Η αντίστροφη μέτρηση έχει ήδη αρχίσει για τους πάνω από 100.000 φετινούς υποψήφιους (όλων των κατηγοριών) στην πορεία για τις πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς απομένουν πλέον λίγες μέρες για την έναρξή τους (ξεκινούν στις 2 Ιουνίου για τα ΕΠΑΛ και στις 3 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια).
Είναι γενική εκτίμηση ότι οι φετινοί υποψήφιοι θα αντιμετωπίσουν χιονοστιβάδα εμποδίων και ανατροπών καθώς εκτός από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που δημιούργησε εκατόμβες εξοστρακισμένων υποψηφίων, την αυξημένη εξεταστέα ύλη σε σχέση με το 2021, τον κυκεώνα των νέων συντελεστών βαρύτητας στα εξεταζόμενα μαθήματα που έφτασαν συνολικά τους 5.611 για 461 τμήματα, στον εξεταστικό γολγοθά, ήρθε να προστεθεί η περικοπή 9.021 θέσεων εισακτέων στα ΑΕΙ της χώρας (εκ των οποίων 1.385 θέσεις στην Αττική και 795 στη Θεσσαλονίκη). Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ονομαστική μείωση εισακτέων τα τελευταία 20 χρόνια η οποία ανακοινώθηκε μια ανάσα πριν από τις Πανελλαδικές εξετάσεις κόβοντας τα πόδια των υποψηφίων.
Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε πρόσφατα τον αριθμό των εισακτέων ανά Πανεπιστημιακή Σχολή/Τμήμα για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 (συνολικά 68.394 φέτος από 77.415 δηλαδή 9.021 θέσεις λιγότερες από πέρσι), ενώ ήδη είναι γνωστοί και οι συντελεστές βάσει των οποίων καθορίζεται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανά Σχολή/Τμήμα και οι συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων ανά τμήμα.
Παράλληλα οφείλουμε να τονίσουμε ότι και φέτος, όπως και πέρσι, αλλάζει η έννοια του αριθμού των εισακτέων. Δεν δείχνει πια πόσοι θα εισαχθούν, αλλά πόσες θέσεις προσφέρονται στα Πανεπιστήμια. Αυτό το παράδοξο είναι αποτέλεσμα της καθιέρωσης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), κοντολογίς, μιας άλλης μορφής της «βάσης του 10» που ντρέπεται να πει το όνομά της λόγω... προτέρου «ανέντιμου βίου»!
Οι φετινοί τροχονόμοι της κίνησης των βάσεων εισαγωγής
Η ανίχνευση του «πώς θα κινηθούν φέτος οι βάσεις» στηρίζεται ουσιαστικά στην εξέταση τεσσάρων βασικών παραγόντων που λειτουργούν ως «πύργος ελέγχου» της κίνησης των βάσεων εισαγωγής και πριμοδοτούν τις «καταδύσεις» ή τις «αναρριχήσεις» τους. Αναφερόμαστε βεβαίως στις συντεταγμένες της διαμόρφωσης των βάσεων, που είναι:
- Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
- Ο «βαθμός δυσκολίας-ευκολίας» των θεμάτων και οι επιδόσεις των υποψηφίων σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές και ιδιαίτερα σε σχέση με την τελευταία χρονιά με την οποία γίνονται οι βασικές συγκρίσεις.
- Ο αριθμός των υποψηφίων σε σχέση με τον αριθμό των εισακτέων, που κάθε χρόνο παίζει τον ρόλο του «πασπαρτού» για τις βάσεις των πέντε Επιστημονικών Πεδίων.
- Η σχέση ζήτησης-προσφοράς θέσεων, δηλαδή, ο αριθμός των υποψηφίων που εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στις «σχολές κύρους» ή στις «σχολές περιορισμένης ζήτησης» και οι προσφερόμενες θέσεις στις παραπάνω σχολές.
ΣΧΟΛΕΣ | ΕΙΣΑΚΤΕΟΙ 2022 | ΕΙΣΑΚΤΕΟΙ 2021 | ΔΙΑΦΟΡΑ |
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ - ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ | 90 | 146 | -56 θέσεις |
ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ – ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ | 120 | 190 | -70 θέσεις |
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΓΕΩΡΓΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ – ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ | 120 | 270 | -150 θέσεις |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΖΩΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ – ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ | 80 | 134 | -54 θέσεις |
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ – ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ | 100 | 220 | -120 θέσεις |
ΦΥΣΙΚΗΣ – ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ | 100 | 220 | -120 θέσεις |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ - ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ | 150 | 309 | -159 θέσεις |
ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ – ΠΑΔΑ | 120 | 215 | -95 θέσεις |
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΠΑΔΑ | 350 | 403 | -53 θέσεις |
ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ - ΠΑΔΑ | 160 | 228 | -68 θέσεις |
ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | 200 | 350 | -150 θέσεις |
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ -ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | 220 | 400 | -180 θέσεις |
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ -ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | 300 | 470 | -170 θέσεις |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ -ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | 100 | 150 | -50 θέσεις |
ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΟΡΥΚΤΩΝ ΠΟΡΩΝ -ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | 100 | 200 | -100 θέσεις |
ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ -ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ | 320 | 450 | -130 θέσεις |
ΙΣΤΟΡΙΑΣ & ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 220 | 307 | -87 θέσεις |
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ | 200 | 265 | -65 θέσεις |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ – ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) - ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ | 50 | 164 | -114 θέσεις |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ – ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) - ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ | 50 | 176 | -126 θέσεις |
ΦΥΣΙΚΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ- | 130 | 176 | -46 θέσεις |
ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ | 80 | 192 | -112 θέσεις |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ | 120 | 180 | -60 θέσεις |
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ | 70 | 146 | -76 θέσεις |
ΙΣΤΟΡΙΑΣ – ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ | 120 | 200 | -80 θέσεις |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ | 247 | 333 | -86 θέσεις |
ΓΕΩΠΟΝΙΑΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | 130 | 230 | -100 θέσεις |
ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | 110 | 159 | -49 θέσεις |
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | 200 | 366 | -166 θέσεις |
ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ | 150 | 201 | -51 θέσεις |
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
Να ξεκαθαρίσουμε κάτι: Από πέρσι (2021) που καθιερώθηκε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) ο αριθμός των επιτυχόντων καθορίζεται από την ΕΒΕ. Πέρυσι εισήχθησαν περίπου 60.073 υποψήφιοι. Δεδομένου ότι η ΕΒΕ από την «κατασκευή» της «βρέξει-χιονίσει» αφήνει εκτός ΑΕΙ το 1/3 των υποψηφίων, αναμένουμε να εισαχθεί περίπου ο ίδιος αριθμός υποψηφίων με πέρσι (58.000-61.000).
Αριθμός εισακτέων και αριθμός υποψηφίων
Ο γενικός αριθμός εισακτέων (-9.021 θέσεις σε σχέση) και οι διαφοροποιήσεις στην κατανομή του αριθμού εισακτέων στα τμήματα και στις σχολές θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην κίνηση των βάσεων εισαγωγής. Με λίγα λόγια η αφαίρεση θέσεων στα ΑΕΙ Αθήνας - Θεσσαλονίκης (περίπου - 2.200 θέσεις εισακτέων σε σχέση με πέρσι), είναι σίγουρο ότι θα σπρώξει τις βάσεις στα τμήματα αυτά (και σε πολλά Τμήματα μη κεντρικών Πανεπιστημίων) προς τα πάνω.
Ο αριθμός των θέσεων στα ΑΕΙ του λεκανοπεδίου φέτος αντιστοιχεί ακόμη λιγότερο στην πληθυσμιακή αναλογία των κατοίκων του λεκανοπεδίου. Αν λάβουμε υπόψη ότι στο λεκανοπέδιο κατοικοεδρεύει περίπου το 40% των υποψηφίων αλλά επίσης και ένα τουλάχιστον 10% υποψηφίων από άλλες περιοχές επιλέγει Τμήματα ΑΕΙ του λεκανοπεδίου καθώς στην περιοχή τους δεν υπάρχουν συγκεκριμένα Τμήματα (πχ. όσοι υποψήφιοι από την Πελοπόννησο ή τη Στερεά Ελλάδα ή τα Νησιά του Νότιου Αιγαίου επιθυμούν να σπουδάσουν Νομική είναι υποχρεωμένοι να έρθουν Αθήνα) γίνεται κατανοητό ότι αναλογικά λείπουν περίπου 15.000 θέσεις εισακτέων από τα ΑΕΙ του Λεκανοπεδίου
Ζήτηση για τμήματα
Οσον αφορά τη ζήτηση των τμημάτων από τη μεριά των υποψηφίων, δεν αναμένεται διαφοροποίηση σε σχέση με πέρσι και από αυτή την άποψη ο παράγοντας ζήτηση δεν μπορεί να γίνει ο τροχονόμος της κίνησης των βάσεων εισαγωγής όπως παλιότερα.
Η επιμονή μεγάλου τμήματος των υποψηφίων σε σχολές της περιοχής όπου κατοικοεδρεύουν (λόγω της οικονομικής κρίσης που -εκτός των άλλων- έχει μειώσει και τις προσδοκίες για αντιστοίχιση κάποιων σχολών με επαγγελματική αποκατάσταση) θα συνεχιστεί και φέτος, ενώ από την άλλη όλα τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας φανερώνουν ότι δεν έχει αναδειχτεί καμιά σχολή ή ομάδα σχολών στις οποίες να επικεντρώνεται το ενδιαφέρον των υποψηφίων με διαφορετικούς όρους σε σχέση με πέρσι.
Μεγάλος θα είναι και φέτος ο ανταγωνισμός των υποψηφίων για τις λεγόμενες περιζήτητες σχολές. Ιατρικές, Πολυτεχνικές, Νομικές και Στρατιωτικές Σχολές, μαζί με συγκεκριμένα οικονομικά τμήματα, τμήματα Ψυχολογίας και το τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της Αθήνας θα τρυγήσουν και φέτος την αφρόκρεμα των πρώτων προτιμήσεων των υποψηφίων.
Ο «άγνωστος Χ»: ο βαθμός δυσκολίας/ευκολίας των θεμάτων
Προφανώς αυτή τη στιγμή δεν μπορεί κανείς να εκτιμήσει τον φετινό βαθμό δυσκολίας/ευκολίας των θεμάτων. Η γενική εκτίμηση είναι ότι ο βαθμός δυσκολίας/ευκολίας των θεμάτων δεν μπορεί να διαφέρει σημαντικά από πέρσι και αυτό κυρίως διότι τα τελευταία χρόνια με τα λεγόμενα διαβαθμισμένα θέματα (απλά, εύκολα, δύσκολα, δυσκολότερα), έχει βρεθεί ένας τρόπος βαθμολογικής διασποράς και κατανομής των υποψηφίων, κοντολογίς μια «στρατηγική διαχείρισης» του πληθυσμού των υποψηφίων.
Κι αν ένα μάθημα έχει πιο αυξημένο βαθμό δυσκολίας από πέρσι, ένα άλλο θα έχει σίγουρα μικρότερο, με αποτέλεσμα να έχουμε ένα στατιστικό ισοδύναμο.
Ωστόσο η «λειτουργία» της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής φέτος δίνει μια διαφορετική διάσταση σ' αυτόν τον βαθμό. Κάτι να ξεφύγει προς το ευκολότερο ή προς το δυσκολότερο από πέρσι μπορεί να δημιουργήσει, ανάλογα, εκατόμβες αποκλεισμένων ή στρατιές υψηλόβαθμων που δεν θα χωράνε στις απογειωμένες βάσεις, π.χ. των Ιατρικών Σχολών, των Νομικών ή των Πολυτεχνικών.
πηγή:alfavita