Άγχος και για τους φετινούς υποψηφίους η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η οποία πρόκειται να εφαρμοστεί για τρίτη συνεχόμενη χρονιά εξοστρακίζοντας χιλιάδες υποψηφίους από την δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Εκτός όλων των άλλων γνωστών δυσκολιών που συνδέονται με τις εξετάσεις, είχαμε τους συντελεστές της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που πλέον «τρούπωσε» στις πανελλαδικές εξετάσεις και δημιούργησε εκατόμβες εξοστρακισμένων υποψηφίων, την πανδημία των διαφοροποιημένων συντελεστών βαρύτητας που “έχασε η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα”, την αδυσώπητη εξεταστέα ύλη ικανή από μόνη της να βγάλει νοκ άουτ όσους και όσες δεν έχουν να πληρώσουν ακριβά δίδακτρα σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα.
20.000 εκτός πανεπιστημίων λόγω ΕΒΕ
Περίπου 20.000 υποψήφιοι μένουν εκτός ΑΕΙ κάθε χρόνο εξαιτίας της ΕΒΕ, με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να ισχυρίζεται πως με τη θέσπισή της απετράπη η εισαγωγή των υποψηφίων στα πανεπιστήμια με χαμηλές βαθμολογίες. Παρόλα αυτά αφήνει εκτός ΑΕΙ και παιδιά που συγκέντρωσαν υψηλή βαθμολογία και υψηλά μόρια.
Για παράδειγμα, λόγω της ΕΒΕ και στα ειδικά μαθήματα, δύο υποψήφιοι που ανταγωνίζονται για το ίδιο τμήμα μπορεί να έχει ο ένας περισσότερα μόρια από τον άλλο και αυτός που έχει τα περισσότερα να μην μπορεί να δηλώσει στο μηχανογραφικό τη σχολή της προτίμησής του και ο άλλος, με τα λιγότερα να μπαίνει στη σχολή. Άλλη περίπτωση, μπορεί ένας υποψήφιος με 12.000, 13.000 και 14.000 μόρια να μην μπορεί να εισαχθεί, όπως είδαμε πέρσι για παράδειγμα στο Μαθηματικό.
Συγκεκριμένα πέρσι, από τους συνολικά 99.305 υποψήφιους, 61.682 υποψήφιοι ΓΕΛ και ΕΠΑΛ εισήχθησαν στα Πανεπιστήμια, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, στην ΑΣΠΑΙΤΕ, στην ΑΣΤΕ, στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής, του Εμπορικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος.
Το ψαλίδι στον αριθμό των εισακτέων και η λαιμοτόμος ΕΒΕ είχαν ως αποτέλεσμα να μείνουν εκτός ΑΕΙ 37.623 υποψήφιοι. Το σλόγκαν: Με 8.000 μόρια δεν χωράς στο δημόσιο ΑΕΙ, με 8.000 ευρώ «χωράς και παραχωράς» στο κολέγιο.
Ο «τροχός της τύχης» των συντελεστών βαρύτητας
Όπως και πέρσι, έτσι και φέτος, οι υποψήφιοι θα έρθουν αντιμέτωποι με μια πανδημία «συντελεστών» βαρύτητας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
Ο εκπαιδευτικός αναλυτής, Στράτος Στραγηγάκης (naftemporiki.gr) εξηγεί πώς λειτουργεί το σύστημα:
Κάθε τμήμα ορίζει για κάθε μάθημα ένα συντελεστή βαρύτητας, που κυμαίνεται από 20% έως 40%. Κάθε τμήμα, δηλαδή ορίζει 4 συντελεστές βαρύτητας για τα 4 μαθήματα του Πεδίου στο οποίο είναι ενταγμένο. Αν το Τμήμα δηλώνεται και από άλλα Πεδία ορίζει ένα συντελεστή βαρύτητας για κάθε μάθημα κάθε Πεδίου. Τα τμήματα Παιδαγωγικών θα ορίσουν, δηλαδή, 16 συντελεστές βαρύτητας αφού δηλώνονται και από τα 4 Πεδία. Έτσι συνολικά χρειαζόμαστε 2.856 συντελεστές βαρύτητας για τα 452 τμήματα του Μηχανογραφικού του Γενικού Λυκείου.
Χρειαζόμαστε ακόμη 2.864 συντελεστές βαρύτητας για τα Τμήματα που ορίζονται από τα ΕΠΑΛ και 56 συντελεστές για τα Τμήματα που απαιτείται για την εισαγωγή εξέταση σε ειδικό μάθημα. Συνολικά 5.776 συντελεστές.
Η ελάχιστη τιμή κάθε συντελεστή είναι 20%, συνεπώς για τα 4 μαθήματα κάθε Πεδίου έχουμε το 80% των μορίων (4 μαθήματα x 20% τουλάχιστον το κάθε μάθημα) να είναι προκαθορισμένα. Μένει, δηλαδή, το υπόλοιπο 20%, από το 80% έως το 100%, που μπορούν να επιλέξουν ελεύθερα τα Τμήματα.
Θα μπορούσε αυτός ο τρόπος να καταφέρει να μειώσει, κάπως, το πρόβλημα που υπάρχει με τα κοινά Τμήματα σε περισσότερα από ένα Πεδία. Πρόκειται για την εξέταση των υποψηφίων σε διαφορετικά μαθήματα (από τα διάφορα Πεδία) και τη σύγκριση των μορίων των υποψηφίων που έχουν εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόβλημα αξιοπιστίας που υπάρχει στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, εδώ και δεκαετίες και κανείς δεν θέλει να λύσει. Σ’ αυτή την περίπτωση η επιλογή του συντελεστή 25% σε όλα τα μαθήματα, όλων των Πεδίων θα καταργεί τους συντελεστές βαρύτητας και θα μετράει μόνο ο μέσος όρος.
Πιο δίκαιο όταν οι υποψήφιοι έχουν εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα. Τα Τμήματα Παιδαγωγικών Δημοτικής Εκπαίδευσης το κατάλαβαν και το επέλεξαν εκτός από της Φλώρινας. Το Τμήμα Νηπιαγωγών στα Ιωάννινα, για παράδειγμα, δεν το κατάλαβε και έδωσε διαφορετικούς συντελεστές στα μαθήματα κάθε Πεδίου, αυξάνοντας τις διαφορές των μορίων εξαιτίας της διαφορετικής δυσκολίας των μαθημάτων κάθε Πεδίου. Το τμήμα Νηπιαγωγών της Κρήτης το κατάλαβε και έδωσε το μέγιστο 40% στη Γλώσσα που είναι το μοναδικό μάθημα που εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι, όλων των πεδίων στα ίδια θέματα. Έτσι μειώνεται στο ελάχιστο η επιρροή των διαφορετικών μαθημάτων κάθε Πεδίου.
Κάθε Τμήμα ορίζει, λοιπόν, τους συντελεστές βαρύτητας για κάθε μάθημα, με συνέπεια να έχουμε ένα εξαιρετικά πολύπλοκο σύστημα υπολογισμού μορίων, που δεν μειώνει, σε πολλές περιπτώσεις, τις αδικίες που δημιουργούνται.
Πηγή : alfavita.gr