Του Χρήστου Πιλάλη*
Έναν
χρόνο μετά την ψήφιση του νόμου 4009 – γνωστού και ως νόμου
Διαμαντοπούλου – τα δημόσια πανεπιστήμια και τα ανώτατα τεχνολογικά
ιδρύματα της χώρας βρίσκονται λίγο πριν από τη διάλυση. Ο νόμος, αλλά
και η χρόνια απαξίωσή τους από τις τελευταίες κυβερνήσεις, έχουν
δημιουργήσει ανυπέρβλητα προβλήματα στη δομή και τη λειτουργία τους.
Πλήρωσαν και πληρώνουν βαρύ φόρο στις νεοφιλελεύθερες μνημονιακές
πολιτικές των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της Ν.Δ. και των πρόσφατων
συγκυβερνήσεων.
Η σημερινή κατάσταση
Οι
περικοπές σε ΑΕΙ και ΤΕΙ έχουν φτάσει στο 50%-70% με αποτέλεσμα να μην
μπορούν να εκπληρώσουν άμεσες λειτουργικές τους ανάγκες και έξοδα, τη
σίτιση, τη στέγαση των φοιτητών, τη θέρμανση. Το «κούρεμα» των
αποθεματικών εξαιτίας του PSI είναι καταστροφικό και για τα
πανεπιστήμια. Γιατί τα 97,8 από τα 138,5 εκατομμύρια που κάλυπταν
υποτροφίες και επιπλέον ανάγκες για τη φοιτητική μέριμνα που δεν
πλήρωνε το κράτος, ήταν κατατεθειμένα στην Τράπεζα της Ελλάδος και μέσα
σε μια νύχτα χάθηκαν από τους λογαριασμούς. Σήμερα, με την υπαγωγή των
Ιδρυμάτων σε ΝΠΙΔ, όπως προβλέπει ο Ν.4009, κινδυνεύουν με εκποίηση και
οι περιουσίες των Ιδρυμάτων, για να εξοφληθούν οι εταίροι δανειστές
μας.
Η
έλλειψη προσωπικού είναι πολύ μεγάλη. Απολύθηκαν οι περισσότεροι
συμβασιούχοι διδάσκοντες του Π.Δ. 407, καθώς και οι περισσότεροι
επιστημονικοί και εργαστηριακοί συνεργάτες των ΤΕΙ που στήριζαν κυρίως
τα περιφερειακά πανεπιστήμια και οδηγήθηκαν όλοι στην ανεργία και την
ετεροαπασχόληση. Αυτοί όμως κάλυπταν το βασικό διδακτικό έργο στα
πανεπιστήμια εφόσον δεν προκηρύσσονται θέσεις. Όχι μόνο υπάρχει μεγάλο
έλλειμμα διδακτικού προσωπικού, αλλά κρατούνται και όμηροι οι 900
εκλεγέντες εδώ και δύο χρόνια διδάσκοντες των ΑΕΙ με αποτέλεσμα οι
περισσότεροι να μεταναστεύουν στο εξωτερικό.
Ο νόμος - έκτρωμα
Τον
νόμο 4009 είχε απορρίψει ομόφωνα η ακαδημαϊκή κοινότητα γιατί είναι
ένας νόμος διάλυσης, απαξίωσης του δημόσιου χώρου, υποτίμησης της όποιας
δημόσιας πνευματικής αξίας και εγκαθίδρυσης ενός καθεστώτος φτηνής
εργασίας. Για την υλοποίηση αυτού του νόμου οργανώθηκε μια τεράστια
εκστρατεία συκοφάντησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με στόχο την πλήρη
απαξίωση της. Κι αυτό έγινε σε συνεργασία με ισχυρά συγκροτήματα ΜΜΕ
που εποφθαλμιούν την εξαιρετικά κερδοφόρα αγορά της ιδιωτικής
τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Τα
συγκροτήματα αυτά δεν ανέφεραν καν την είδηση ότι, σύμφωνα με την Ε.Ε.
και τον ΟΟΣΑ, πέντε ελληνικά πανεπιστήμια (το Αριστοτέλειο, το ΕΜΠ, το
Πατρών, το Οικονομικό και το Αθηνών) βρίσκονται στη λίστα των διακοσίων
κορυφαίων του κόσμου σε σύνολο είκοσι χιλιάδων πανεπιστημίων.
Στόχος
του νόμου είναι οι πολίτες να πληρώνουν για τις σπουδές τους και, αν
δεν μπορούν να το κάνουν αυτό, να παίρνουν φοιτητικά δάνεια, να
υποθηκεύουν το μέλλον τους.
Στόχος
του είναι η διάσπαση των γνωστικών αντικειμένων, η κατάργηση των
σημερινών πτυχίων και της επαγγελματικής κατοχύρωσης που παρέχουν.
Θέλουν τους φοιτητές/τριες όχι πτυχιούχους, αλλά συλλέκτες τίτλων
σπουδών χωρίς άμεσο, επαγγελματικό αντίκρισμα. Με τις οικογένειες να
αναγκάζονται να πληρώνουν για όλους τους κύκλους σπουδών εκτός απ’ τον
πρώτο. Έτσι δικαίωμα στη μόρφωση θα έχουν μονάχα αυτοί που έχουν
οικονομική δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σ’ αυτήν.
Οι
τίτλοι σπουδών θα πιστοποιούνται από μία πανίσχυρη εξωπανεπιστημιακή
αρχή, την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη
Εκπαίδευση, η οποία θα διορίζεται απευθείας από τον υπουργό Παιδείας.
Οι σπουδές θα είναι κατακερματισμένες, χωρίς επιστημονική ενότητα, με
γνώσεις ταχύτατα αναλώσιμες. Η νέα γενιά επιστημόνων θα πρέπει να
πληρώνει μια ζωή, όχι για να μαθαίνει, αλλά για να «καταρτίζεται» με
εξειδικευμένες γνώσεις που θα χρησιμεύουν στην εύρεση εργασίας ανάλογα
με τις εξειδικευμένες απαιτήσεις κάθε συγκυρίας.
Και
γιατί όλα αυτά; Γιατί η διάλυση των ελληνικών πτυχίων θα συνεισφέρει
στη δημιουργία ενός φτηνού επιστημονικού δυναμικού, το οποίο θα
στελεχώσει την ευρωπαϊκή και ελληνική αγορά με μισθούς πείνας σε
συνθήκες επισφάλειας στη μεταμνημονιακή εποχή της πτωχευμένης,
χρεοκοπημένης Ελλάδας.
Mπαλώματα
Την
περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Παιδείας κατέθεσε με τη διαδικασία του
κατεπείγοντος σχέδιο νόμου με τροπολογίες επί του Ν. 4009, χωρίς
κοινωνικό διάλογο. Η διαδικασία ψήφισης του σχεδίου νόμου κράτησε μια
ημέρα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και άλλη μια στην Ολομέλεια της
Βουλής! Κι αυτό για να αντιμετωπίσει, όπως γράφει στην «Αιτιολογική
Έκθεση», «ορισμένες δυσλειτουργίες» του Ν. 4009, του οποίου όχι μόνο
δεν άλλαξε την ουσία, αλλά επιχείρησε και να χρυσώσει το χάπι
καθιστώντας και τους πρυτάνεις, που έδωσαν έναν πολύ σημαντικό αγώνα το
προηγούμενο διάστημα, συμμέτοχους ή συνένοχους.
Με
τον νέο νόμο δίνεται η δυνατότητα στους πρυτάνεις να ολοκληρώσουν τη
θητεία τους, με την προϋπόθεση όμως να συναινέσουν στην εφαρμογή του
νόμου, δηλαδή στη διάλυση του δημόσιου πανεπιστημίου. Ο νόμος που
ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα διατηρεί αναλλοίωτο τον αυταρχικό,
αντιακαδημαϊκό, αντιδημοκρατικό και επιχειρηματικό χαρακτήρα του Ν.
4009.
Και
επιπλέον επισπεύδει τις συγχωνεύσεις των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ με
βάση «τις ανάγκες και τις δυνατότητες της εθνικής οικονομίας». Δηλαδή
ανεξάρτητα από τις πραγματικές ανάγκες κάλυψης γνωστικών αντικειμένων,
για να εξοικονομηθεί το ποσό που με τον μνημονιακό σχεδιασμό αναλογεί
στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, από τα 3 δισ. που θα εξοικονομηθούν στον
χώρο της Παιδείας.
Η πρόταση διεξόδου
Την περασμένη εβδομάδα ο ΣΥΡΙΖΑ -ΕΚΜ απαντώντας στις σαθρές αυτές πολιτικές κατέθεσε στη Βουλή πρόταση νόμου για ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Στο
πρώτο άρθρο προβλέπεται η κατάργηση του Ν. 4009, που παρά τις
προσπάθειες και της τρικομματικής κυβέρνησης του Μνημονίου έχει
καταστεί ανενεργός. Η πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ - ΕΚΜ έχει μεταβατικό
χαρακτήρα και εξασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία πανεπιστημίων και ΤΕΙ,
την επαναφορά της δημοκρατικής λειτουργίας, την αποκατάσταση της
ακαδημαϊκής νομιμότητας και την κατοχύρωση της φοιτητικής μέριμνας την
οποία συρρικνώνει η κυβέρνηση.
Η
πρόταση νόμου προβλέπει τον αναγκαίο ακαδημαϊκό διάλογο μέσα σε ένα
θεσμικό πλαίσιο με τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας για την
υιοθέτηση ενός νέου καταστατικού χάρτη, έναν διάλογο που θα
πραγματοποιηθεί μέσα σε έναν χρόνο. Για τον λόγο αυτόν έχει ρυθμίσεις με
τις οποίες αποκαθιστάται η λειτουργία των Τομέων, των Τμημάτων, των
Σχολών και των Συγκλήτων και η λειτουργία των εκλεγμένων οργάνων.
Τα
εκλεγμένα όργανα των οποίων οι θητείες δεν έχουν λήξει, θα συνεχίσουν
το έργο τους μέχρι την ολοκλήρωση της περιόδου για την οποία είχαν
εκλεγεί. Θα εφαρμόζεται ακαδημαϊκός και διαφανής τρόπος εκλογής των
μελών ΔΕΠ/ Ε.Π. και προκειμένου να εξασφαλίζεται η αναγκαία στελέχωση
των Ιδρυμάτων, για να μπορεί να συνεχίζεται το εκπαιδευτικό έργο. Μόνο
έτσι θα δοθεί ο αναγκαίος χρόνος στα ΑΕΙ και ΤΕΙ και στην ακαδημαϊκή
κοινότητα να προτείνουν τον αναγκαίο καταστατικό χάρτη για την Ανώτατη
Εκπαίδευση που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας
στο πλαίσιο της συνταγματικής επιταγής που προστατεύει την ελευθερία
στη διδασκαλία και την έρευνα και εξασφαλίζει το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ. Πηγή Το Ποντίκι
most women cheat wives that cheat why do men cheat on their girlfriends click did my girlfriend cheated on me amoxicillin antibiyotik fiyat amoxicilline amoxicillin dermani haqqinda
Σχόλια (
)
|