Γέιλ, Χάρβαρντ, Πρίνστον, Κορνέλ, Κολούμπια, Μπράουν είναι ορισμένα από τα εμβληματικά αμερικανικά πανεπιστήμια με διεθνές αποτύπωμα, τα οποία θα στείλουν εκπρόσωπό τους στην Ελλάδα για να διερευνήσουν συνεργασίες με ελληνικά ΑΕΙ. Οι συνεργασίες θα είναι πολυεπίπεδες, καθώς οι γέφυρες έχουν στηθεί προ πανδημίας. «Οι επικεφαλής των αμερικανικών πανεπιστημίων επιθυμούν να εξερευνήσουν πώς οι ελληνικές ιδέες, που έχουν τις ρίζες τους στην αρχαιότητα, προσφέρουν νέους τρόπους σκέψης για τις προκλήσεις του μέλλοντος», λέει σήμερα στην «Κ» ο Αλαν Γκούντμαν, διευθύνων σύμβουλος του Ινστιτούτου Διεθνούς Εκπαίδευσης (ΙΙΕ) των ΗΠΑ. Τον Δεκέμβριο του 2019, το IIE εγκαινίασε το Πρόγραμμα Διεθνούς Ακαδημαϊκής Συνεργασίας (IAPP) με την Ελλάδα, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας. Σκοπός είναι η προώθηση βιώσιμων διμερών συνεργασιών μεταξύ αμερικανικών και ελληνικών ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μέσω ενός συγκροτημένου και πλήρους στρατηγικού σχεδιασμού, με καθοδήγηση από εμπειρογνώμονες. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει όλα τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια. Παρά το γεγονός ότι χρειάστηκε να καθυστερήσει η αποστολή λόγω της πανδημίας, το πρόγραμμα συνεχίστηκε τα τελευταία δύο χρόνια και το ταξίδι προγραμματίζεται για τον φετινό Οκτώβριο – Νοέμβριο. – Πόσα αμερικανικά ΑΕΙ αναμένετε να συμμετάσχουν στην επερχόμενη επίσκεψη εκπροσώπων τους στην Ελλάδα; – Ελπίζουμε να έχουμε συμμετοχή απ’ όλους τους εταίρους του IAPP Ελλάδας στις ΗΠΑ –μέχρι σήμερα είναι 29 εκπρόσωποι που αντιπροσωπεύουν πολλά από τα πανεπιστήμιά μας– μεγάλα δημόσια ερευνητικά ιδρύματα, κοινοτικά κολέγια και κορυφαία σχολεία της Ivy-league (Yale, Harvard, Columbia, κ.λπ.). Το ενδιαφέρον είναι υψηλό, λόγω της επίσκεψης της υπουργού κ. Κεραμέως στις ΗΠΑ το 2019 για τη συμμετοχή της στις κεντρικές εκδηλώσεις του IIE, της υιοθέτησης μιας νέας στρατηγικής διεθνοποίησης από το υπουργείο στην Αθήνα και τη Σύνοδο Πρυτάνεων και του ενδιαφέροντος των επικεφαλής των αμερικανικών πανεπιστημίων να ανακαλύψουν εκ νέου την Ελλάδα ως προορισμό για σπουδές στο εξωτερικό, που συνδέεται με βαθύτερες ερευνητικές συνεργασίες σε όλους τους τομείς. Η Ελλάδα αποτελεί προνομιακό προορισμό για καλοκαιρινές διακοπές και τουρισμό. Οι επικεφαλής των αμερικανικών πανεπιστημίων επιθυμούν κάτι περισσότερο, ευκαιρίες για τους φοιτητές και το διδακτικό προσωπικό να εξερευνήσουν όλο το φάσμα του τρόπου με τον οποίο οι ελληνικές ιδέες, που έχουν τις ρίζες τους στην αρχαιότητα, προσφέρουν νέους τρόπους σκέψης για τις προκλήσεις του μέλλοντος. Στο σταυροδρόμι πολλών πολιτισμών και παγκόσμιων ζητημάτων σήμερα, υπάρχει επίσης η αίσθηση ότι οι κοινές μας αξίες και οι παραδόσεις της επιστήμης και της μάθησης θα συμβάλουν ώστε να ανθήσουν νέες συνεργασίες. – Υπάρχουν συγκεκριμένα σχέδια για νέους δρόμους συνεργασιών μεταξύ αμερικανικών και ελληνικών πανεπιστημίων; Υπάρχει η αίσθηση ότι οι κοινές μας αξίες και οι παραδόσεις της επιστήμης και της μάθησης θα συμβάλουν για να ανθήσουν νέες συνεργασίες.
– Μας έχει εντυπωσιάσει η πρόοδος που έχει σημειώσει η ομάδα του IAPP Greece. Η πρόοδος αυτή περιλαμβάνει ερευνητική συνεργασία, ανταλλαγή καθηγητών και φοιτητών, ανάπτυξη νέων μαθημάτων και προγραμμάτων, καινοτόμα μοντέλα συνεργασίας και πολλά νέα μνημόνια συνεργασίας μεταξύ αμερικανικών και ελληνικών ΑΕΙ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ένα νέο σχολείο που προσφέρεται αυτό το καλοκαίρι, για σπουδές μετανάστευσης και προσφύγων, μια συνεργασία μεταξύ του Χάρβαρντ και του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η υπ. Παιδείας Νίκη Κεραμέως και ο Αλαν Γκούντμαν. – Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για παραγωγικές συνεργασίες μεταξύ πανεπιστημίων διαφορετικών χωρών; – Ο αμοιβαίος σεβασμός και η δέσμευση των θεσμικών οργάνων να εξυπηρετούν οι συνεργασίες τόσο τους φοιτητές όσο και το διδακτικό προσωπικό. – Ποιο θεωρείτε ότι είναι το πρωταρχικό πλεονέκτημα των αμερικανικών πανεπιστημίων στο να φέρνουν κοντά τα καλύτερα επιστημονικά μυαλά από όλο τον κόσμο; Μπορεί μια μικρή χώρα όπως η Ελλάδα να πετύχει έναν παρόμοιο στόχο; – Το μικρό είναι ωραίο. Δεν μετράει όμως το μέγεθος της χώρας, αλλά το μέγεθος κάθε πανεπιστημιούπολης όπου μπορεί να λάβει χώρα η αλληλεπίδραση φοιτητών και η συνεργασία καθηγητών. Υβριδική εκπαίδευση– Πώς βλέπετε το διεθνές τοπίο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μετά την πανδημία; – Η νέα κανονικότητα του διεθνούς εκπαιδευτικού τοπίου είναι η υβριδική. Είδαμε η εκπαίδευση να γίνεται εξ αποστάσεως και να επιστρέφει στη διά ζώσης λειτουργία όταν το επέτρεπαν οι συνθήκες. Παίρνουμε ακόμη μαθήματα από την COVID-19, πρέπει να προετοιμαστούμε για το επόμενο ξέσπασμα της πανδημίας όποτε κι αν έρθει. Αυτή ήταν η δωδέκατη πανδημία στην ιστορία του IIE και κατά τη διάρκεια όλων οι ανταλλαγές φοιτητών και πανεπιστημιακών συνεχίστηκαν. Μόλις περιορίστηκαν ή τέθηκαν υπό έλεγχο οι πανδημίες, οι προσωπικές ανταλλαγές όχι μόνο συνεχίστηκαν, αλλά και αυξήθηκαν κατακόρυφα. Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Σχόλια (
)
|