Εναν «οδηγό...επιβίωσης» στο νέο σχολείο, μετά από τα μέτρα που ανακοίνωσε με αφορμή τον ενδοσχολικό εκφοβισμό ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, ετοίμασε το alfavita.gr
Σε 20+1 ερωτήσεις παρουσιάζουμε όσα αλλάζουν στα σχολεία κυρίως από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο (ορισμένα, όπως οι πειθαρχικές ποινές, προγραμματίονται να ισχύσουν άμεσα) για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
20+1 ερωταπαντήσεις για τις αλλαγές στα σχολεία
1. Τι περιλαμβάνει η Ψηφιακή Πλατφόρμα για την Ενδοσχολική Βία;
Ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό για τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας
Σύστημα εξ αποστάσεως, σύγχρονης και ασύγχρονης, επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και των μελών των ομάδων δράσης
Σύστημα αποτύπωσης περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, με επώνυμες αναφορές περιστατικών από μαθητές και γονείς και όσους έχουν την επιμέλεια μαθητών
Σύστημα ενημέρωσης γονέων για την εξέλιξη της διαχείρισης του αναφερόμενου περιστατικού
Σύστημα διενέργειας ανώνυμων διαδικτυακών ερευνών προς τους μαθητές με σκοπό την αποτίμηση της έκτασης του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού
Σύστημα διαλειτουργικότητας με την κεντρική υπηρεσία πιστοποίησης χρηστών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.)
2. Τι θα γίνει με τα κινητά τηλέφωνα των μαθητών;
Οι μαθητές θα μπορούν να φέρουν τα κινητά τηλέφωνα μαζί τους, αλλά μόνο εφόσον βρισκονται κλειστά μέσα στις τσάντες τους.
3. Αν τα ανοίξουν;
Αν μαθητής μαγνητοφωνεί ή φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί εκπαιδευτικούς ή συμμαθητές/τριες του/της, ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού επιλαμβάνεται ο Διευθυντής ή μετά από κρίση του τελευταίου ο Σύλλογος Διδασκόντων για ποινή αποβολής 1-5 ημερών ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού
4. Αν αναρτήσουν σε ΜΚΔ ευαίσθητα δεδομένα άλλων μαθητών;
Αν αφορά σε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τον/την υπαίτιο/α μαθητή/τρια. ΠΡΟΣΟΧΗ: Εδώ δεν προβλέπεται δυνατότητα άλλης ποινής, αλλά μόνο αλλαγής σχολείου.
5. Αν τα ανοίξουν απλά για να μιλήσουν ή να παίξουν;
Αυτό δεν αλλάζει σε σχέση με όσα προβλέπονται σήερα. Ενδεχομένως θα επιβληθεί ωριαία αποβολή, αν όχι αυστηρότερη τιμωρία.
6. Τι αλλάζει με τις απουσίες των μαθητών;
Διατήρηση του ορίου των 114 απουσιών
Επανέρχεται το όριο απουσιών χωρίς αιτιολόγηση: 50 Οι πάνω από τις 50 απαιτούν αιτιολόγηση
Αιτιολόγηση απουσιών έως 2 συνεχόμενων ημερών από γονείς (Πάνω από 2 συνεχόμενες ημέρες με ιατρική γνωμάτευση)
7. Αν καθυστερούν να μπουν στο μάθημα;
Προβλέπεται πλέον προσμέτρηση των καθυστερημένων προσελεύσεων στις απουσίες (15λεπτη καθυστέρηση: 1 απουσία, 3 καθυστερημένες προσελεύσεις μικρότερες των 15 λεπτών: 1 απουσία)
8. Αν αρρωστήσουν με γρίπη, κορονοϊό, κλπ;
Εφόσον θα έχουν χαρτί γιατρού ή νοσοκομείου, οι απουσίες αυτές θεωρούνται δικαιολογημένες. Επιπλέον, σχεδόν κάθε χρόνο το υπουργέιο Παιδείας εκδίδει εγκυκλίους ότι απουσίες έως 5 ημέρες εξαιτίας γρίπης η/και κορονοϊού, καταγράφονται αλλά δεν συνυπολογίζονται στον χαρακτηρισμό της φοίτησης. Δεν γνωρίζουμε αν αυτό θα αλλάξει, ωστόσο δεν ειπώθηκε κάτι τέτοιο.
9. Τι προβλέπεται σε περίπτωση ζημιών στο σχολείο;
Σε περίπτωση φθοράς
● Ο μαθητής /τρια που προκαλεί συνειδητά φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/ κηδεμόνα του/της ή τον/την ίδιο/α αν είναι ενήλικος
● Η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας καλεί τον ίδιο τον/την μαθητή/τρια που είναι ενήλικος/η ή τον γονέα/κηδεμόνα στον οποίο/α αποδεδειγμένα αποδίδεται η ζημία και του ζητάει να την αποκαταστήσει, μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών
● Στην περίπτωση που δηλώσουν ότι δεν προτίθενται να αποκαταστήσουν την ζημία, τότε η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας το γνωστοποιεί στον οικείο Δήμο ή στη σχολική επιτροπή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 28 του ν. 5056/2023
Για την αποκατάσταση της φθοράς
● Ο Δήμος ή η σχολική επιτροπή οφείλει να ζητήσει και να λάβει τρεις (3) προσφορές για την αποκατάσταση της ζημίας και να διαλέξει την πιο οικονομική, συντάσσοντας προς τούτο σχετικό πρακτικό.
● Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες στη σχολική μονάδα, τότε ο οικείος Δήμος ή η Σχολική Επιτροπή που επιβαρύνθηκε με την σχετική δαπάνη καλείται να αποστείλει το αποδεικτικό εξόφλησης είτε στον/στην ενήλικο/η μαθητή/τρια ή στους γονείς/κηδεμόνες του/της
● Τους καλεί εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών να καταβάλουν το ποσό σε συγκεκριμένο λογαριασμό του Δήμου ή της Σχολικής Επιτροπής και γνωστοποιώντας τους, ταυτόχρονα, ότι σε περίπτωση μη καταβολής του θα υπάρξει σχετική βεβαίωση οφειλής από την αρμόδια οικονομική υπηρεσία του Δήμου και είσπραξή της, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν. 4978/2022
● Αν δεν πληρωθεί, την οφειλή διαχειρίζεται η ΑΑΔΕ
10. Ποια είναι τα νέα πειθαρχικά μέτρα και τι αλλάζει;
Προφορική παρατήρηση, επίπληξη, ωριαία απομάκρυνση από εκπαιδευτικό
Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες από Δ/ντή Σχολείου (από 1 σήμερα)
Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες από Σύλλογο Διδασκόντων (2 σήμερα)
Αλλαγή τμήματος (δεν υπήρχε) από Σύλλογο Διδασκόντων
Αποκλεισμός από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές/μετακινήσεις (δεν υπήρχε) από Σύλλογο Διδασκόντων
Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος (διευκόλυνση της διαδικασίας με απλή γνώμη συμβούλου εκπαίδευσης και χωρίς σύμφωνη γνώμη ΚΕΔΑΣΥ) από Σύλλογο Διδασκόντων
11. Δηλαδή θα μπορούν πλέον οι εκπαιδευτικοί να απαγορεύουν σε μαθητή να συμμετάσχει σε εκδρομή;
Ναι, εφόσον έχουν ενδείξεις ότι θα αναστατώσει την ομάδα και το αποφασίσει ο Σύλλογος.
12. Τι προβλέπεται για τον νέο Κανονισμό Λειτουργίας των Σχολείων ;
Κανονισμός εφαρμόζεται εντός του σχολείου, κατά τη διάρκεια των ωρών λειτουργίας του, καθώς και σε όλες τις δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις και εκπαιδευτικές εκδρομές/ επισκέψεις/ μετακινήσεις τις οποίες διοργανώνει το σχολείο, με σαφείς κανόνες συμπεριφοράς και συνεπειών για κάθε παράπτωμα
κοινοποιείται σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες και μαθητές, ώστε από πριν όλοι να γνωρίζουν τους κανόνες, τις υποχρεώσεις και τις συνέπειες
Οι γονείς με την εγγραφή υπογράφουν ότι έλαβαν γνώση και βεβαιώνουν τη δέσμευση του παιδιού τους και τη δική τους
13. Αν δεν τον υπογράψει ο γονέας;
Θεωρητικά, το παιδί δε θα μπορέσει να εγγραφεί στο σχολείο. Στην πράξη, αυτό θα κριθεί στα δικαστήρια αφού με άλλο νόμο είναι υποχρεωτική η φοίτηση στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
14. Πρέπει να υπογράψουν και οι δύο γονείς; Αν αρνείται ο ένας;
Είναι ένα από τα πολλά αδειυκρίνιστα που προκύπτουν. Θεωρητικά, όπως και στις εγγραφές μαθητών, πρέπει να υπογράψουν και οι δύο γονείς εφόσον μοιράζονται την επιμέλεια του παιδιού. Παραμένει αδιευκρίνιστο τι θα συμβεί αν αρνηθεί ο ένας
15. Τι είναι η νέα πλατφόρμα eparents που εξαγγέλθηκε;
Ακόμα μια πλατφόρμα ενημέρωσης των γονέων. Σύμφωνα με τις εγαγγελίες, θα ενημερώνονται άμεσα για τις απουσίες των παιδιών τους, τις βαθμολογικές τους επιδόσεις, τα διαγωνίσματα που μετείχαν και τους βαθμούς, τη συμπεριφορά στο σχολείο, τις τυχόν αποβολές και τιμωρίες, και τις παρατηρήσεις των εκαπιδευτικών.
16. Τι προβλέπεται για την επιμόρφωση των εκαπιδευτικών σε θέματα bullying;
Περισσότεροι από 15.000 εκπαιδευτικοί προγραμματίζεται να επιμορφωθούν, αρχής γενομένης από τον Ιούνιο του 2024 αλλά κυρίως τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, πάνω σε θέματα αντιμετώπισης της σχολικής βίας, σύμφωνα με τον σχεδιασμό που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης.
17. Πότε και για ποιούς θα γίνει επιμόρφωση;
18. Ποιές είναι οι Θεματικές Ενότητες της Επιμόρφωσης;
Περιεχόμενο και Αξιοποίηση των Πρωτοκόλλων Διαχείρισης Περιστατικών
Σχεδιασμός, Οργάνωση και Υλοποίηση Σχεδίων Δράσης Σχολικών Μονάδων
Αξιολόγηση αναγκών σχολικής μονάδας ή/και κοινότητας
Παρουσίαση και τρόποι εφαρμογής συγκεκριμένων δομημένων σχεδίων δράσης στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας
Επικοινωνία σχολείου- οικογένειας- κοινότητας και συμμετοχή τους στις δράσεις
Υποστήριξη και επίβλεψη κατά την εφαρμογή των δράσεων των σχολείων
19. Τι είναι οι δράσεις ενεργού πολίτη και ποιές τάξεις αφορούν;
Προβλέπεται από τον Σεπτέμβρη σε Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Α’ Λυκείου, για 4 ώρες τον μήνα η εισαγωγή προγράμματος Δράσεων Ενεργού Πολίτη. Πρόκειται για οριζόντια μαθησιακή παρέμβαση που διαχέεται σε όλη τη διάρκεια του σχολικού χρόνου (διδακτικού, εκδρομών, σχολικών εκδηλώσεων, κ.λπ.) Οριζόντια (σε όλα τα μαθήματα) εκπαίδευση των μαθητών σε δεξιότητες ζωής (lifeskills) από το νηπιαγωγείο μέχρι και την Α΄ τάξη Λυκείου. Διαθεματικά, Ομαδικά projects: εκμάθηση στο πλαίσιο μιας ομάδας Υλοποιείται σε διάφορους τόπους (σχολείο, κοινότητα-γειτονιά, χώρα-κόσμος, διαδίκτυο)
20. Παραδείγματα θεματικών πεδίων;
Συνύπαρξη στην κοινότητα: Καλλιέργεια της αίσθησης του «ανήκειν»
Συνεργασία με άλλους: κοινωνικές δεξιότητες, αποδοχή, προσαρμοστικότητα, συνδιαμόρφωση κανόνων, ενίσχυση του θετικού σχολικού κλίματος
Ευαισθητοποίηση και προβληματισμός για προβλήματα της κοινότητας (σχολικής, τοπικής, ευρύτερης)
Ανάληψη ομαδικών δράσεων προσφοράς για την επίλυση ή την άμβλυνση των σχετικών προβλημάτων
Ζούμε μαζί και στηρίζουμε ο ένας τον άλλο: Αξίες και κοινωνικές συμπεριφορές στην ομάδα
Φιλία και διαπροσωπικές σχέσεις
Σχολείο και διαφορετικότητα: Ατομική ταυτότητα και διαφορετικότητα
Πρόληψη και καταπολέμηση της βίας στο σχολείο ώστε να προετοιμάζονται για την ενήλικη ζωή τους (π.χ. έμφυλη βία)
21. Παραδείγματα ανά βαθμίδα εκπαίδευσης;
Νηπιαγωγείο/Δημοτικό:
Μια εργαλειοθήκη για περίπτωση ανάγκης: Σχεδιάζουν και οργανώνουν μια εργαλειοθήκη με αντικείμενα χρήσιμα σε περίπτωση φυσικής καταστροφής. Διαχέουν και ευαισθητοποιούν τη σχολική και την ευρύτερη κοινότητα προκειμένου να δημιουργηθούν εργαλειοθήκες σε διάφορους χώρους/ (Νηπιαγωγείο, καιρικά φαινόμενα/Α΄ Δημοτικού Μελέτη Περιβάλλοντος/ Ο τόπος που ζω – Το σχολείο μου και η συνοικία μου/Β΄ Δημοτικού / Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Φυσικές Καταστροφές – Πολιτική προστασία & Εθελοντισμός Διαμεσολάβηση, /Μελέτη Περιβάλλοντος Γ΄ Δημοτικού/ Ο καιρός και το κλίμα στη χώρα μου/ Πεδίο υλοποίησης: Σχολική αίθουσα και χώρος φύλαξης του κουτιού πρώτων βοηθειών στο σχολείο, σταθμός πυροσβεστικής.
Δέντρα, πολύτιμοι φύλακες του κλίματος : Φυτεύουν δέντρα σε κενούς χώρους στην αυλή του σχολείου και στο οικοδομικό τετράγωνο γύρω από αυτό. Οργανώνουν καμπάνιες μείωσης της σπατάλης του χαρτιού και ευαισθητοποιούν τη σχολική κοινότητα για τη σημασία των δέντρων στην κλιματική προσαρμογή / Δ΄ Δημοτικού Μελέτη Περιβάλλοντος: Οικοσυστήματα/Ε΄ Δημοτικού/ Φυσικά: Κλιματική αλλαγή, Επίδραση ανθρώπου στα Οικοσυστήματα, Κρίση Βιοποικιλότητας/ ΣΤ΄ Δημοτικού/ Γεωγραφία Κλιματική αλλαγή, Οικολογικές καλλιέργειες, Αειφόρος ανάπτυξη/ Πεδίο Υλοποίησης: Η αυλή του σχολείου, τα πεζοδρόμια του οικοδομικού τετραγώνου, ένα κοντινό πάρκο, λόφος ή κοντινοί ορεινοί όγκοι
Γυμνάσιο:
Φροντίζω για την ασφάλεια στις γειτονιές της πόλης μου: Στο πλαίσιο της δράσης οι μαθητές/τριες θα διερευνήσουν αν οι γειτονιές της πόλης τους συγκεντρώνουν τα χαρακτηριστικά εκείνα, ώστε να μην τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια και η υγεία των κατοίκων. / Γυμνάσιο/ Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη/ Πεδίο Υλοποίησης: Υπαίθριοι χώροι στην κοινότητα (ανύπαρκτα πεζοδρόμια, πεζοδρόμια χωρίς πρόβλεψη για ΑμεΑ, διαβάσεις και επικίνδυνες διασταυρώσεις χωρίς ή με φανάρια εκτός λειτουργίας, ελλιπής διαγράμμιση διαβάσεων, κ.λπ.).
Α' Λυκείου:
Κλιματικοί Πρεσβευτές για την πρόληψη σε καύσωνες, πυρκαγιές, πλημμύρες και σεισμούς: Με αφορμή ιστορίες κλιματικών προσφύγων οι μαθητές και οι μαθήτριες ξεκινούν να διερευνούν τη δράση ανθρώπων και φορέων για την πρόληψη και την αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων και φυσικών καταστροφών όπως οι καύσωνες, οι πυρκαγιές, οι πλημμύρες και οι σεισμοί. Σχεδιάζεται και υλοποιείται διάχυση της δράσης με αποκορύφωμα το αίτημα για θεσμοθέτηση ενός Κλιματικού Συμβουλίου Νέων στον Δήμο τους με αντιπροσώπους από τα Λύκεια του Δήμου/Α΄ Λυκείου / Πολιτική Παιδεία: Φυσικό περιβάλλον και άνθρωπος. Εταιρική κοινωνική ευθύνη και αειφόρος ανάπτυξη/ Πεδίο Υλοποίησης: Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Δημαρχείο, κεντρικά σημεία της πόλης
ΠΗΓΗ:www.alfavita.gr