Με τη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια να έχει εκτιναχθεί τους τελευταίους μήνες και τον αριθμό των πτήσεων να πλησιάζουν στα επίπεδα του 2019, είναι εμφανές πως ο κλάδος των αεροπορικών μεταφορών θα αντιμετωπίσει σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό τα επόμενα χρόνια. Πως φτάσαμε λοιπόν από την εκτίναξη της ανεργίας μετά το ξέσπασμα της πανδημίας την άνοιξη του 2020 στο ενδεχόμενο να υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις πιλότων, μόλις 2.5 χρόνια μετά. Καταρχάς, θα πρέπει να δούμε ποια ήταν η κατάσταση πριν την πανδημία. Ήδη από το 2019, οι μεγάλες κατασκευάστριες εταιρείες, όπως η Boeing και η Airbus προειδοποιούσαν για μεγάλες ελλείψεις προσωπικού για τα επόμενα 20 χρόνια. Η πανδημία, βεβαίως, «έλυσε» το πρόβλημα προσωρινά , καθώς οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί οδήγησαν σε δραστική μείωση των πτήσεων και χιλιάδες πιλότους προσωρινά στην ανεργία ή στην υποαπασχόληση. Μόλις αυτοί καταργήθηκαν, η ζήτηση για ταξίδια εκτοξεύθηκε και οι αεροπορικές εταιρείες βρέθηκαν και πάλι να ψάχνουν αγωνιωδώς για να στελεχώσουν τα cockpits τους.
Ο Αλέξανδρος Τσακτάνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Global Aviation SA, της μεγαλύτερης σχολής πιλότων στην Ελλάδα και μιας εκ των σημαντικότερων σχολών της Ευρώπης μας εξηγεί τους λόγους για τους οποίους έχει δημιουργηθεί αυτή η κατάσταση:
“Οι παράγοντες που επηρεάζουν την «έλλειμα πιλότων» είναι τρεις: ο ετήσιος αριθμός των αποχωρήσεων (κυρίως λόγω συνταξιοδοτήσεων), ο ετήσιος αριθμός νέων πιλότων που εκπαιδεύονται και εντάσσονται στην αγορά και ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης ή συρρίκνωσης της αγοράς. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας ο αριθμός των ενεργών πιλότων έμεινε σταθερός στους περίπου 315,000, διότι αν και δεν υπήρξε ρυθμός ανάπτυξης, οι εκπαιδευόμενοι πιλότοι μειώθηκαν κατά περίπου 40-50% ενώ σημειώθηκαν και περισσότερες αποχωρήσεις, κυρίως λόγω πρόωρων συνταξιοδοτήσεων, ειδικότερα στις ΗΠΑ. Πριν το ξέσπασμα της πανδημίας στις αρχές του 2020, η ανεργία στον κλάδο ήταν σχεδόν ανύπαρκτη, συνεπώς δεν υπήρχε κάποια διαθέσιμη δεξαμενή πιλότων που θα μπορούσαν να απορροφήσουν οι αεροπορικές εταιρείες σε περίοδο ανάπτυξης. Σύμφωνα με έρευνες των Boeing, Airbus και Oliver Wyman, τα επόμενα 20 χρόνια οι ετήσιες αποχωρήσεις πιλότων υπολογίζονται σε 16,500, τις οποίες ο κλάδος εκπαίδευσης δε μπορεί να αναπληρώσει στο μέγιστο, δημιουργώντας ένα ετήσιο έλλειμα 8,500 πιλότων με πιθανές συνέπειες την καθήλωση εκατοντάδων αεροσκαφών και ακυρώσεων χιλιάδων πτήσεων με τεράστιες επιπτώσεις στον παγκόσμιο τουριστικό κλάδο και στις αεροπορικές μεταφορές γενικότερα. Εμείς στην Global Aviation SA βασιζόμενοι στην 25ετή εμπειρία μας στον τομέα της εκπαίδευσης πιλότων έχουμε ως στόχο να καταστήσουμε την Ελλάδα ως σημαντικό κέντρο αεροπορικής εκπαίδευσης στο παγκόσμιο βάθρο τόσο σε επίπεδο ποιότητας αλλά και ανταγωνιστικότητας. Για να το πετύχουμε αυτό, την τελευταία 5ετία, έχουμε προχωρήσει σε διπλασιασμό της επιχειρησιακής μας δυνατότητας, επενδύοντας σε νέα αεροσκάφη και εξομοιωτές στο στόλο μας, προσθέτοντας νέους εκπαιδευτές εδάφους και αέρος και ολοκληρώνοντας την πιο σημαντική επένδυση μέχρι σήμερα – την αγορά ενός ιδιωτικού αεροδρομίου αφιερωμένου στις πτητικές ανάγκες της εταιρίας μας. Βέβαια όμως για μια πιο ολοκληρωμένη προσπάθεια απαιτείται καλύτερη οργάνωση των υποδομών, εντατικότερη συνεργασία του ιδιωτικού τομέα και κυρίως κατανόηση από την πλευρά του κράτους της σημασίας του κλάδου και της μοναδικής ευκαιρίας που προκύπτει να καταστεί η Ελλάδα κορυφαίος διεθνής προορισμός επαγγελματικής εκπαίδευσης πιλότων, προσελκύοντας φοιτητές από όλο τον κόσμο σε μεγάλη κλίμακα.”
Η οικονομία της χώρας μας στηρίζεται πάνω από 25% στον τουρισμό, άμεσα ή έμμεσα. Η πανδημική κρίση μας έδειξε τις τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις της αναστάτωσης των αλυσίδων παραγωγής. Όπως και πριν την πανδημία, έτσι και σήμερα, η έλλειψη εξιδεικευμένου προσωπικού και ιδιαίτερα πιλότων, θεωρείται κορυφαίος κίνδυνος για τον κλάδο και είναι καθήκον μας να αποτρέψουμε οτιδήποτε θα θέσει σε κίνδυνο τη σημαντικότερη βιομηχανία μας. Η Global Aviation SA ιδρύθηκε το 1997 με έδρα την Αθήνα, από μια εξειδικευμένη ομάδα στον τομέα της αεροπορίας. Ο στόλος της αποτελείται από 16 ιδιόκτητα αεροπλάνα PiperPA-28 Warriors, PA-44 Seminoles και Cessna 172 και 3 εξομοιωτές πτήσης Elite Evolution S812 FNPTII, Elite Evolution S923 FNPTII και Simnest A320 FNPTIIMCC, κτιριακές εγκαταστάσεις στην Αθήνα και στο Αεροδρόμιο Πάχης Μεγάρων. Το 2018 η εταιρεία επιλέχθηκε από την Aegean Airlines να εκπαιδεύσει νέους χειριστές μέσω του προγράμματος υποτροφιών του ομίλου και από τον Ολλανδικό όμιλο EPST το 2019 για την εκπαίδευση χειριστών τους για τις εταιρείες Transavia, Ryanair και Norwegian Air μεταξύ άλλων. Πηγη: kathimerini.gr
Σχόλια (
)
|