Της ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΚΟΓΚΙΔΟΥ Καθηγήτρια και Κοσμητόρισσα της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ
Ο
«χάρτης» του νέου λυκείου που ανήγγειλε χθες η ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ αφορά
άμεσα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αλλά έμμεσα και στην Τριτοβάθμια -αν
και το νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων στα ΑΕΙ αναμένεται να
παρουσιαστεί έως τη λήξη του τρέχοντος σχολικού έτους και θα ισχύσει
πρώτη φορά το 2013-14.
Μέχρι
τώρα είναι σαφές ότι οι εξετάσεις θα διεξάγονται κεντρικά και με
διαδικασίες που διασφαλίζουν το αδιάβλητο, θα αφορούν σε έναν μικρό
αριθμό βασικών μαθημάτων και τα ΑΕΙ θα καθορίζουν το συντελεστή
βαρύτητας των μαθημάτων αυτών, ώστε ουσιαστικά να συμμετέχουν τα ίδια
στα κριτήρια επιλογής των μελλοντικών φοιτητών τους.
Οι
φοιτητές και οι φοιτήτριες θα εισάγονται στις σχολές και όχι στα
τμήματα και κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους θα λαμβάνεται η απόφαση
για τη συνέχιση ή μη των σπουδών τους και για το τμήμα στο οποίο θα
φοιτήσουν.
Τι
σημαίνει αυτό; Περιορίζονται στην πραγματικότητα οι επιλογές των
μαθητών, καθώς από πολύ πιο νωρίς πλέον καλούνται να επιλέξουν τι θα
σπουδάσουν και σε ποια σχολή θα επιδιώξουν να εισέλθουν.
Ο
γολγοθάς της παραπαιδείας παρατείνεται ακόμη ένα χρόνο, καθώς οι
καθοριστικές εξετάσεις επιλογής και κατάταξης σε πανεπιστημιακό τμήμα
μετατίθενται για το τέλος του πρώτου έτους σπουδών. Οι μηχανισμοί της
παραπαιδείας θα εισέλθουν πιο δυναμικά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
(υπάρχουν ήδη γραφεία συγγραφής διπλωματικών, μεταπτυχιακών... και
διδακτορικών διατριβών) αυξάνοντας έτσι τις ιδιωτικές δαπάνες των
οικογενειών για την παιδεία και οι πανεπιστημιακοί θα κληθούμε να
παίξουμε και άλλο ρόλο. Μερικοί δε από εμάς θα βρουν μία ακόμα πηγή
πρόσθετου εισοδήματος. Γενικότερα, προβλέπεται η ανάπτυξη και «νέων
κατευθύνσεων» στην παραπαιδεία και με την παραγωγή ερευνητικών εργασιών
και επιμήκυνσή τους σε «τετραετείς» αν για την πρόσβαση στα ΑΕΙ
συνυπολογισθεί και ο βαθμός της Α' λυκείου.
Τέλος,
διάχυτη είναι η αγωνία μου για την επόμενη μέρα της εφαρμογής του νόμου
[...] Σε ποιες κτιριακές υποδομές θα φοιτήσουν κατά το πρώτο έτος; Με
ποιο προσωπικό; Ετσι και αλλιώς, φοβάμαι ότι από την επόμενη κιόλας
χρονιά πολλά επιλεγόμενα μαθήματα δεν θα γίνουν λόγω έλλειψης προσωπικού
-είτε γιατί ένα τμήμα του θα συνταξιοδοτηθεί, είτε γιατί δεν θα
υπάρξουν αρκετές θέσεις ειδικών επιστημόνων -έως και καθόλου. Από την
άλλη, οι διορισμοί καθυστερούν και οι προκηρύξεις για προσωπικό όλων των
κατηγοριών είναι ελάχιστες. Τι σχόλιο να κάνω και για τις αποσπάσεις
των εκπαιδευτικών; Το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, η εκφρασμένη εκ μέρους του
υπουργείου προσπάθεια εξορθολογισμού των αποσπάσεων κατέληξε σε μια
παράλογη κατάσταση για τα Παιδαγωγικά Τμήματα.