Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή εντός του πρώτου 7μηνου του τρέχοντος έτους θα αφορά, ανάμεσα σε άλλα, δράσεις ψηφιοποίησης και απλούστευσης των διαδικασιών «με γνώμονα την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και τη διευκόλυνση των εκπαιδευτικών ως προς το διοικητικό τους έργο», όπως σημειώνει το υπουργείο.
Ανάμεσα σε άλλα θα δοθεί βάρος στις χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση διοικητικών διαδικασιών στην εκπαίδευση. Για παράδειγμα, οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία αλλά και οι ενδιαφερόμενοι πολίτες θα εισάγουν μόνο μία φορά τις απαιτούμενες πληροφορίες στο πλαίσιο των συναλλαγών τους με τη δημόσια διοίκηση. Ενα χαρακτηριστικό αντιπαράδειγμα είναι η αποστολή εγγράφων μέσω των υπηρεσιών της εκπαιδευτικής διοίκησης (π.χ. μεταξύ των διευθυντών σχολείων, των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, και Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης). Πλέον τα έγγραφα θα υποβάλλονται κάθε δύο τρία χρόνια, και εάν στο μεσοδιάστημα μία υπηρεσία χρειαστεί κάποιο επιπλέον θα το ζητάει από τον ενδιαφερόμενο.
Το σχέδιο του υπουργείου περιλαμβάνει τα εξής μέτρα:
-Κατάργηση διαδικασιών εάν αυτές δεν πληρούν πλέον το κριτήριο της αναγκαιότητας.
- Κατάργηση δικαιολογητικών που η υποβολή τους δεν έχει προστιθέμενη αξία.
- Κατάρτιση και χρήση ενιαίων, πιστοποιημένων εντύπων αίτησης με καταγεγραμμένα τα ακριβή δικαιολογητικά κάθε διαδικασίας.
- Αντικατάσταση δικαιολογητικών με υπεύθυνη δήλωση.
- Μείωση υπογραφών, με περιορισμό των εμπλεκόμενων στη διεκπεραίωση μιας διαδικασίας.
- Λειτουργία των υπηρεσιών «μιας στάσης» ή της πρακτικής «έγγραφα ή ενέργειες μόνο για μία φορά» εφόσον δεν είναι δυνατή η μείωση του αριθμού των εμπλεκόμενων μερών.
- Σύντμηση του χρόνου διεκπεραίωσης μιας διαδικασίας και καθορισμός αποκλειστικών προθεσμιών όπου δεν υπάρχουν.
Σιωπηρή έγκριση αιτήματος πολίτη μετά την παρέλευση ορισμένης προθεσμίας.
- Κατάργηση της διαδικασίας παροχής άδειας για κάτι και αντικατάστασή της από απλή γνωστοποίηση του αιτούντος στις αρμόδιες αρχές για το ίδιο θέμα.
Ψηφιοποίηση των υπηρεσιακών Εγγράφων και ψηφιακή υπογραφή του διδακτικού προσωπικού
Δώδεκα υπηρεσιακά έγγραφα οφείλουν να ενημερώνουν –καθημερινά, εβδομαδιαία, ανά τακτά διαστήματα μέσα στον μήνα ή άπαξ– οι εκπαιδευτικοί και οι διευθυντές σχολικών μονάδων, οι οποίοι εκτός από το εκπαιδευτικό τους έργο επιφορτίζονται και το γραφειοκρατικό άγος.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 79942/ΓΔ4, τηρούνται σε κάθε σχολική μονάδα τα εξής έγγραφα:
1. Πρωτόκολλο, στο οποίο καταχωρίζονται όλα τα εισερχόμενα και εξερχόμενα έγγραφα, στα οποία περιλαμβάνονται και οι κάθε είδους τίτλοι σπουδών, καθώς και τα εμπιστευτικά έγγραφα για τα οποία τηρείται ιδιαίτερος φάκελος.
2. Βιβλίο πράξεων διευθυντή.
3. Βιβλίο πράξεων συλλόγου διδασκόντων.
4. Ημερολόγιο λειτουργίας σχολείου, στο οποίο καταγράφονται καθημερινά, περιληπτικά, τα κατά την κρίση του διευθυντή σημαντικότερα γεγονότα που σχετίζονται με τη λειτουργία του σχολείου.
5. Βιβλίο ύλης κατά τάξη ή τμήματα τάξεων, στο οποίο καταχωρίζεται αυθημερόν από κάθε διδάσκοντα ο τίτλος της ενότητας που δίδαξε.
6. Βιβλίο βιβλιοθήκης, στο οποίο καταχωρίζονται, κατά ενότητες, τα βιβλία.
7. Βιβλίο υλικού, στο οποίο καταχωρίζονται όλα τα μη αναλώσιμα είδη του σχολείου, εκτός από αυτά που καταχωρίζονται στο βιβλίο βιβλιοθήκης.
8. Μητρώο μαθητών, στο οποίο καταχωρίζονται τα στοιχεία τους.
9. Ευρετήριο, στο οποίο καταχωρίζονται το επώνυμο, το όνομα, το όνομα πατέρα, το όνομα μητέρας και ο αριθμός μητρώου των εγγεγραμμένων μαθητών.
10. Απουσιολόγιο.
11. Βιβλίο καταγραφής ενεργειών υποστήριξης εύρυθμης λειτουργίας.
12. Ατομικοί φάκελοι των μαθητών, οι οποίοι φοιτούν σε σχολεία ειδικής αγωγής, σε τμήματα ένταξης και παράλληλη στήριξη.
Πολλά απ’ αυτά τα έγγραφα απαιτούν υπογραφές από πλήθος εκπαιδευτικών. Τέτοιο παράδειγμα είναι τα πρακτικά του συλλόγου διδασκόντων ένα βιβλίο απαραίτητο για την εύρυθμη και δημοκρατική λειτουργία της σχολικής μονάδας. Σ’ αυτό γράφονται οι αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων για όλα τα θέματα, όπως κατανομή τάξεων – τμημάτων, σχεδιασμός εκπαιδευτικού έργου, εφημερία, εκπαιδευτικές επισκέψεις, προγραμματισμός δραστηριοτήτων κ.λπ.
Σχολεία: Τώρα και ψηφιακή... γραφειοκρατία! Συρροή emails «βραχυκυκλώνει» Διευθυντές
«Εχετε νέο email»: Η ειδοποίηση αυτή, ηχεί το τελευταίο διάστημα συνεχώς στους υπολογιστές των σχολείων της χώρας, όπου διαπιστώνεται συνωστισμός ...ηλεκτρονικών μηνυμάτων από το Υπουργείο Παιδείας προς στα emails των σχολείων, κατάσταση που έχει προκαλέσει πονοκέφαλο στους διευθυντές!
Τα τελευταία χρόνια τα σχολεία έχουν κατακλυστεί με μηνύματα που έχουν οδηγήσει σε τέτοια απόγνωση τους Διευθυντές σχολείων ώστε αναγκάζονται να τα σβήνουν.
Παρά τις υποσχέσεις της νέας ηγεσίας του ΥΠΑΙΘΑ ότι η γραφειοκρατία στην εκπαίδευση θα μειωθεί και η δουλειά στα σχολεία θα γίνει πιο εύκολη με την ψηφιοποίηση, φαίνεται ότι η πραγματικότητα που βιώνουν διοικητικοί υπάλληλοι των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, Διευθυντές σχολείων και εκπαιδευτικοί είναι εντελώς διαφορετική.
Καταφθάνουν από το Υπουργείο Παιδείας στα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και σχολείων εκατοντάδες ηλεκτρονικά μηνύματα για ανανεώσεις έγκρισης προγραμμάτων που απευθύνονται στα σχολεία για να τα υλοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί, αν αυτοί τα επιλέξουν. Ο τίτλος αυτών των εκατοντάδων email, όπως φαίνεται στο θέμα τους, είναι: Χρονική επέκταση έγκρισης Εκπαιδευτικού Προγράμματος….” Για να καταλάβει ο αποδέκτης ,διευθυντής και εκπαιδευτικός, για ποιο πρόγραμμα αφορά το μήνυμα, πρέπει να το ανοίξει. Δηλαδή να ανοίξει εκατοντάδες μηνύματα για να δει τον τίτλο του προγράμματος αρχικά και να διαπιστώσει αν τον ενδιαφέρει. Είναι μια δουλειά που μπορεί να πάρει 2 και 3 ώρες καθημερινά. Και αυτό συμβαίνει τις τελευταίες δύο εβδομάδες.
Oι Διευθυντές είναι υποχρεωμένοι να στείλουν τα ηλεκτρονικά μηνύματα στους εκπαιδευτικούς και οι εκπαιδευτικοί να τα ανοίξουν για να διαβάσουν αυτά που τους ενδιαφέρουν. Και αυτό γιατί οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης τα στέλνουν με τον παραπάνω τίτλο γιατί και αυτές τα έλαβαν με αυτόν τον τίτλο από το Υπουργείο Παιδείας. Ο ένας το στέλνει στον άλλο και κανείς δεν ενδιαφέρεται αν πηγαίνει με τον σωστό ψηφιοποιημένο τρόπο στους τελικούς αποδέκτες και ας υποφέρουν όλοι μαζί.
Αυτός είναι και ο ορισμός της ψηφιακής γραφειοκρατίας που πηγάζει από τον υπέρμετρο συγκεντρωτισμό του Υπουργείου Παιδείας...
ΠΗΓΗ: ALFAVITA.GR