Η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων στην Α΄ και Β΄ Λυκείου φέτος ανέδειξε τα προβληματικά σημεία του εκπαιδευτικού συστήματος. Οι Eλληνες μαθητές που έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση χωλαίνουν στα μαθήματα των θετικών επιστημών, κυρίως σε Μαθηματικά και Φυσική. Λίγο περισσότεροι από τους μισούς κατάφεραν να ξεπεράσουν τη βάση στις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ και Β΄ Λυκείου. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αποφάσισε να δώσει, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», την τελική έγκρισή της στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ώστε η Τράπεζα Θεμάτων να επεκταθεί στη Γ΄ τάξη γενικών και επαγγελματικών λυκείων, με πρώτη εφαρμογή στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου του σχολικού έτους 2022-2023. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει η «Κ», κατά τις φετινές προαγωγικές εξετάσεις των μαθητών της Α΄ και της Β΄ Λυκείου, πάνω από 10 έγραψε το 51,9% των μαθητών στην Αλγεβρα, στη Γεωμετρία το 52,52%, στη Φυσική το 52,6% και στη Χημεία το 55,15%. Καλύτερα είναι τα ποσοστά στα βασικά μαθήματα των ανθρωπιστικών επιστημών και των επιστημών υγείας. Στην Ιστορία το 62,05% των μαθητών βαθμολογήθηκε πάνω από 10, στη Βιολογία το 69,20%, το 72,82% στα Αρχαία και το 77,54% στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Στατιστικά Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», το υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ μελέτησαν τα στοιχεία ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς. Οι στατιστικές αναλύσεις εστίασαν στις γραπτές εξετάσεις και δεν ασχολήθηκαν με το αν ο μαθητής πέρασε ή όχι το μάθημα. Και αυτό διότι είναι πολύ δύσκολο να μείνει κάποιος μαθητής στην ίδια τάξη στο λύκειο, όπως έχει διαμορφωθεί το σύστημα υπολογισμού των επιδόσεων για την προαγωγή των μαθητών. Ετσι, θεωρήθηκε ότι εξάγονται εγκυρότερα συμπεράσματα για τη στόχευση της Τράπεζας Θεμάτων εάν μελετηθούν μόνο οι επιδόσεις στις γραπτές εξετάσεις του Ιουνίου. Σύγκριση με το 2019 Μάλιστα, ενώ αρχικά υπήρξε σκέψη να γίνει σύγκριση των φετινών επιδόσεων με εκείνες του 2014 (τότε εφαρμόστηκε για πρώτη φορά η Τράπεζα Θεμάτων και έμεινε μετεξεταστέο το 24%), τελικά η σύγκριση έγινε με το 2019. Το 2020 και το 2021 δεν οργανώθηκαν γραπτές εξετάσεις λόγω της πανδημίας. Οι επιδόσεις του 2021 σε σχέση με το 2019 ήταν χειρότερες, όχι όμως δραματικά. Σε αυτό συνέβαλε και η ουσιώδης αλλαγή στον τρόπο κλήρωσης των θεμάτων που αποφασίστηκε για φέτος. Συγκεκριμένα, η αρχική πρόβλεψη ήταν τα μισά θέματα σε κάθε μάθημα να τα επιλέξουν οι διδάσκοντες και τα άλλα μισά να κληρωθούν από το αποθετήριο. Για παράδειγμα, για τα Μαθηματικά και τη Φυσική δύο θέματα θα επιλέγονταν από τον διδάσκοντα και δύο από την Τράπεζα με διαβάθμιση της δυσκολίας. Στα μαθήματα Γλώσσας, Ιστορίας οι μαθητές εξετάζονται σε δύο ομάδες θεμάτων. Τη μία επρόκειτο να αποφασίσει ο καθηγητής του μαθήματος και η δεύτερη να κληρωθεί από την Τράπεζα. Τελικά αποφασίστηκε για κάθε σχολείο να κληρώνονται από την Τράπεζα τρία θέματα –διαφορετικής δυσκολίας το καθένα– και εξ αυτών ο διδάσκων κάθε τάξης ή τμήματος να επιλέγει. Για παράδειγμα, στα Μαθηματικά κληρώθηκαν έξι θέματα, τρία για καθένα από τα θέματα της Τράπεζας. Για τη μία θεματική ενότητα της Γλώσσας, Ιστορίας κληρώθηκαν τρεις θεματικές. Από αυτές, ο καθηγητής επέλεξε ποιο θα βάλει στο διαγώνισμα. Με τον τρόπο αυτό ο καθηγητής μπορούσε να επιλέξει τα θέματα που θεωρούσε πιο προσαρμοσμένα στο επίπεδο των μαθητών του. Ετσι, αποφασίστηκε να επεκταθεί η Τράπεζα και στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου στα μαθήματα Γενικής Παιδείας (Γλώσσα, Ιστορία ή Μαθηματικά) και στα τέσσερα μαθήματα Προσανατολισμού. Οπως ανέφερε χθες στην «Κ» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης, έως τον Δεκέμβριο θα έχει συγκεντρωθεί ικανός αριθμός θεμάτων για τη Γ΄ Λυκείου –συνολικά θα είναι περίπου 5.500– και θα ανανεωθούν τα υπάρχοντα. Τώρα η Τράπεζα περιλαμβάνει 11.595 θέματα – εξ αυτών τα 5.380 για την Α΄ τάξη όλων των τύπων λυκείου και τα 6.215 για τη Β΄ τάξη. Η ηγεσία του ΙΕΠ τονίζει ότι η Τράπεζα εξασφαλίζει για όλους τους μαθητές την ισότητα ως προς τις εξεταστικές απαιτήσεις και είναι ένα εργαλείο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος. Πώς ξεκίνησε και πού στοχεύει η Τράπεζα ΘεμάτωνΗ Τράπεζα Θεμάτων θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 4186 του 2013. Συγκεκριμένα, τα μισά θέματα των ενδοσχολικών εξετάσεων του Λυκείου τα επέλεξε ο διδάσκων του μαθήματος και τα άλλα μισά κληρώνονταν από την Τράπεζα που είχε οργανωθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Στόχος ήταν, εμμέσως, να ολοκληρώνεται η διδακτέα ύλη σε όλα τα σχολεία και να μη δημιουργούνται τάξεις με χάσματα στη σχολική ύλη. Αντιμετώπιση στρεβλώσεων Με την Τράπεζα οι καθηγητές θα αναγκάζονταν να διδάξουν όλη την ύλη, γιατί σε αντίθετη περίπτωση μπορούσε να κληρωθεί ένα θέμα από κεφάλαιο που δεν είχαν διδάξει και έτσι να βρεθούν εκτεθειμένοι έναντι των μαθητών και των γονιών τους. Ουσιαστικά, το υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θεωρούν ότι η εφαρμογή της Τράπεζας θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση στρεβλώσεων στη διδασκαλία των μαθημάτων στο λύκειο. Η Τράπεζα Θεμάτων εφαρμόστηκε για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2013-2014 στην Α΄ Τάξη και Β΄ Τάξη του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου. Τότε η αποτυχία των μαθητών ήταν μεγάλη. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η ΟΛΜΕ τον Ιούλιο του 2014 από το 65% των σχολείων σε όλη τη χώρα, ενώ το 2013 είχε κριθεί μετεξεταστέο το 4% των μαθητών στις ενδοσχολικές εξετάσεις, το 2014 το ποσοστό άγγιξε το 24%. Οι μαθητές αυτοί οδηγήθηκαν στις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου για να προαχθούν. Από την άλλη, όπως τονίζουν στην «Κ» στελέχη της σημερινής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, το 2014 ήταν πολύ χαμηλότερα τα όρια προαγωγής σε βασικά μαθήματα (π.χ. Γλώσσα, Μαθηματικά) και γι’ αυτό τα ποσοστά αποτυχίας ήταν μεγαλύτερα των συνηθισμένων. Καταργήθηκε το 2015 Τα υψηλά ποσοστά αποτυχίας το 2014 προκάλεσαν πολλές αντιδράσεις, με την ΟΛΜΕ να σέρνει τον χορό.
Ετσι, η τότε κυβέρνηση μετά τον Ιούνιο του 2014 εμφανίστηκε να προβληματίζεται για τα αποτελέσματα και να εξετάζει τρόπους να περιοριστούν οι μετεξεταστέοι. Τελικά, μετά τις εκλογές του Ιανουαρίου 2015 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε τον Μάρτιο την Τράπεζα Θεμάτων. Πηγή: KΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Σχόλια (
)
|