Σε επίκαιρη ερώτηση του Αναξάρτητου Βουλευτή Μιχάλη Χουρδάκη απάντησε η Ζέττα Μακρή.
Όπως ανακοίνωσε σήμερα στη Βουλή η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, θα εκπονηθούν νέα προγράμματα σπουδών σε συνδυασμό με το πολλαπλό βιβλίο.
Η υφυπουργός υποστήριξε ότι η μεταρρύθμιση στοχεύει, μεταξύ άλλων, στη μείωση της αποστήθισης αλλά και στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.
Ολόκληρη η τοποθέτηση της υφυπουργού Παιδείας
«Κύριε συνάδελφε,
Η ερώτησή σας θέτει ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στον διαγωνισμό PISA (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ, ο οποίος διεξάγεται ανά τριετία (με εξαίρεση την πανδημία, κατά την οποία διεξήχθη το 2022, αντί του 2021 που θα έπρεπε κανονικά να διεξαχθεί, αφού ο αμέσως προηγούμενος διαγωνισμός είχε διεξαχθεί το 2018). Πράγματι, όπως αναφέρετε και εσείς στην ερώτησή σας, στον διαγωνισμό του 2022 η Ελλάδα κατετάγη αρκετά χαμηλότερα από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για τα τρία γνωστικά αντικείμενα (Κατανόηση Κειμένου, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες) τα παραθέτετε και εσείς στην ερώτησή σας και για λόγους οικονομίας χρόνου δεν θα τα επαναλάβω. Το Υπουργείο μας, όταν ενημερώθηκε (Δεκέμβριος 2023) για τα συγκεκριμένα αποτελέσματα, προχώρησε, δια του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που είναι και ο αρμόδιος επιστημονικός βραχίονας του ΥΠΑΙΘΑ, σε επεξεργασία και ερμηνεία των αποτελεσμάτων αυτών.
Από την παρουσίαση των αποτελεσμάτων, η οποία είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ (5-12-2023) προκύπτουν τα ακόλουθα:
- Η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε στην κύρια έρευνα του PISA 2022 από 6.578 μαθητές, γεννημένους το έτος 2006, από 242 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και ΕΠΑΛ) της χώρας. Αυτοί είναι οι ακριβείς αριθμοί συμμετεχόντων, με βάση την παρουσίαση του ΙΕΠ και τους αναφέρω αναλυτικά επειδή διαφοροποιούνται λίγο από τους αριθμούς που έχετε παραθέσει στην ερώτησή σας.
- Στις περισσότερες χώρες σημειώθηκε σημαντική πτώση στις επιδόσεις σε σχέση με τον προηγούμενο διαγωνισμό του 2018. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι σημειώθηκε, κατά μέσο όρο, στις χώρες του ΟΟΣΑ, πτώση 15 μονάδων στα Μαθηματικά και 10 μονάδων στην Κατανόηση Κειμένου. Η εντυπωσιακή αυτή πτώση, κύριε συνάδελφε, η οποία είναι πρωτόγνωρη για τα γενικότερα δεδομένα του PISA, οφείλεται αναμφίβολα, κατά έναν μεγάλο βαθμό, στην πανδημία και την επίδρασή της στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι όλων των χωρών που συμμετείχαν. Επομένως, αντιλαμβάνεστε ότι η πανδημία επηρέασε αρνητικά τις επιδόσεις των μαθητών στις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ και, αναμφίβολα, σε αυτό δεν θα μπορούσε η χώρα μας να αποτελέσει εξαίρεση.
Αυτό, βέβαια, σε καμία περίπτωση δεν συνεπάγεται εφησυχασμό για το Υπουργείο μας. Το αντίθετο θα έλεγα. Γι’ αυτό, ήδη από την προηγούμενη τετραετία της διακυβέρνησης της ΝΔ και του Κ. Μητσοτάκη, έχουμε προχωρήσει στον σχεδιασμό και την υλοποίηση σημαντικών μεταρρυθμιστικών αλλαγών, με στόχο τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Αυτό γίνεται μέσα από την καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στους μαθητές μας, καθώς και μέσα από τη σύνδεση της θεωρητικής γνώσης με την πρακτική εφαρμογή, που είναι και βασικό ζητούμενο του PISA.
Συγκεκριμένα, θα πρέπει να αναφέρω την εκπόνηση των νέων προγραμμάτων σπουδών σε συνδυασμό με το πολλαπλό βιβλίο. Τα νέα Προγράμματα Σπουδών έχουν ήδη εφαρμοστεί πιλοτικά, στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, από το 2021. Με τη γενίκευση της εφαρμογής τους, καθώς και με τα νέα σχολικά βιβλία, που θα βρίσκονται στα σχολεία τον Σεπτέμβριο του 2025, δίνεται μια διαφορετική κατεύθυνση διδασκαλίας και μάθησης, η οποία θα οδηγήσει και σε βελτίωση των αποτελεσμάτων στο PISA. Η μεταρρύθμιση στοχεύει, μεταξύ άλλων, στη μείωση της αποστήθισης αλλά και στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν το διδακτικό βιβλίο το οποίο επιθυμούν ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία που περιλαμβάνονται στο Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων. Συγχρόνως, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να συνδυάσουν πηγές από όλα τα εγκεκριμένα βιβλία που θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη. Έτσι, οι μαθητές θα μπορούν να εξετάσουν τις διαφορετικές οπτικές γωνίες ενός θέματος, ξεδιπλώνοντας και εξασκώντας την κριτική τους ικανότητα.
Στη δευτερολογία θα επανέλθω με περισσότερα στοιχεία σχετικά με τις μεταρρυθμιστικές αλλαγές.»
Πηγή : alfavita.gr