διδασκόντων σε Λύκεια, βαθμολογητών επί πολλά χρόνια και αφετέρου
πανεπιστημιακών συναδέλφων του ΕΙΔΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ κατά περίπτωση. Η παραπάνω
διαδικασία ακολουθήθηκε και για τις φετινές εξετάσεις. Υπήρξε απόλυτη
ομοφωνία ότι η ορθή απάντηση για το επίμαχο ερώτημα του Δ3 θέματος στο
μάθημα Βιολογία Γ.Π. (Πανελλήνιες Εξετάσεις 14-5-2011) είναι ότι
πρόκειται για ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ανοσοβιολογική απόκριση. Η άποψη που υποστηρίζει
ότι αφορά ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΗ ανοσοβιολογική απόκριση δεν τεκμηριώνεται
επιστημονικά και δεν εκπηγάζει από την εξεταζόμενη ύλη του σχολικού
εγχειριδίου.
- Για να οδηγηθεί ο
διαγωνιζόμενος στη σωστή απάντηση απαιτείται κριτική συνεκτίμηση των
δεδομένων του προβλήματος και των στοιχείων της εξεταζόμενης ύλης.
Επιπλέον, είναι δεδομένο πως στα κριτήρια βαθμολόγησης
συμπεριλαμβάνονται και ο τρόπος σκέψης και τα κριτήρια προσέγγισης.
- Αποτελεί πάγια θέση μας η
απρόσκοπτη διεξαγωγή των Πανελλαδικών εξετάσεων και η αποφυγή εντάσεων
που αναστατώνουν τους υποψηφίους ή τους καλλιεργούν προσδοκίες και
αποδυναμώνουν την προσπάθειά τους. Κακώς, όμως, το θέμα συντηρείται και
γιγαντώνεται με πρωτοφανή τρόπο, αλλά και ετεροβαρώς σε σχέση με
προβλήματα σε άλλα μαθήματα. Φυσικά συμμετείχαμε έντονα στον «εσωτερικό»
διάλογο των συναδέλφων μας βαθμολογητών, ώστε να διαμορφωθεί μια κοινή
και αιτιολογημένη στάση που προάγει την ισόνομη και αποτελεσματική
αξιολόγηση.
- Από την πρώτη στιγμή διαθέταμε την άποψη συναδέλφων μας Βιολόγων ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ και ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΤΩΝ στις Επαναληπτικές Πανελλήνιες Εξετάσεις 2005,
οπότε και ετέθει ιδιαίτερα παραπλήσιο ερώτημα. Τόσο οι «ενδεικτικές
απαντήσεις» της ΚΕΕ 2005 για αυτό το θέμα, όσο και η άποψη που
επικράτησε μεταξύ των βαθμολογητών ομοφωνούσαν ότι πρόκειται για ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ανοσοβιολογική απόκριση! Επιπλέον δεν γνωρίζουμε να υπήρξε καμία δημόσια διαφωνία προς αυτό.
- Συμμεριζόμαστε εμπράκτως την
αγωνία συναδέλφων μας με διαφορετική άποψη για να μην αδικηθούν κάποια
παιδιά. Αυτό, όμως, δεν υπηρετείται με την αποδοχή επιστημονικά αδόκιμων
θέσεων, οι οποίες δεν τεκμηριώνονται από την εξεταζόμενη ύλη. Οι
αιτιάσεις για την ποιότητα των σχολικών εγχειριδίων (του συγκεκριμένου
μα και τόσων άλλων σε πλήθος μαθημάτων, τα οποία γέμουν προβλημάτων),
αλλά και της υφής της διδασκαλίας (όλων των μαθημάτων) σε σχολεία και
φροντιστήρια, είναι αντικείμενο μια γενικότερης και-δυνάμει- παραγωγικής
συζήτησης, αλλά επ’ ουδενί δεν ακυρώνουν τα προηγούμενα.
- Εκτιμούμε την ευαισθησία του
βουλευτή Μ. Κεφαλογιάννη για την δίκαιη αντιμετώπιση των υποψηφίων, αν
και έπρεπε να διασταυρώσει τα στοιχεία που του παρασχέθηκαν,
αναρωτιόμαστε όμως για τα κίνητρα όσων του τα παρείχαν, ευχόμενοι να
είναι αγαθά, εφόσον είναι δεδομένο ότι τα στοιχεία αυτά δεν είναι αληθή.
- Μετά το τέλος των Πανελληνίων
Εξετάσεων είμαστε διατεθειμένοι να συμμετάσχουμε σε ανοιχτό διάλογο για
το συγκεκριμένο θέμα, αλλά και για το συνολικό πλέγμα
«εξετάσεις-τρόποι διδασκαλίας-σχολείο-φροντιστήριο». Προς το παρόν, ας
αφεθούν οι υποψήφιοι απερίσπαστοι.