Οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων αποτυγχάνουν στα μαθηματικά, με ποσοστά κάτω από τη βάση που κυμαίνονται από το 70% και πάνω. Αν ο μόνος λόγος είναι η δυσκολία του μαθήματος, τότε έχει αποτύχει η εκπαιδευτική πολιτική, που δεν το προσαρμόζει στο επίπεδο των μαθητών. Γιατί ένα στα πέντε παιδιά κινδυνεύει να αποφοιτήσει από το γυμνάσιο λειτουργικά αναλφάβητο, δηλαδή δεν θα μπορεί να κατανοεί με επάρκεια τον προφορικό και γραπτό λόγο, να διατυπώνει με σαφήνεια τη σκέψη του, να αναπτύσσει κριτική σκέψη; Γιατί η Εκθεση θεωρείται δύσκολο μάθημα; Τα ερωτήματα συζητιούνται στο Διαδίκτυο μεταξύ εκπαιδευτικών, αλλά… Η εκπαιδευτική έρευνα από την επίσημη πολιτεία είναι απούσα, χωρίς να πυροδοτεί τον δημόσιο διάλογο σε κρίσιμα ζητήματα όπως τα παραπάνω. Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, θα μπορούσε να ερμηνευθεί η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να καταστρέφονται τα γραπτά των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, τα οποία αποτελούν πολύτιμο θησαυρό για την αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών, για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και για ερευνητικούς σκοπούς. Ειδικότερα, με βάση το νομοθετικό πλαίσιο (άρθρο 17 ΦΕΚ 643/Β/27-2-2020), μετά τη λήξη της βαθμολόγησης, τα γραπτά παραδίδονται από την επιτροπή του βαθμολογικού κέντρου στον διευθυντή της οικείας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και φυλάσσονται σε ασφαλή χώρο μέχρι τις 15 Μαΐου της επόμενης χρονιάς, οπότε και καταστρέφονται. Ωστόσο, καθηγητές θεωρούν ότι θα μπορούσαν να ψηφιοποιηθούν και να αξιοποιηθούν. Ενδεικτικά, το θέμα έχει τεθεί στο agathi.pbworks.com, μια διαδικτυακή κοινότητα φιλολόγων, δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, που ιδρύθηκε πριν από 12 χρόνια και αριθμεί 2.110 μέλη, με διαχειριστική ομάδα την Αγάθη Γεωργιάδου (ιδρύτρια της πλατφόρμας), τη Ρούλα Μουντάνου και τον Παναγιώτη Τσουκαλά. Η κοινότητα προτείνει την ψηφιοποίηση των γραπτών στο κομβικό μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας. «Τα γραπτά των Πανελλαδικών Εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι ανεκτίμητος θησαυρός διότι αποτυπώνουν την επίτευξη των στόχων του προγράμματος σπουδών και τη γλωσσική και γενικότερη πνευματική συγκρότηση των αποφοίτων σε όλο το φάσμα: κατηγορίας λυκείου, τόπου, κοινωνικής διαστρωμάτωσης, φύλου, χώρας καταγωγής, χρόνου διεξαγωγής των εξετάσεων. Επίσης, αποκαλύπτουν διάχυτες εκπαιδευτικές πρακτικές και παραδοχές των αξιολογητών – βαθμολογητών, που ενδεχομένως παρεκκλίνουν από την εφαρμογή του επίσημου προγράμματος σπουδών και των ρουμπρικών βαθμολόγησης», λέει ο κ. Τσουκαλάς. Μάλιστα, τόνισε στην «Κ» ότι «τα γραπτά των Πανελλαδικών έχουν ιδιαίτερη αξία, διότι οι μαθητές, έχοντας προετοιμαστεί εντατικά, δίνουν μεγάλη προσοχή στις εξετάσεις με στόχο την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο». «Η πλειονότητα των μαθητών αναγνωρίζει μεγάλη βαρύτητα για την προσωπική της εξέλιξη στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, κάτι που δεν ισχύει για τις διαδικασίες διαγνωστικού χαρακτήρα τύπου PISA», συμπληρώνει ο ίδιος. Γι’ αυτό προτείνεται να δημιουργηθεί ένα ψηφιακό αποθετήριο, στο οποίο θα διασώζονται γραπτά μαθητών κατάλληλα για παιδαγωγική, επιμορφωτική και διαχρονική ερευνητική αξιοποίηση και με κριτήρια που ενδεχομένως να εμπλουτίζονται ή να διαφοροποιούνται κάθε χρονιά. Για παράδειγμα, προτείνεται να διασώζονται (πλήρη ή αποσπασματικά) γραπτά που δείχνουν ότι κάποιος στόχος του προγράμματος εκπληρώθηκε πολύ ικανοποιητικά, γραπτά που αντανακλούν παθογένειες της διδασκαλίας, εντός ή εκτός σχολείων, γραπτά που αποκαλύπτουν ορθές ή λανθασμένες πρακτικές και παραδοχές βαθμολογητών κ.ά. Τα γραπτά θα κατατίθενται ανώνυμα, πληκτρολογημένα, χωρίς σημεία βαθμολόγησης ή στοιχεία βαθμολογητών. Φυσικά, η πρόταση θα μπορούσε να εφαρμοστεί και σε άλλα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Χαρακτηριστικά, όπως ανέφερε στην «Κ» η φιλόλογος Δώρα Κουντούρα, «γραπτά σε μαθήματα όπως η Ιστορία παρέχουν σημαντικές πληροφορίες για τις γλωσσικές δεξιότητες και την κριτική σκέψη των μαθητών». Πηγή : kathimerini.gr
Σχόλια (
)
|