Τα προγράμματα Erasmus+ στηρίζουν τις μετακινήσεις εκπαιδευτικών από όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, με σκοπό τη διδασκαλία σε σχολεία ή εκπαιδευτικούς φορείς του εξωτερικού, μέσω της οποίας διευρύνουν τις γνώσεις τους σε θέματα εκπαίδευσης, ανταλλάζουν απόψεις με τους συναδέλφους τους σε άλλες χώρες και ενημερώνονται για καλές εκπαιδευτικές πρακτικές. Έτσι, καταφέρνουν να αποκτήσουν ευρωπαϊκή κουλτούρα (European Dimension) και να αναπτύξουν στρατηγικές διάδοσής της, μέσα από ένα δίκτυο «αδερφοποίησης σχολείων» των συμμετεχόντων εθνικοτήτων.
Το σχολικό έτος 2022-2023 τέσσερις εκπαιδευτικοί του σχολείου μας είχαν την ευκαιρία να πάρουν μέρος σε προγράμματα Erasmus+ με τη μορφή δύο διαφορετικών ροών: οι Μάρω Λιάτσου (ΠΕ 91) ,Μιχάλης Μακατσώρης (ΠΕ70) και Νίκος Παππάς (ΠΕ86) ταξίδεψαν στην Ισλανδία και η Στυλιανή Τσιούστα (ΠΕ70) στην Πράγα.
Στο πρόγραμμα της Ισλανδίας Erasmus + KA1 με τίτλο “Structured Educational Visit to Schools/Institutes & Training Seminar in Iceland”, εκπαιδευτικοί 19 Ευρωπαϊκών εθνικοτήτων μέσω του οργανισμού English Matters είχαν τη χαρά να γνωρίσουν το Ισλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Το πρόγραμμα Erasmus + KA1 που παρακολούθησε η εκπαιδευτικός ΠΕ70 Τσιούστα Στυλιανή μέσω του φορέα ITC- International training center είχε τίτλο «Innovative Approaches to Teaching» - «Καινοτόμες Προσεγγίσεις στην Εκπαίδευση», στην Πράγα στο διάστημα 17/07/2023 – 21/07/2023. Το σεμινάριο επικεντρώθηκε σε καινοτόμες θεωρίες και πρακτικές που μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της διδασκαλίας.Οι δραστηριότητες
Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν και στα δύο προγράμματα στην Ισλανδία (19-25/03/2023) και στην Τσεχία (17-21/07/2023) ήταν ποικίλες και εξαιρετικά ενδιαφέρουσες καθώς οι εκπαιδευτικοί του 1ου Δημοτικού Καματερού:
Επισκέφτηκαν σχολεία με διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, γνωρίσανε τον τρόπο λειτουργίας τους σε συνάρτηση με τους χώρους του σχολείου και αντάλλαξαν απόψεις και πληροφορίες με το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου.
Παρατήρησαν το εκπαιδευτικό έργο μέσα στην τάξη, συνομίλησαν με εκπαιδευτικούς και ενημερώθηκαν για τις παιδαγωγικές μεθόδους και τις τεχνικές που χρησιμοποιούν σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες μαθητών.
Ενημερώθηκαν για το εκπαιδευτικό σύστημα της κάθε χώρας μέσα από σεμινάρια του φορέα, αλλά και από τους διευθυντές των σχολείων που επισκέφτηκαν, τις προτεραιότητες, τον τρόπο διαμόρφωσης του αναλυτικού προγράμματος και της διδακτέας ύλης και την φιλοσοφία για την εκπαίδευση.
Δημιούργησαν μικρές ανάμεικτες ομάδες διαφορετικών εθνικοτήτων, προετοίμασαν μια παρουσίαση για τις εμπειρίες τους από το πρόγραμμα και την παρουσίασαν στην ολομέλεια. Μέσα σε αυτές τις ομάδες, αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με την εκπαίδευση, τις συνθήκες και τις προκλήσεις στις χώρες τους.
Επιμορφώθηκαν στις νέες τεχνολογίες, εφάρμοσαν νέες μεθόδους διδασκαλίας και συμμετείχαν σε εργαστήρια δεξιοτήτων.
Επισκέφτηκαν μουσεία, μνημεία, αξιοθέατα του φυσικού πλούτου και της ομορφιάς της χώρας .
Τα οφέλη
Ποια οφέλη είχαν όμως οι εκπαιδευτικοί από την συμμετοχή τους στα προγράμματα Erasmus;
Κατ’ αρχάς, γνώρισαν τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών υποδοχής και την φιλοσοφία που τα διέπει, το φυσικό τοπίο, την κουλτούρα, την τοπική κουζίνα, τα πιο αντιπροσωπευτικά μνημεία, την ιστορία των χωρών καθώς και την νοοτροπία των κατοίκων τους. Ήρθαν σε επαφή με το ευρωπαϊκό ιδεώδες και δημιούργησαν ένα επικοινωνιακό άνοιγμα προς την Ευρώπη, καθώς συνεργάστηκαν με συναδέλφους από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αντάλλαξαν απόψεις και πρακτικές και δεσμεύτηκαν για περαιτέρω διασύνδεση και συνεργασία των σχολείων τους στο άμεσο μέλλον. Ένας από τους βασικούς στόχους που επιτεύχθηκε ήταν να ενημερωθούν για καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας και την εφαρμογή τους (ανοιχτές τάξεις, δραστηριότητες στη φύση, περιγραφική αξιολόγηση με βάση τις δεξιότητες και όχι τη γνώση, τεχνικές ετεροαξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης, παιγνιοποίηση της διδασκαλίας, κλπ).
Επιπλέον, είχαν την ευκαιρία να βελτιώσουν τις δεξιότητες χρήσης διαφόρων καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας και τεχνικές που επικεντρώνονται στο μαθητή και ενθαρρύνουν την επίλυση ουσιαστικών προβλημάτων του πραγματικού κόσμου, μέσα από μια ολιστική και διεπιστημονική προσέγγιση. Δουλέψαν ως προς την ενίσχυση δεξιοτήτων στη χρήση ανοιχτών και ψηφιακών πόρων, την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων και της παιδείας στα μέσα επικοινωνίας, ώστε να έχουν την ικανότητα να αλλάξουν ουσιαστικά την εκπαίδευση και να την εκσυγχρονίσουν μέσω των ΤΠΕ. Τέλος, ενημερώθηκαν για την αειφόρο ανάπτυξη και την εφαρμογή της σε άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η χρήση της γεωθερμίας για την ηλεκτρική ενέργεια στην Ισλανδία.
Όλες οι Ευρωπαϊκές σχολικές μονάδες έχουν την δυνατότητα να συμμετέχουν στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα κινητικότητας εκπαιδευτικών Erasmus+, με στόχο τη γνωριμία με το εκπαιδευτικό σύστημα, τον πολιτισμό και το φυσικό περιβάλλον της χώρας που θα αναλάβει τη φιλοξενία των συμμετεχόντων, την οργάνωση και τη διεξαγωγή της δραστηριότητας.
Πηγή:www.alfavita.gr