Οι Φιλολογικές σχολές κατέχουν το μεγαλύτερο μέρος του 1 ου πεδίου «Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών» του μηχανογραφικού και στο σύνολό τους αριθμούνται 22 τμήματα. Τα τμήματα αυτά είναι: Ελληνικής Φιλολογίας ή Φιλολογίας, Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Φιλοσοφίας, Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής και το Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Με άλλα λόγια, κάθε χρόνο εισάγονται περίπου 5.000 υποψήφιοι σε σχολές που προσφέρουν τα επαγγελματικά δικαιώματα του Φιλολόγου.
Αυτός ο αριθμός είναι ένα δυσοίωνο σημάδι για την επαγγελματική αποκατάσταση των Φιλολόγων στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα ως καθηγητές. Πολλοί ταυτίζουν έναν απόφοιτο Φιλολογίας με τον καθηγητή τους στο Γυμνάσιο ή στο Λύκειο και δεν αντιλαμβάνονται πως είναι ένας εξειδικευμένος επιστήμονας της γλώσσας, της ιστορίας και της παράδοσης με αναπτυγμένες δεξιότητες λόγου και κρίσης.
Οι εναλλακτικές διαδρομές καριέρας που μπορεί να ακολουθήσει ένας Φιλόλογος διαγράφονται στους κλάδους της επικοινωνίας, της συμβουλευτικής και των νευροεπιστημών.
Επικοινωνία και Δημόσιες Σχέσεις
Χαρακτηριστικό γνώρισμα των Φιλολόγων είναι η ευχέρεια που διαθέτουν στη χρήση της γλώσσας, το πλούσιο λεξιλόγιο και η αξιοποίηση των γλωσσικών κανόνων - δεξιότητες που τους κάνουν άριστους χειριστές του γραπτού και προφορικού λόγου. Το χαρακτηριστικό αυτό φαίνεται εξαιρετικά πολύτιμο στον χώρο του εμπορίου και του επιχειρείν, καθώς οι πωλήσεις και το κλείσιμο συμφωνιών προϋποθέτουν την ύπαρξη αποτελεσματικής επικοινωνίας, πειθούς και οξυδέρκειας. Επομένως, οι απόφοιτοι φιλολογικών σχολών μπορούν να απασχοληθούν στα τμήματα Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων των εταιρειών αναλαμβάνοντας την εταιρική επικοινωνία, δηλαδή την εικόνα της εταιρείας προς τον πελάτη – καταναλωτή, και το branding των προϊόντων ή των υπηρεσιών δημιουργώντας το ανάλογο περιεχόμενο για την ανάδειξη και προώθησή τους. Για να εξειδικευτεί κανείς στο χώρο αυτό χρειάζεται να παρακολουθήσει εκπαιδευτικά προγράμματα σε τομείς όπως είναι το Ψηφιακό Μάρκετινγκ, η Διοίκηση, η Διαφήμιση, η Κειμενογραφία (copywriting) και η Σχεδίαση Ψηφιακού Περιεχομένου.
Συμβουλευτική Επαγγελματικού Προσανατολισμού
Οι εκπαιδευτικοί παίζουν σημαντικό ρόλο στην προσωπική και επαγγελματική εξέλιξη πολλών ανθρώπων καθώς λειτουργούν συχνά ως «μέντορες» που γνωρίζοντας τα παιδιά ως μαθητές αντιλαμβάνονται τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά τους. Άλλωστε, δεν είναι λίγοι οι επαγγελματίες του σήμερα που επηρεασμένοι από κάποιον καθηγητή επέλεξαν μια συγκεκριμένη κατεύθυνση σπουδών ή επάγγελμα. Οι απόφοιτοι φιλολογικών σχολών κατέχουν γνώσεις Παιδαγωγικής και έχουν καλλιεργήσει το «φυσικό τάλαντο» της επικοινωνίας, που αποτελούν σπουδαία εφόδια για έναν Σύμβουλο Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Πρόκειται για ένα επάγγελμα απαραίτητο και ταυτόχρονα πολύ σημαντικό για την εποχή μας αν λάβουμε υπόψη μας τις αυξημένες απαιτήσεις του εκπαιδευτικού συστήματος και τις διαρκείς μεταβολές του σκηνικού στην αγορά εργασίας. Ένας Φιλόλογος μπορεί να εξειδικευτεί στη Συμβουλευτική Επαγγελματικού Προσανατολισμού και ως σύμβουλος να συμβάλλει ουσιαστικά με τη χρήση ειδικών εργαλείων και τεχνικών τόσο στην επίλυση ζητημάτων σταδιοδρομίας και επιλογής επαγγέλματος, όσο και σε θέματα μελέτης, λήψης αποφάσεων και αυτογνωσίας.
Νευροεπιστήμες
Τα τελευταία χρόνια η νευροεπιστήμη, αν και θεωρείται κλάδος της Βιολογίας, εμπλέκεται σταδιακά σε όλο και περισσότερα επιστημονικά πεδία, ανάμεσα στα οποία βρίσκονται και οι ανθρωπιστικές επιστήμες, όπως η φιλολογία και η εκπαίδευση. Μέσω εξειδίκευσης στις Νευροεπιστήμες ή στη Νευρογλωσσολογία, ο Φιλόλογος ερευνά και αναλύει τη δομή και τους τρόπους απόκρισης του εγκεφάλου σε διάφορα ερεθίσματα, όπως μια εικόνα ή η ανάγνωση ενός λογοτεχνικού κειμένου. Έτσι, ο νευροεπιστήμονας – φιλόλογος είναι ικανός να δώσει απαντήσεις και λύσεις σε ποικίλα προβλήματα που επηρεάζουν τις διαδικασίες αντίληψης και μάθησης όπως η δυσλεξία, ο αυτισμός, η Δ.Ε.Π.Υ. κ.α. Παράλληλα, το έργο του μπορεί να βελτιώσει τόσο την ποιότητα ζωής των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ατόμων με ή χωρίς αναπηρία, όσο και να λειτουργήσει επικουρικά στο έργο άλλων επαγγελματιών (δάσκαλοι, λογοθεραπευτές, ψυχολόγοι κ.α.) που εργάζονται με αυτές τις πληθυσμιακές ομάδες.
Επεξεργασία - Επιμέλεια:
Προδρόμου Δημήτριος, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας LABORA
Θεόδωρος Καλαϊτζίδης, Πρόεδρος Ομίλου ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ
Πηγή: alfavita.gr