Οι μαθητές διανύουν ήδη το Β΄ τετράμηνο της σχολικής χρονιάς και σε περίπου τρεις μήνες θα κληθούν να συμμετέχουν στις σχολικές εξετάσεις. Η σωστή προετοιμασία για επιτυχή αποτελέσματα επισημαίνεται συνεχώς από καθηγητές, γονείς, ακόμη και από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Τα παιδιά τροφοδοτούνται με κάθε είδους θεωρίες και πρακτικές για το πώς πρέπει να γίνεται το σωστό διάβασμα. Ιδιαίτερα, στην περίπτωση των
πανελληνίων εξετάσεων οι απαιτήσεις είναι αυξημένες και χρειάζεται πολλή προσοχή από τα παιδιά, προκειμένου να ανταποκριθούν σε αυτές.
Αξίζει να αναφερθούν, λοιπόν, οι πιο απλές αλλά και χρήσιμες συμβουλές για μια καλύτερη απόδοση στις εξετάσεις και, ιδίως, στις
πανελλήνιες:
Η αφοσίωση και η συγκέντρωση του μαθητή στο αντικείμενο του διαβάσματος είναι καθοριστικός παράγοντας για την εμπέδωση της ύλης και για τη συγκράτηση ενός μεγαλύτερου ποσοστού της. Αντιθέτως, οι διάφοροι περισπασμοί του ατόμου, συνήθως, αποσυντονίζουν τον εγκέφαλο και μπορούν να προκαλέσουν σύγχυση
στο μαθητή.
Ένας καλός ύπνος, όσο και αν ακούγεται κάτι ασήμαντο, προσμετράται θετικά. Ο ανθρώπινος οργανισμός έχει ανάγκη από, τουλάχιστον, έξι ώρες ύπνο. Είναι ωφέλιμο για το μαθητή να κοιμάται έστω έξι ώρες καθημερινά, για να είναι σε θέση να λειτουργήσει ομαλά και να δραστηριοποιείται εντατικά όλη την υπόλοιπη μέρα. Τα ξενύχτια ή οι λιγόωρες ανάπαυλες ανάμεσα στην ημέρα οδηγούν σε μεγαλύτερη εξάντληση του οργανισμού.
∙Μία σωστή διατροφή βοηθά σημαντικά στην καλή κατάσταση του οργανισμού. Ο μαθητής πρέπει να αποκτά την απαραίτητη ενέργεια μέσω των τροφών του για να ανταπεξέλθει ικανοποιητικά στον «αγώνα» του
διαβάσματος. Τα τακτικά μικρά γεύματα είναι προτιμότερο να αποφεύγονται, καθώς συνιστούν αιτίες απώλειας
πολύτιμου χρόνου αλλά και αιτίες αποσπάσεως της προσοχής από τη μελέτη, ενώ συνιστάται ένα καλό πρωινό και μεσημεριανό. Σαφώς, ένα ελαφρύ βραδινό είναι το πλέον κατάλληλο για να μην επιβαρυνθεί καθόλου ο οργανισμός.
∙Η ύπαρξη ησυχίας στο χώρο μελέτης του παιδιού συντελεί στην ευκολότερη συγκέντρωσή του, χωρίς να αμφισβητείται η ικανότητα μάθησης από ένα μικρό ποσοστό μαθητών υπό τη συνοδεία χαμηλής έντασης μουσικής. Γενικά, ένα κλίμα ηρεμίας στο οικογενειακό περιβάλλον ευνοεί την ψυχολογία του μαθητή. Οι εντάσεις και οι
προστριβές αποπροσανατολίζουν και δυσχεραίνουν τη διαδικασία του διαβάσματος.
∙Χρειάζεται από το μαθητή μία ρεαλιστική σχεδίαση διάθεσης του χρόνου του σε κάθε μάθημα. Η κατανομή των ωρών του για διάβασμα είναι καταλυτικής σημασίας. Κάθε παιδί οφείλει να αφιερώνει διαφορετικές ώρες σε κάθε αντικείμενο μάθησης, ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας ή ευκολίας που έχει γι’ αυτόν. Η οργάνωση της ύλης
και ένα υποτυπώδες πρόγραμμα διαβάσματος, που μπορεί να υποστεί, βέβαια, προσαρμογές, είναι τα πλέον απαραίτητα. Διαφορετικά, ο μαθητής κινδυνεύει να αναλωθεί, αποκλειστικά, σε κάτι και έπειτα να αγχωθεί, μπροστά στην έλλειψη χρόνου, στην εκμάθηση πολλών άλλων πραγμάτων.
∙Οι επαναλήψεις είναι γνωστό ότι αποτελούν το βασικότερο τρόπο συγκράτησης όλο και περισσότερων δεδομένων και πληροφοριών. Σε συνδυασμό με την καταγραφή των κύριων σημείων κάθε μαθήματος, οι συχνές επαναλήψεις ανά ενότητες υποβοηθούν, κιόλας, σε μια συνολικότερη επισκόπηση της ύλης.
*Φιλόλογος Μαυροπούλου Ελευθερία, Ιδιωτική Εκπαιδευτικός
Πηγή: alfavita.gr