Την ακτινογραφία των γραπτών των Πανελλαδικών Εξετάσεων παρουσιάζει το «ΘΕΜΑ» μαζί με έναν αναλυτικό χρηστικό οδηγό για τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου και συμβουλές προς τους μαθητές προκειμένου να κάνουν τις καλύτερες δυνατές επιλογές με βάση τις επιδόσεις τους, τις επιθυμίες τους αλλά και τις ανάγκες των πανεπιστημίων και της αγοράς εργασίας. Τα επαγγέλματα του μέλλοντος, δηλαδή αυτά που έχουν σχέση με τις τηλεπικοινωνίες, την ενέργεια και τον τουρισμό, είναι αυτά που προσελκύουν το ενδιαφέρον των υποψηφίων μαζί με τις σταθερές παραδοσιακά σχολές, όπως η Ιατρική, η Νομική, οι Πολυτεχνικές και οι Οικονομικές Σχολές. Οι βαθμολογίες
Πτώση στις βαθμολογίες των Πανελλαδικών Εξετάσεων δείχνουν τα γραπτά των υποψηφίων. Σύμφωνα με πληροφορίες, από δείγμα περίπου 500 γραπτών από τα βαθμολογικά κέντρα προκύπτει:
■ Για το 1ο Επιστημονικό Πεδίο (Ανθρωπιστικές Επιστήμες)
Μόνο 6 γραπτά στα Αρχαία Ελληνικά βαθμολογήθηκαν με άριστα στην κλίμακα 86-95. Επίσης, λείπουν οι μεσαίες βαθμολογίες, αφού οι περισσότεροι υποψήφιοι έχουν βαθμούς κάτω από τη βάση.
Στα Λατινικά 5 γραπτά βαθμολογήθηκαν με άριστα, ενώ η πλειονότητα των γραπτών έλαβε χαμηλότερες βαθμολογίες από τις αντίστοιχες περσινές. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, τα γραπτά των Λατινικών έχουν περισσότερες βαθμολογίες κάτω από τη βάση από την Κοινωνιολογία, μάθημα στο οποίο εξετάστηκαν πέρυσι οι υποψήφιοι. Η Ιστορία, σύμφωνα με τα πρώτα δείγματα, συγκεντρώνει την ίδια βαθμολογία με πέρυσι.
Στο μάθημα της Εκθεσης οι βαθμολογίες κυμαίνονται μεταξύ 8-12, ενώ πέρυσι οι αντίστοιχες ήταν 10-14, δηλαδή παρά τις αρχικές εκτιμήσεις των μαθητών ότι ήταν εύκολο το θέμα, οι βαθμολογίες, τουλάχιστον έως τώρα, είναι χειρότερες από πέρυσι.
■ Για το 2ο Επιστημονικό Πεδίο (Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες)
Στα Μαθηματικά το 40% των γραπτών, σύμφωνα με τις πληροφορίες από βαθμολογικά τμήματα, έπεσε κάτω από τη βάση, ενώ οι άριστες βαθμολογίες μεταξύ 17-20 είναι λιγότερες από πέρυσι. Στη Φυσική οι βαθμολογίες φαίνεται ότι διαμορφώνονται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Καλύτερες επιδόσεις από τις αντίστοιχες περσινές είναι μέχρι στιγμής οι βαθμολογίες στη Χημεία.
■ Για το 3ο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστήμες Υγείας)
Στη Βιολογία οι αριστούχοι είναι λιγότεροι από πέρυσι. Στα υπόλοιπα μαθήματα, όπως φαίνεται, δεν τους έφτασε ο χρόνος να απαντήσουν ολοκληρωμένα. Η γενική εικόνα, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, είναι ότι τα περισσότερα γραπτά βαθμολογήθηκαν με βαθμούς κάτω από τη βάση.
■ Για το 4ο Επιστημονικό Πεδίο (Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής)
Το 78% των γραπτών, σύμφωνα με τις πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα, είναι κάτω από τη βάση, την ώρα που το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι ήταν στο 75%. Η Οικονομία ίδια με πέρυσι, η δε Πληροφορική χειρότερη.
Γκρέμισμα βάσεων στο 1ο και το 4ο Πεδίο από τα ρετιρέ έως και τις πιο χαμηλόβαθμες σχολές διαβλέπει ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ, καθηγητής Γιάννης Βαφειαδάκης. Εκτιμά μάλιστα ότι στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο θα υπάρχει πτώση, ενώ στο 3ο Πεδίο μια ελαφρώς πτωτική τάση, ο αντίκτυπος της οποίας θα επηρεάσει ακόμα και την Ιατρική. Οπως σημεώνει ο κ. Βαφειαδάκης, «αποδεικνύεται ότι οι Πανελλαδικές δεν είναι διάβασμα μιας χρονιάς, αλλά συστηματικής μελέτης σε όλο το λύκειο».
Ως συμπέρασμα από τη φετινή εικόνα των γραπτών, πάντα σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία, καταδεικνύεται ότι οι μαθητές ξέρουν την τεχνική αλλά δεν μπορούν να ολοκληρώσουν τις απαντήσεις, καθώς δεν έχουν την εμπειρία των εξετάσεων.
«Η πανδημία αποτυπώνεται στα γραπτά», λένε οι πρώτες πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα. Πώς γίνεται αυτό; Πολλοί χαμηλοί βαθμοί, που μεταφράζεται, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, στο ότι οι μαθητές «διάβασαν, αλλά δεν μπορούν να αποδώσουν, καθώς δεν έχουν συνηθίσει στις εξετάσεις, δεν ξέρουν πώς να συμπεριφερθούν σε αυτές».
Πώς θα συμπληρώσετε το μηχανογραφικό
Η συμπλήρωση του φετινού μηχανογραφικού δεν έχει καμία σχέση με την αντίστοιχη περσινή διαδικασία. Η βασικότερη φετινή αλλαγή είναι ο τρόπος υπολογισμού των μορίων με συντελεστές μαθήματα αυξημένης βαρύτητας ανά πεδίο, ενώ με απόφαση του οικείου πανεπιστημίου θα αποδίδονται, κατά περίπτωση, συντελεστές στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα δημιουργώντας ένα πιο περίπλοκο τοπίο.
Ακόμη, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) λειτουργεί ως προϋπόθεση για να έχει τη δυνατότητα κάθε υποψήφιος να δηλώσει το τμήμα. Ο κάθε υποψήφιος για κάθε σχολή θα έχει διαφορετικά μόρια, γιατί ο συντελεστής βαρύτητας της ΕΒΕ είναι διαφορετικός ανά σχολή, καθώς κάθε τμήμα μπορεί να ορίσει τους δικούς του συντελεστές βαρύτητας για κάθε μάθημα. Με το προηγούμενο σύστημα σε κάθε επιστημονικό πεδίο υπήρχαν δύο μαθήματα βαρύτητας, οι βαθμοί στα οποία πολλαπλασιάζονταν με 1,3 και 0,7, ενώ στα άλλα δύο δεν υπήρχαν συντελεστές. Φέτος όμως κάθε πανεπιστημιακό τμήμα όρισε τους συντελεστές βάσει των οποίων θα πολλαπλασιαστούν οι επιδόσεις των υποψηφίων σε καθένα από τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Θυμίζουμε ότι 393 σχολές έχουν κρατήσει ίδιο τον συντελεστή βαρύτητας με πέρυσι.
Λόγω της ΕΒΕ που ισχύει φέτος, εκτιμάται ότι οι βαθμολογίες θα είναι προς τα κάτω. Αυτό σε συνδυασμό με μερίδα υποψηφίων που φαίνεται να έχει γράψει κάτω από τη βάση θα επιτρέψει την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε μεγαλύτερο αριθμό υποψηφίων σε σχέση με πέρυσι, αφήνοντας δηλαδή λιγότερες κενές θέσεις. Η σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού είναι βασικής σημασίας για τους υποψηφίους καθώς τα επαγγέλματα του μέλλοντος αποτελούν την κύρια αναζήτηση για τους νέους, με αιχμή του δόρατος την εξειδίκευση, προκειμένου να εξασφαλίσουν μια θέση εργασίας μετά τις σπουδές.
Οι αλλαγές στην αγορά εργασίας είναι ραγδαίες και μέσα στα επόμενα χρόνια η εικόνα θα αλλάξει τελείως, οπότε οι νέοι που καλούνται τώρα να κάνουν τις επιλογές τους πρέπει να είναι ενημερωμένοι για τις τάσεις της αγοράς εργασίας. Τουρισμός, Ναυτιλία, Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες, Ενέργεια και Υγεία, απ’ ό,τι φαίνεται, είναι οι τομείς που θα βρίσκονται υψηλά στις προτιμήσεις των νέων για σπουδές τα επόμενα χρόνια, καθώς, σύμφωνα με τα ερευνητικά δεδομένα, αντέχουν στο μέλλον. Ενδεικτική της νέας καθημερινότητας είναι η έκθεση της Bank of America με τίτλο «Future of Work», στην οποία αναφέρεται η δημιουργία νέων, μελλοντικών επαγγελμάτων που έδειξαν ότι σχεδόν τα 2/3 των παιδιών που ξεκινούν το σχολείο θα εργάζονται σε θέσεις εργασίας που δεν έχουν επινοηθεί ακόμη. Στη χώρα μας πάντως σταθερά στις πρώτες προτιμήσεις των αρίστων παραμένουν επί δεκαετίες η Ιατρική, η Νομική, οι Πολυτεχνικές και οι Οικονομικές Σχολές.
Πηγή: protothema.gr