Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2024
 
 

Μεταπτυχιακά Εξ Αποστάσεως

Αγγελίες

Tickets Market - Φθηνά Εισιτήρια

Πανελλαδικές 2024 - Μηχανογραφικό 2024

edu4u.gr facebook page

Share
Edu4u Admin
Κυριακή, 3 Απριλίου 2011
Εκπαιδευτικό Σύστημα   Άρθρα
Κριτική για το Νέο Λύκειο No 3
 

Του Χάρη Αθανασιάδη*

Στο σύντομο αυτό σχόλιο θα περιοριστώ στο πιο ενδιαφέρον, κατά τη γνώμη μου, σημείο των υπουργικών εξαγγελιών: Την πιο ορθολογική, σε σχέση με την προγενέστερη, και πιο συμβατή με τις ιστορικά καταξιωμένες περιοχές της επιστημονικής σκέψης, ανάπτυξη του λυκειακού προγράμματος σπουδών σε κατευθύνσεις (δύο στην Β΄, τρεις στην Γ' Λυκείου). Στα θετικά, αναμφίβολα, θα πρέπει να προσμετρηθεί η αυτονόμηση των κοινωνικών επιστημών (κατεύθυνση ΑΒ) από τις φυσικές επιστήμες (κατεύθυνση Α) και κυρίως τις ανθρωπιστικές σπουδές (κατεύθυνση Β), χωρίς ταυτόχρονα να παραγνωρίζονται οι μεταξύ τους οσμώσεις. Σε μια εποχή που η Κοινωνιολογία, για παράδειγμα, εξοβελίζεται από τα πανεπιστήμια του αγγλοσαξωνικού κόσμου, δεν μπορεί παρά να αποτιμηθεί θετικά η αποκατάστασή της στα ελληνικά λύκεια. Ποια Κοινωνιολογία όμως; Ποια Οικονομικά, Πολιτική Επιστήμη κ.λπ.;

ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟτου περιεχομένου των σπουδών δεν γίνεται η παραμικρή νύξη. Οι σιωπές, όμως, λένε συχνά περισσότερα από τις ρήσεις. Καθώς οι επιστήμες αναπτύσσονται σε διακριτά, συχνά αντιθετικά «παραδείγματα», κάθε επιλογή γνώσεων για σχολική χρήση προϋποθέτει τη χάραξη ενός γενικού προσανατολισμού από τον οποίο πηγάζουν, στη συνέχεια, τα κριτήρια επιλογής. Όταν ο προσανατολισμός δεν διασαφηνίζεται, τότε είναι το πνεύμα της εποχής που αποφασίζει. Και το πνεύμα της εποχής κάθε άλλο παρά ριζοσπαστικό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί. Το ζήτημα, βεβαίως, θα επιλυθεί στο επίπεδο των αναλυτικών προγραμμάτων, που ακούγεται πως ετοιμάζονται -οπότε θα επανέλθουμε.

ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ, ωστόσο, ενδείξεις παρέχουν οι τίτλοι των μαθημάτων. Η διατήρηση των Αρχαίων Ελληνικών και των Θρησκευτικών στην Α' Λυκείου μαρτυρά την άρνηση να ξεκόψουμε οριστικά από τα ιδεολογήματα του κλασικισμού και της σύμφυσης ελληνισμού και ορθοδοξίας. Ίσως η κατάλληλη λέξη δεν είναι «άρνηση», αλλά «ατολμία». Διότι είναι αλήθεια ότι στις δύο τελευταίες τάξεις η αρχαία γλώσσα και γραμματεία βρίσκουν τη σωστή τους θέση. Περιορίζονται στις κατευθύνσεις που εισάγουν στις κλασικές σπουδές. Από εκεί άλλωστε (από τη Β' Λυκείου) θα 'πρεπε να αρχίζει η διδασκαλία τους. Δεν υπάρχει κανείς λόγος να διατηρούνται στο Γυμνάσιο. Όσο για την Α' Λυκείου είναι καιρός πλέον να ενταχθεί και αυτή στην υποχρεωτική εκπαίδευση, στο Γυμνάσιο ή, το πλέον ορθό, σε μια ενιαία δομή που θα αντικαταστήσει το Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Η ιστορική πραγματικότητα που πρόκρινε την υπάρχουσα διαβάθμιση έχει προ πολλού εκλείψει, πράγμα που σημείωνε ήδη από τη δεκαετία του 1960 ο εμπνευστής του χωρισμού στης Μέσης Εκπαίδευσης σε Γυμνάσιο και Λύκειο, ο Ευάγγελος Παπανούτσος. Η διατήρηση, επίσης, του μαθήματος των Θρησκευτικών (της Ορθόδοξης, δηλαδή, κατήχησης) ως την Α' Λυκείου μόνο ως αναχρονισμός μπορεί να ιδωθεί. Ορθά το μάθημα αυτό μετονομάζεται σε «Θρησκεία και Κόσμος» στις δύο τελευταίες τάξεις -εάν βεβαίως ο νέος τίτλος υπονοεί τη μελέτη του θρησκευτικού φαινομένου στις ποικίλες εκδοχές του.

ΚΡΑΤΗΣΑ για το τέλος την υπουργική διαβεβαίωση ότι με την εφαρμογή του νέου προγράμματος η απομνημόνευση θα δώσει επιτέλους τη θέση της στην κριτική σκέψη. Η εισαγωγή της Ερευνητικής Εργασίας ως διακριτού μαθήματος μόνο θετικά μπορεί να αποτιμηθεί. Το στοίχημα, ωστόσο, είναι η λογική της κριτικής προσέγγισης της γνώσης, της στοχαστικής, δηλαδή, συνομιλίας του μαθητή με το περιεχόμενο των μαθημάτων, να εμβολιάσει το σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Εφόσον, όμως, στο όνομα της αντικειμενικότητας, διατηρείται η κεντρική οργάνωση των εισαγωγικών εξετάσεων, θα επιβιώσουν και όλες εκείνες οι διαδικασίες που οδηγούν στα φροντιστήρια, την εργαλειακή τυποποίηση της γνώσης και, εν τέλει, στην απομνημόνευση. Το ίδιο το αίτημα της αντικειμενικότητας των εξετάσεων έχει, άλλωστε, την πηγή του έξω από το σχολείο: Όσο η ανεργία θα αυξάνεται, ο ανταγωνισμός για τις λίγες πανεπιστημιακές σχολές που προσφέρουν εργασιακές διεξόδους θα οξύνεται. Όσο η ανάπτυξη εκκρεμεί η Τεχνική Εκπαίδευση θα παραμένει καχεκτική. Όσο οι πελατειακές σχέσεις συγκροτούν τον κανόνα της κοινωνικής ζωής, το αίτημα της αντικειμενικότητας θα βρίσκει ερείσματα. Σε τελευταία ανάλυση οι εκπαιδευτικές ρυθμίσεις δεν επιλύουν κοινωνικά προβλήματα. Πόσο μάλλον η μεταρρυθμιστική ρητορική.

 

* Ο Χ. Αθανασιάδης είναι Ιστορικός της Εκπαίδευσης

redirect why people cheat dating for married men
link viagra video resluts viagra uk cheap purchase buy
click here when married men cheat catch a cheat
cheater why women cheat on their husband i dream my husband cheated on me
how to know if wife has cheated online women who cheat on men
online cheat on my husband website
website is there a abortion pill how abortion pill works
free spyware apps free text spy app android top spy app for android
i think my boyfriend cheated on me my boyfriend cheats would my boyfriend cheat
my husband cheated what makes husbands cheat why do wifes cheat
erotic stories sex stories free malayalam hot sex stories bdsm gay sex stories
cipro 500mg twice a day http://ciprofloxacin500mgantibiotics.com ciprofloxacin use
free coupons printable f6finserve.com discount prescriptions
viagra free sample coupons gallaghermalpractice.com free prescription cards discount
metformin metformin metformin
cymbalta engorda cymbalta cymbalta duloxetina
coupons for cialis printable lilly cialis coupon cialis coupons free
late term abortion clinics akum.org national abortion federation
dilation and curettage definition angkortaxidriver.com how many weeks pregnant to have an abortion
crestor card angkortaxidriver.com discount card for crestor
how to get an abortion pill arborawning.com abortion pill articles

Σχόλια ( )
Υποβλήθηκε πριν από 4981 ημέρες
Προσθέστε το σχόλιο σας

Σχολές με φυσική παρουσία

Εκπαιδευτικά... και Άλλα
Κυριακή, 17 Νοεμβρίου 2024
Μουσικά Σχολεία: Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων εμπειροτεχνών ιδιωτών μουσικών (ΕΜ16)
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ημέρες

Προπτυχιακά - Μεταπτυχιακά - Διδακτορικά Εξ Αποστάσεως

Κυριακή, 17 Νοεμβρίου 2024
ΔΕΠΥ: Γιατί αυξάνονται οι διαγνώσεις;
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ημέρες
Κυριακή, 17 Νοεμβρίου 2024
Υπουργείο Παιδείας: Πρόβλημα με την πλατφόρμα υποβολής ηλεκτρονικών αιτήσεων/ μετεγγραφών
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ημέρες
Κυριακή, 17 Νοεμβρίου 2024
Πολυτεχνείο 1973: Το Ημερολόγιο μιας εβδομάδας, του Γιάννη Ρίτσου
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ημέρες
Κυριακή, 17 Νοεμβρίου 2024
Προ των πυλών βρίσκεται η αύξηση στα γενικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από 1/1/2027
Σχόλια (0)
Υποβλήθηκε πριν από 4 ημέρες
Κυριακή, 29 Σεπτεμβρίου 2024
Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας: Ξεκίνησαν οι αιτήσεις - Μέχρι πότε η διορία
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 53 ημέρες

Προπτυχιακά - Μεταπτυχιακά - Διδακτορικά Εξ Αποστάσεως

Κυριακή, 29 Σεπτεμβρίου 2024
Σχολεία: Έρχεται η επόμενη μέρα χωρίς μαθήματα αλλά με απουσίες
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 53 ημέρες
Κυριακή, 29 Σεπτεμβρίου 2024
Φτιάξτε το πιο υγιεινό κολατσιό για το σχολείο
Σχόλια (1)
Υποβλήθηκε πριν από 53 ημέρες
edu4u.gr facebook page
Καταχώρηση Δημοσίευσης