Α) Για το Γυμνάσιο
Η εξεταστέα ύλη του Γυμνασίου είναι τα
3/5 της ύλης που έχετε διδάξει, με την προϋπόθεση ότι αυτή δεν είναι
λιγότερη από το μισό της διδακτέας (βλ. Π.Δ. 409/94 αρθρ. 3, παρ. 2-6).
Για τον αριθμό των ερωτήσεων, τον τύπο και το περιεχόμενο των ερωτήσεων
καθώς και τη μοριοδότησή τους, πρέπει να έχετε υπόψη το Π.Δ. 319, ΦΕΚ 261 Α/27-11-2000, το οποίο αναφέρεται στον τρόπο εξέτασης των μαθητών του Γυμνασίου στα φιλολογικά μαθήματα.
Β) Για το Γενικό Λύκειο
Η εξεταστέα ύλη για την Α΄και Β΄ τάξη
Λυκείου καθώς και για τα μαθήματα της Γ΄τάξη Λυκείου που εξετάζονται
μόνο σε επίπεδο σχολικής μονάδας δεν μπορεί να είναι λιγότερη από το
μισό και περισσότερη από τα 2/3 της διδακτέας ύλης (βλ. Π.Δ. 60/2006 ,
Φ.Ε.Κ 65/30-4-2006, άρθρ. 15, παρ. η). Για τον αριθμό των ερωτήσεων, τον
τύπο και το περιεχόμενο των ερωτήσεων καθώς και τη μοριοδότησή τους,
πρέπει να έχετε υπόψη το Π.Δ. 60/2006, ΦΕΚ 65/30-4-2006, το οποίο αναφέρεται στον τρόπο εξέτασης των μαθητών του Γενικού Λυκείου στα φιλολογικά μαθήματα.
Όσον αφορά το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, επισημαίνω ότι σχετικά πρόσφατα έχει τροποποιηθεί
ο τρόπος μοριοδότησης των εξεταζομένων θεμάτων (βλ. Π.Δ. 12/2009 ΦΕΚ 22
Α, άρθρ. 1, παρ. 4). Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές εξετάζονται σε τρεις
κατηγορίες θεμάτων. Το πρώτο θέμα, το οποίο ζητά περίληψη του δοθέντος
κειμένου, βαθμολογείται με 25 μονάδες. Το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 35 μονάδες
που κατανέμονται σε επιμέρους ερωτήσεις. Τέλος, το τρίτο θέμα, το οποίο
ζητά από τους μαθητές να συντάξουν κείμενο (μέχρι 600 λέξεων) ενταγμένο
σε επικοινωνιακό πλαίσιο, βαθμολογείται με 40 μονάδες.
3. Για το Επαγγελματικό Λύκειο
Ως εξεταστέα ύλη για μαθήματα του ΕΠΑ.Λ.
ορίζονται τα 2/3 της διδαχθείσας ύλης με την προϋπόθεση ότι αυτά δεν
είναι λιγότερα από το μισό της διδακτέας ύλης. Για τον αριθμό των
ερωτήσεων, τον τύπο και το περιεχόμενο των ερωτήσεων καθώς και τη
μοριοδότησή τους, πρέπει να έχετε υπόψη το Π.Δ. 50/2008, ΦΕΚ 81/Α/8-5-2008,
το οποίο αναφέρεται στον τρόπο εξέτασης των μαθητών του Επαγγελματικού
Λυκείου στα φιλολογικά μαθήματα. Όσον αφορά το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, ισχύει, όπως και για το Γενικό Λύκειο, η τροποποίηση της μοριοδότησης των εξεταζομένων θεμάτων (βλ. παραπάνω).
Αγαπητές και αγαπητοί συνάδελφοι,
Σας παρακαλώ να τηρήσετε πιστά τις διατάξεις για την αξιολόγηση των μαθημάτων, για να διαφυλάξουμε την εγκυρότητα των
εξετάσεων. Σας επισημαίνω ότι είναι καλό να έχουμε ασκήσει και
προετοιμάσει τους μαθητές για τον τύπο και το είδος των θεμάτων στα
οποία πρόκειται να εξετασθούν. Επίσης, είναι καλό τα θέματα να
προέρχονται από ενότητες ύλης που έχουμε διδάξει αναλυτικά και διεξοδικά
στην τάξη.
Ο τρόπος διατύπωσης των θεμάτων, όπως
γνωρίζετε, αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για τις απαντήσεις που θα
λάβουμε. Οι ερωτήσεις ανάπτυξης πρέπει να διατυπώνονται με απλότητα,
σαφήνεια, ακρίβεια και να μην οδηγούν τους μαθητές σε αόριστες και
γενικές απαντήσεις που είναι δύσκολο να βαθμολογηθούν με αντικειμενικά
κριτήρια. Για τις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, πρέπει να προσέχουμε να
μην επιδέχονται απαντήσεις περισσότερες από μία, ενώ οι ερωτήσεις
σωστού-λάθους πρέπει να είναι αναμφισβήτητα σωστές ή λάθος.
Πηγή: esos.gr