Ριζικές αλλαγές φέρνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που, μεταξύ άλλων, θεσμοθετεί εσωτερικό Erasmus, ενώ φέρνει και το ενιαίο ψηφοδέλτιο στις εκλογές για εκπροσώπηση φοιτητών στα πανεπιστήμια.
Μεταξύ των καινοτομιών που προωθούνται είναι και ο νέος θεσμός για πρωτεύοντα και δευτερεύοντα πτυχία (minor και major) των φοιτητών και φοιτητριών.
Μέσω αυτών, οι φοιτητές θα έχουν την δυνατότητα - εκτός από τις κύριες σπουδές τους - να επιλέξουν και μια παράλληλη επιστημονική «οδό» για την ευρύτητα της μόρφωσης τους με διακριτά πτυχία.
Εισάγονται, παράλληλα, τα «μικροπιστοποιητικά», σπουδές δηλαδή στην κατηγορία της Δια Βίου Εκπαίδευσης, για την πληθυσμό όλης της χώρας.
Τι αλλαγές φέρνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας
-Επανέρχονται τα Συμβούλια διοίκησης των Ιδρυμάτων τα οποία συγκροτούνται με νέα διαδικασία. Έξι μέλη τους θα εκλέγονται από εκλογικό σώμα αποτελούμενο από μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ). Θα είναι οι έξι πρώτοι στην επιλογή του εκλογικού σώματος, ενώ κάθε μέλος ΔΕΠ θα έχει μόνο δυο ψήφους. Μέσα στο Συμβούλιο τα έξι εκλεγμένα μέλη θα διαθέτουν απο μια ψήφο ο καθένας, της ίδιας ισχύς. Στόχος είναι να υπάρχει ένα μέλος από κάθε Σχολή στα μεγάλα και πολυπληθή Ιδρύματα. Οι έξι πανεπιστημιακοί που θα έχουν εκλεγεί θα επιλέγουν πέντε εξωτερικά μέλη (δηλαδή η πλειοψηφία τους, άρα στην πραγματικότητα οι 4 εξ αυτών εάν συνασπιστούν). Όλα τα μέλη του νέου Συμβουλίου θα επιλέγουν τον πρύτανη μέσα από τα 6 εκλεγμένα μέλη του Συμβουλίου.
-Οι αντιπρυτάνεις δεν θα είναι μέλη του Συμβουλίου, αλλά θα αποτελούν μέρος της «ομάδας» του κάθε υποψήφιου πρύτανη, οπότε εάν εκλεγεί θα τους χρησιμοποιεί ως συνεργάτες του.
-Για τους Κοσμητόρες, θα γίνονται εκλογές, θα εκλέγονται οι τρεις πρώτοι υποψήφιοι και από αυτούς θα διαλέγουν όποιους επιθυμούν τα μέλη των Συμβουλίων.
-Εισάγεται νέος θεσμός για πρωτεύοντα και δευτερεύοντα πτυχία (minor και major) των φοιτητών και φοιτητριών, οι οποίοι θα έχουν την δυνατότητα εκτός από τις κύριες σπουδές τους να επιλέξουν και μια παράλληλη επιστημονική «οδό» για την ευρύτητα της μόρφωσης τους με διακριτά πτυχία. Εισάγονται τα «μικροπιστοποιητικά», σπουδές δηλαδή στην κατηγορία της Δια Βίου Εκπαίδευσης, για την πληθυσμό όλης της χώρας.
-Νεοφυείς επιχειρήσεις (start ups) στα ΑΕΙ, με τα Ιδρύματα να μπορούν έτσι να συμμετάσχουν σε εταιρικά σχήματα, αφού φυσικά αυτό συνάδει με τον μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα πανεπιστημίων.
-Δεν θα χρειάζεται η άδεια του υπουργείου Παιδείας για να ξεκινήσουν τα ΑΕΙ νέα προγράμματα σπουδών, αλλά πιστοποίηση από την Εθνική Αρχή των ΑΕΙ (ΕΘΑΑΕ) και περιοδική πιστοποίηση τους ανα 5 χρόνια.
-Διεύρυνση των εξ αποστάσεων σπουδών και της διαδικτυακή εκπαίδευσης σε όλα τα ΑΕΙ και όταν αυτό χρειάζεται χωρίς πολύπλοκες εγκρίσεις.
– Εσωτερικό «Εράσμους»: Εισάγεται νέος θεσμός εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών και φοιτητριών μεταξύ ομοειδών τμημάτων της χώρας. Για παράδειγμα, ένας φοιτητής Μαθηματικών θα μπορεί για ένα 6μηνο να παρακολουθήσει μαθήματα στο τμήμα Μαθηματικών διαφορετικού ΑΕΙ από εκείνο στο οποίο μπήκε.
-Οι φοιτητές ή φοιτήτριες όμως πλέον θα μπορούν να σπουδάζουν σε ένα τμήμα αλλά να παίρνουν (σε ένα 10%) μαθήματα και από άλλα τμήματα. Αυτό θα το κάνουν παρατείνοντας τις σπουδές τους, ενώ θα μπορούν να παρακολουθήσουν και μαθήματα από όποιο άλλο τμήμα του πανεπιστημίου του θέλουν, οποιασδήποτε επιστημονικής κατεύθυνσης.
-Απελευθερώνονται όλες οι διαδικασίες στα μεταπτυχιακά προγράμματα των ΑΕΙ και αίρονται και οι περιορισμοί φυσικής παρουσίας (μπορούν και εδώ να γίνονται μαθήματα και εξ αποστάσεως).
-Θεσπίζεται εκτελεστικός διευθυντή των ΑΕΙ που θα λειτουργεί ως μάνατζερ στη διοικητική και οικονομική διαχείρισή τους.
-Αλλάζουν όλα στις εκλογές των διδασκόντων, όπου θα συγκροτηθεί Μητρώο γνωστικών αντικειμένων για το επιστημονικό αντικείμενο κάθε τμήματος που θα έχει 4ετη ισχύ και δυνατότητα να επικαιροποιείται. Παράλληλα θα υπάρχει Μητρώο εσωτερικών και εξωτερικών εκλεκτόρων ανά επιστημονική περιοχή που θα αναρτάται δημόσια για λόγους διαφάνειας. Τα μέλη των εκλεκτορικών σωμάτων θα επιλέγονται με ηλεκτρονική κλήρωση, έτσι ώστε να αποφευχθεί η δυνατότητα «στημένων» επιλογών.
– Αναβαθμίζεται ο θεσμός της πρακτικής άσκησης των φοιτητών σε σύνδεση με τον παραγωγικό ιστό της χώρας και ιδρύεται Μονάδα πρακτικής άσκησης σε όλα τα ΑΕΙ και υπεύθυνους ανά τμήμα. Επίσης για να προστατευθούν οι φοιτητές και φοιτήτριες των ΑΕΙ καθορίζεται το ελάχιστο ύψος αποζημίωσης (του μισθού που θα λαμβάνουν κατά την άσκησή τους στο 80% του ελάχιστου μισθού) και εισάγεται υποχρεωτική ασφάλιση των φοιτητών και φοιτητριών.
-Ανταποδοτικές υποτροφίες θα δίνονται μέσα στα ΑΕΙ με πρώτη την αριστεία και τα ακαδημαϊκά κριτήρια και στην συνέχεια κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια, σε όποια μορφή σπουδών υπάρχουν δίδακτρα (μεταπτυχιακά κ.λπ.)
– Διευκολύνεται η διαδικασία αποδοχών δωρεών από τα ΑΕΙ.
– Απλοποιείται η διαδικασία αναγνώρισης πτυχίων του Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ). Προβλέπεται αυτόματη ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων από το εξωτερικό (και τα αντίστοιχα αναγνωρισμένα στη χώρα μας ανώτατα ιδρύματά του). Δημιουργείται Εθνικό Μητρώο που θα περιλαμβάνει τα αναγνωρισμένα ΑΕΙ του εξωτερικού, στο οποίο θα έχουν πρόσβαση όλα τα πανεπιστήμια της χώρας. Όποιος απόφοιτος ζητήσει να συνεχίσει τις σπουδές του στην Ελλάδα σε μεταπτυχιακό ή διδακτορικό επίπεδο, θα ελέγχεται άμεσα και δεν θα χρειάζεται η μεσολάβηση του ΔΟΑΤΑΠ. Φυσικά εάν το πανεπιστήμιο του εξωτερικού από το οποίο τυχόν αποφοίτησε ένας νέος δεν έχει αναγνωριστεί, θα ακολουθείται όλη η διαδικασία αναγνώρισης που ισχύει και σήμερα.
πηγή:dikaiologitika.gr