Τοποθέτηση αναφορικά με τα δυσπρόσιτα σχολεία, έκανε η υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ζέττα Μακρή στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου.
Αναλυτικότερα, τοποθετήθηκε στο πότε και αν χαρακτηρίζεται ένα σχολείο δυσπρόσιτο και ποια είναι τα βασικά κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη για τη συγκεκριμένη διαδικασία και πληροφόρηση για την κατάταξη των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε κατηγορίες.
Συγκεκριμένα
Οι σχολικές μονάδες Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης κατατάσσονται σε κατηγορίες ώστε οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να λαμβάνουν μονάδες μετάθεσης ανάλογα με τις συνθήκες διαβίωσης στην έδρα λειτουργίας των σχολείων που υπηρετούν.
Το Υπουργείο Παιδείας με την έκδοση της με αριθ. πρωτ. 133529/ΓΔ4/07-08-2018 (Β΄3941) προχώρησε στην αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με στόχο τον εξορθολογισμό της υφιστάμενης κατάταξής τους σε κατηγορίες.
Β. Τα βασικά κριτήρια που ελήφθησαν υπόψη στη συγκεκριμένη διαδικασία είναι αυτά που ορίζονται στο Π.Δ. 111/2016 (Α΄193) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του ν. 4547/18 (Α΄102) και είναι:
i) ο πληθυσμός της έδρας των σχολείων,
ii) οι συνθήκες διαβίωσης των εκπαιδευτικών,
iii) η οργανικότητα,
iv) η απόσταση των σχολείων από την έδρα του νομού,
v) οι συγκοινωνιακές συνθήκες
vi) το υψόμετρο
και ότι στην κατηγορία ΙΓ κατατάσσονται:
αα) μονοθέσιες και διθέσιες σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που ανήκουν στην κατηγορία των δυσπρόσιτων, καθώς και τα δημοτικά σχολεία της Μεγίστης και των Ψαρών,
ββ) οι σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στην ίδια έδρα με τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της υποπερίπτωσης αα΄.».
Γ. Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο Π.Δ.111/2016 (Α΄193) η κατάταξη των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε κατηγορίες γίνεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, ύστερα από πρόταση των αρμόδιων Κεντρικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων (ΚΥΣΠΕ-ΚΥΣΔΕ), τα οποία λαμβάνουν υπόψη και τη γνώμη των δευτεροβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.1351/1983 (Α΄56), άρθρο 13, παρ. 7γ με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, και ύστερα από πρόταση του οικείου Ανώτερου Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου καθορίζονται τα σχολεία που λειτουργούν σε περιοχές δυσπρόσιτες και συγκοινωνιακά απομονωμένες.
Δ. Το Υπουργείο Παιδείας έχοντας υπόψη του την με αριθ. 18/5-7-2018 πράξη του ΚΥΣΔΕ και την αριθ. 12/20-6-2018 πράξη του ΚΥΣΠΕ, με τις οποίες εκφέρουν τη γνώμη τους για την κατάταξη των σχολικών μονάδων σε κατηγορίες και την πρότασή τους για τον καθορισμό των δυσπρόσιτων σχολικών μονάδων καθώς και όλα τα ανωτέρω, προχώρησε στην έκδοση της υπ’ αριθ. πρωτ. 133529/ΓΔ4/7-8-2018 (Β΄3941) ΥΑ.
Ε. Με τη με αρ. πρωτ. 133529/ΓΔ4/07-08-2018 (Β΄ 3941) Υ.Α. κατάταξης των σχολικών μονάδων σε κατηγορίες και καθορισμού δυσπρόσιτων σχολικών μονάδων το Γυμνάσιο και το Γενικό Λύκειο Βιάννου κατατάσσονται και πάλι στην κατηγορία Θ-9 μόρια, αλλά δεν χαρακτηρίζονται ως δυσπρόσιτα, καθώς, σύμφωνα με τη νέα Υ.Α., ως δυσπρόσιτες καθορίζονται οι σχολικές μονάδες που κατατάσσονται στις κατηγορίες Ι, ΙΑ, ΙΒ και ΙΓ.
Αναλυτικά
Ως δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθορίζονται όλες οι σχολικές μονάδες που κατατάσσονται στις κατηγορίες Ι, ΙΑ, ΙΒ και ΙΓ
Στο ΦΕΚ 3941/11-9-2018 σε πάνω από 400 σελίδες έχει οριστεί από το 2018 η κατάταξη σε αξιολογικές κατηγορίες και ο καθορισμός των δυσπρόσιτων σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Οι σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας χωρίζονται σε 13 αξιολογικές κατηγορίες τις Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ, Ζ, Η, Θ, Ι, ΙΑ, ΙΒ, και ΙΓ
Τι προβλέπει η Υ.Α. του 2018 που ισχύει σήμερα
Στο ΦΕΚ 3941Β/2018 δημοσιεύθηκε η με αριθ. πρωτ 133529/ΓΔ4/7-8-2018 Υπουργική Απόφαση με θέμα «Κατάταξη σε αξιολογικές κατηγορίες και καθορισμός δυσπρόσιτων σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. για την αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων.» Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων προχώρησε στην αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με στόχο τον εξορθολογισμό της υφιστάμενης κατάταξής τους σε κατηγορίες.
Τα βασικά κριτήρια που ελήφθησαν υπόψη στη συγκεκριμένη διαδικασία είναι αυτά που ορίζονται στο Π.Δ. 111/2016 (ΦΕΚ 193, τ. Α’/18-10-2016) και είναι:
- ο πληθυσμός της έδρας των σχολείων,
- οι συνθήκες διαβίωσης των εκπαιδευτικών,
- η οργανικότητα,
- η απόσταση των σχολείων από την έδρα του νομού,
- οι συγκοινωνιακές συνθήκες
- το υψόμετρο
Στην κατηγορία ΙΓ κατατάσσονται:
α) μονοθέσιες και διθέσιες σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, που ανήκουν στην κατηγορία των δυσπρόσιτων, καθώς και τα δημοτικά σχολεία της Μεγίστης και των Ψαρών,
β) οι σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν στην ίδια έδρα με τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του α.»
Εκτός των ανωτέρω, για τη διαμόρφωση της πρότασης που υποβλήθηκε προς τα αρμόδια όργανα, από τις υπηρεσίες του ΥΠΠΕΘ λήφθηκαν υπόψη και τα παρακάτω:
- Η πρότερη μοριοδότηση σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
- Οι προτάσεις των ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ.
- Η γνώμη των δευτεροβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών.
Στην ανωτέρω Υ.Α ορίζεται ακόμη ότι:
Α) ως δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθορίζουμε όλες τις σχολικές μονάδες που κατατάσσονται στις κατηγορίες Ι, ΙΑ, ΙΒ και ΙΓ από το σχολικό έτος 2018-2019 και
Β) Οι σχολικές μονάδες που λειτουργούν σε καταστήματα κράτησης του Υπουργείου Δικαιοσύνης κατατάσσονται στην κατηγορία των σχολικών μονάδων της ίδιας Δημοτικής Κοινότητας ή Τοπικής Κοινότητας και οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε αυτές λαμβάνουν τα μόρια της κατηγορίας αυτής αυξανόμενα κατά πέντε (5) μόρια.
Με την παρούσα υπουργική απόφαση επικαιροποιήθηκε, μετά από την παρέλευση δεκαετιών, η μοριοδότηση των σχολικών μονάδων, εξισώθηκε η μοριοδότηση των σχολικών μονάδων της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε οι σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που βρίσκονται στην ίδια δημοτική/τοπική κοινότητα να λαμβάνουν τον ίδιο αριθμό μορίων.
Με την νέα μοριοδότηση αίρονται οι υφιστάμενες στρεβλώσεις και εξορθολογίζεται η κατάταξη των σχολικών μονάδων σε κατηγορίες.
πηγη:www.alfavita.gr