
λίγες σειρές. Επίσης προσέχουμε τα γράμματά μας (και τα αριθμητικά
σύμβολα) να είναι ευανάγνωστα και γενικά το γραπτό μας να είναι καθαρό
και τακτοποιημένο.
17. ΧΩΡΙΣ ΑΓΧΟΣ ΓΙΑ ΤΥΧΟΝ ΛΑΘΗ
Ας
έχουμε υπόψη μας ότι μετά την παράδοση του γραπτού δεν έχει νόημα να
προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε τα λάθη μας και να «βαθμολογήσουμε» τα
γραπτό μας. Σε εξαιρετικές μόνο περιπτώσεις, εάν έχουμε κάποια έντονη
ανησυχία, απευθυνόμαστε στους καθηγητές μας.
18. ΈΝΑ ΜΑΘΗΜΑ ΔΕΝ ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
Σε
καμία περίπτωση να μην απογοητευόμαστε, επειδή δε μείναμε
ικανοποιημένοι με την επίδοση μας σ’ ένα μάθημα, και πολύ περισσότερο να
μην τα παρατήσουμε. Πρώτα απ’ όλα γιατί δεν μπορούμε να ξέρουμε τη
βαθμολογία μας. Εξάλλου η επιτυχία μας εξαρτάται και από τις επιδόσεις
των άλλων υποψηφίων. Π.χ. ένα 14 ή 15 σε δύσκολα θέματα, μπορεί να είναι
«καλύτερο» από το περσινό 17 ή 18 στο ίδιο μάθημα. Ύστερα, δεν πρέπει
να ξεχνάμε ότι η εισαγωγή μας σε μια σχολή εξαρτάται από το σύνολο των
επιδόσεων και όχι από ένα μεμονωμένο μάθημα.
19. ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Στον
περιορισμένο χρόνο που έχουμε για την προετοιμασία του επόμενου
μαθήματος, φροντίζουμε να διαμορφώσουμε ένα χρονοδιάγραμμα επανάληψης σε
όλη την ύλη, ξεκινώντας πάντοτε από τα πιο δύσκολα κεφάλαια, τα οποία
κατά κανόνα έχουμε λιγότερο διαβάσει. (Αν έχουμε διαβάσει επιλεκτικά
σιγουρεύουμε τα βασικά και γνωστά). Ένα πολύ καλά οργανωμένο πρόγραμμα
προετοιμασίας και μελέτης μετράει σημαντικά.
20. ΟΧΙ ΥΠΕΡΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΞΕΝΥΧΤΙΑ
Επειδή
στις Εξετάσεις οι υποχρεώσεις είναι στα όρια των αντοχών μας ένα
πρόγραμμα ξεκούρασης και ψυχαγωγίας είναι αναγκαίο. Άλλωστε ας μην
ξεχνάμε ότι μετράει η «ποιότητα» και όχι ή «ποσότητα» της μελέτης.
Χρειάζεται μέτρο, οργάνωση και πειθαρχία, χωρίς υπερβολές και ξενύχτια
που μπορούν να έχουν αρνητικές συνέπειες. Εκτός από αυτά, ας μην
υποτιμάμε το ρόλο της σωστής διατροφής.
ΚΑΒΒΑΔΙΑ ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ
ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ men and women go meet and cheat best spy phone apps go spy to mobile download late term abortion clinics akum.org national abortion federation
Σχόλια (
)
|