Συνέντευξη στα parapolitika.gr και τον δημοσιογράφο Κώστα Παπαχλιμίντζο παραχώρησε ο Υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης.
Ανάμεσα σε άλλα ρωτήθηκε για τις πιθανές αλλαγές στο σύστημα των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Ο υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι «ο διάλογος για το Εθνικό Απολυτήριο περιλαμβάνεται στις προτεραιότητές μας και θα αποτελέσει μια από τις επόμενες πρωτοβουλίες μας. Είναι πρώιμο να μιλήσουμε για χρονοδιαγράμματα, το πρωτεύον αυτή τη στιγμή είναι, μέσα από τη σύνθεση απόψεων και προτάσεων, να καταφέρουμε να συνδυάσουμε την αντικειμενικότητα της διόρθωσης και αξιολόγησης με την απόκτηση σύγχρονων δεξιοτήτων. Γι’ αυτό και στον διάλογο αυτό θα προσέλθουμε με πρόθεση να διατηρήσουμε το κεκτημένο του αδιάβλητου των Πανελλαδικών Εξετάσεων και να το εμπλουτίσουμε με επιπλέον στοιχεία και εργαλεία».
Για το ίδιο θέμα, λίγες μέρες πριν, σε συνέντευξή του, ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Οδυσσέας – Ιωάννης Ζώρας δήλωσε ότι από το Σεπτέμβριο του 2024 οι μαθητές που θα πηγαίνουν στο Λύκειο θα αντιμετωπίσουν το νέο σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων.Η παραπλανητική γλώσσα των εξετάσεων και η σπουδή του υπουργείου Παιδείας
Σύμφωνα με πληροφορίες του alfavita.gr ο στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να προχωρήσει τις αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ με αιχμή του δόρατος το εθνικό απολυτήριο μέσα στο Α΄ εξάμηνο του τρέχοντος έτους ώστε να αρχίσει η εφαρμογή του από το Σεπτέμβριο του 2024 με τους μαθητές που θα κάνουν το ντεπούτο τους στην πρώτη τάξη του Λυκείου τη σχολική χρονιά 2024-2025.
Ωστόσο εάν θα τηρηθεί αυτό το χρονοδιάγραμμα εξαρτάται και από άλλους παράγοντες και σίγουρα θα φανεί η όποια απόφαση μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα.
Στο σημείο αυτό οφείλουμε να σημειώσουμε δυο στοιχεία: Το πρώτο είναι ότι το υπουργείο θέλει να παρουσιάσει την αλλαγή στο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ ως το «τέλος των Πανελλαδικών Εξετάσεων που γεμίζουν άγχος τους μαθητές, προκαλούν προβλήματα στο Λύκειο και ροκανίζουν τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς με τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα». Πρόκειται ουσιαστικά για για "υποσχετική" παρμένη από τον "τσελεμεντέ" της παπαπλάνησης, απαραίτητο λίπασμα για την εξαγορά της συναίνεσης στις προτεινόμενες αλλαγές, μπροστά μάλιστα και στη μάχη των ευρωεκλογών του Ιουνίου.
Δεύτερο στοιχείο που πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη είναι ότι το υπουργικό επιτελείο βιάζεται να "ισορροπήσει" το σύστημα εισαγωγής ανάμεσα στους δύο πυλώνες της ανώτατης εκπαίδευσης, όπως ονομάζει πλέον τα δημόσια Πανεπιστήμια και τα ιδιωτικά, στα οποία άνοιξε τις «πόρτες και τα παράθυρα».
Νέου τύπου Πανελλαδικές Εξετάσεις - Τι θα αλλάξει στα Λύκεια
Η βασική του φιλοσοφία θα είναι η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο με βάση τον υπολογισμό βαθμών της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και η ενίσχυση της Τράπεζας Θεμάτων, μέσω της οποίας θα πραγματοποιούνται οι νέου τύπου Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση εθνικού απολυτηρίου, από το οποίο σε κάποιο ποσοστό θα εξαρτάται η είσοδος στα πανεπιστήμια.
Για να εισαχθούν στα πανεπιστήμια οι υποψήφιοι θα δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα για κάθε επιστημονικό πεδίο.
Το θέμα ανακινήθηκε με το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, καθώς το υπουργείο Παιδείας εισήγαγε ως προϋπόθεση εγγραφής στα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων που θα έρθουν στη χώρα την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ).
Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι να δημιουργήσει ένα «εθνικό απολυτήριο», που θα προκύπτει από τις βαθμολογικές επιδόσεις των τριών τάξεων του Λυκείου (ή από τις δυο τελευταίες) και θα αποτελεί μέρος του πολυπόθητου εισιτηρίου, ανάλογα με το ποσοστό που θα αποφασιστεί, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ο γενικός μέσος όρος του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Τον μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ’ Λυκείου και τον μικρότερο η Α’ τάξη.
Ενα από τα σενάρια που μελετώνται είναι και η αύξηση του ποσοστού επιλογής θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, με στόχο όλα τα θέματα να επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων.
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις παραμένουν, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Το σχέδιο βρίσκεται υπό διαμόρφωση, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες ο βασικός κορμός περιλαμβάνει:
1. Τράπεζα Θεμάτων
Τα θέματα θα κληρώνονται από Τράπεζα Θεμάτων, στα οποία θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές.
2. Α΄ Λυκείου.
Στην Α΄ Λυκείου οι μαθητές θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα, με επιτήρηση των εξετάσεων και διόρθωση των γραπτών από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Τα μισά θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος και τα άλλα μισά με κλήρωση από αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων.
3. Β΄ και Γ΄ Λυκείου
Από τη Β’ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν επιστημονικό προσανατολισμό και θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα. Το ένα μάθημα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και οι μαθητές θα επιλέγουν τα υπόλοιπα τρία, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να σπουδάσουν.
Για το πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών θα είναι τα Αρχαία, τα Λατινικά και η Ιστορία. Για το πεδίο Θετικών Επιστημών, τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία. Για τις Επιστήμες Υγείας, η Βιολογία, η Χημεία και η Φυσική. Για το πεδίο Οικονομίας – Πληροφορικής, τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και η Πληροφορική.
Στις εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων και θα είναι τα ίδια για κάθε σχολείο, ενώ η επιτήρηση αυτών των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνονται από καθηγητές άλλου σχολείου.
4. Τελικός βαθμός:
Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων.
Ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων.
Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β’ Λυκείου και 60%-70% για τη Γ’ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α’ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α’, 30% για τη Β’ και 60% για τη Γ’ Λυκείου.
Μια πρώτη κριτική αποτίμηση
Όλο και πιο έντονα και όλο και πιο έντεχνα προβάλλονται με διάφορες ταχυδακτυλουργίες, στην ημερήσια διάταξη της εκπαιδευτικής πολιτικής, παραδοσιακές πρακτικές ως πρωτότυπα και μαγικά ελιξίρια για την «ανανέωση» του σχολείου.
Οι επιτελείς του υπουργείου Παιδείας μιλώντας για το νέο σχήμα στην πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση θα επιδιώξουν να καλλιεργήσουν την αυταπάτη ότι το σύνολο της διαδικασίας θα είναι απόλυτα αντικειμενικό και αξιοκρατικό, αποκρύπτοντας έντεχνα το γεγονός ότι όσο «αντικειμενικό» κι αν είναι το διαδικαστικό μέρος της διαδικασίας, τα υπόλοιπα στοιχεία, που «συναρμολογούν» τη λογική του και διαμορφώνουν την κρίση για την επιλογή/πρόκριση–απόρριψη του μαθητικού πληθυσμού, δεν μπορούν να «απογαλακτιστούν» από τις ανισωτικές λειτουργίες της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Το Εθνικό Απολυτήριο αντλεί στοιχεία και φιλοσοφία από άλλες προηγούμενες εκδοχές πανελλαδικών εξετάσεων ή εξαγγελίες που δεν πρόλαβαν να υλοποιηθούν. Τα "ξαδελφάκια" του είναι ανάλογες εξαγγελίες του Γιώργου Παπανδρέου στα μέσα της δεκαετίας του 90, το σύστημα Αρσένη (1998/99), οι ιδέες της Άννας Διαμαντοπούλου το 2010/11 και η προγραμματική εξαγγελία της ΝΔ το 2019.
Εκεί όπως που μοιάζει σαν δυο σταγόνες νερό είναι στη φιλοσοφία και στις προθέσεις. Μιλάμε για την προσπάθεια να κοπεί με κάθε τρόπο η διάθεση τόσων πολλών νέων για ανώτατες σπουδές και να αντιστοιχηθεί και στην Ελλάδα το κοινωνικοοικονομικό status με τις σπουδές και τους τίτλους σπουδών.
Ουσιαστικά με το «εθνικό απολυτήριο» που σχεδιάζεται επιχειρείται να κλείσει ο δρόμος προς τα δημόσια Πανεπιστήμια για μεγάλο τμήμα του μαθητικού πληθυσμού και αντίστοιχα να ανοίξει η δεξαμενή των «πελατών» για τα κολλέγια και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
ΠΗΓΗ:www.alfavita.gr