1)i)................Θα
μου αρεζε ομως περισσοτερο να δουλευω σα νηπιαγωγος ...............Ολοι
ωστοσο μου λενε να διαλεξω παιδαγωγικο καθαρα απο αποψη αποκαταστασης.
Τι να διαλεξω ομως?
Η
αλήθεια είναι πως ενώ τα 2 επαγγέλματα έχουν μεταξύ τους διαφορές, από
την άλλη παρουσιάζουν μεταξύ τους μια τέτοια συγγένεια, που μας δίνει
το δικαίωμα να πούμε πως κάποιος που είναι φτιαγμένος για τον έναν
τομέα, μπορεί να "σηκώσει" και τον άλλο. Προφανώς οι δάσκαλοι υπερτερούν
σε επαγγελματικές προοπτικές, αλλά εσύ αποφασίζεις!
Επειδή βλέπω πως έχεις μελετήσει, προηγούμενα σχετικά μας άρθρα που γράψαμε, σου δίνω κάποια σχετικά ερεθίσματα ακόμη:
Νηπιαγωγός
Περιγραφή Επαγγέλματος
Κύριο έργο του πτυχιούχου του Παιδαγωγικού τμήματος
Προσχολικής Εκπαίδευσης είναι η εργασία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση με
παιδιά προσχολικής ηλικίας. Κύριο μέλημα του νηπιαγωγού είναι η φροντίδα
για την ψυχοκινητική και νοητική ανάπτυξη των μικρών παιδιών. Επίσης
συνδράμει στην ομαλή κοινωνικοποίηση των παιδιών τόσο στο νέο περιβάλλον
του σχολείου όσο και μεταξύ τους. Γι αυτό το λόγο χρησιμοποιεί ομαδικές
δραστηριότητες έτσι ώστε να επιτυγχάνει τη συμμετοχή και την
κοινωνικοποίηση των νηπίων (πχ χορός, θέατρο, παιχνίδι).
Ιδιαίτερα προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες
Ο νηπιαγωγός στην περίπτωση που ασκεί το επάγγελμα
του σε δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο ακολουθεί το ωράριο του σχολείου κατά
τη διάρκεια του σχολικού έτους. Το περιβάλλον εργασίας του νηπιαγωγού
είναι ευχάριστο. Ο νηπιαγωγός ουσιαστικά συμβάλλει στη διαμόρφωση του
χαρακτήρα και της προσωπικότητας παιδιών νηπιακής ηλικίας. Η επιμονή, η
υπομονή, η ενθάρρυνση, η ευαισθησία και η αγάπη για τα παιδιά είναι
μερικά χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει ένας νηπιαγωγός, ώστε να
διευκολύνεται το πολύ δύσκολο, πολύ υπεύθυνο και μεγάλης σπουδαιότητας
έργο του.
Επαγγελματικές δυνατότητες προοπτικές
- Εκπαιδευτικός . Οι Νηπιαγωγοί εργάζονται κατά κύριο λόγο σε Δημόσια
ή Ιδιωτικά σχολεία. Επίσης αν είναι κάτοχοι μεταπτυχιακού διπλώματος
ειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή μπορούν να εργαστούν σε νηπιαγωγεία Ειδικής
Αγωγής.
- Δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοίΟι Νηπιαγωγοί μπορούν να
εργαστούν σε χώρους που απασχολούνται παιδιά προσχολικής ηλικίας όπως σε
Βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, σε Κέντρα δημιουργικής
απασχόλησης παιδιών (πχ σε δήμους και σχολεία), σε Ιδρύματα παιδικής
πρόνοιας, σε Ιδρύματα Φροντίδας παιδιών, σε κατασκηνώσεις, σε ξενοδοχεία
(Τμήμα φύλαξης �απασχόλησης παιδιών), στα παιδικά χωριά SOS. Επίσης
μπορούν να εργαστούν σε παιδικά μουσεία (πχ σε προγράμματα εκπαίδευσης
των μικρών μαθητών), σε μουσικά και καλλιτεχνικά εργαστήρια κλπ.
Επιπλέον, μπορούν να απασχοληθούν στην συγγραφή εκπαιδευτικών βιβλίων
για παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Συνθήκες εργασίας
Το περιβάλλον εργασίας του νηπιαγωγού είναι
ευχάριστο αλλά και πολύ υπεύθυνο γιατί έχει υπό την επίβλεψή του μία
μεγάλη ομάδα νηπίων για τα οποία είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για την
σωματική και πνευματική τους υγεία.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Δάσκαλος
Περιγραφή Επαγγέλματος
Κύριο έργο του δασκάλου είναι η διδασκαλία όλων των
μαθημάτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (δημοτικό). Ο δάσκαλος είναι
υπεύθυνος για τη διδακτέα και εξεταστέα ύλη, τη διόρθωση των
διαγωνισμάτων και τη συμμετοχή των μαθητών στη διεξαγωγή των πειραμάτων.
Εκτός από τα διδακτικά καθήκοντα, στις υποχρεώσεις του δασκάλου
συμπεριλαμβάνονται η προετοιμασία και διοργάνωση σχολικών εορτών ή άλλης
φύσεως πολιτιστικών εκδηλώσεων, επισκέψεις με τα παιδιά σε μουσεία,
εκπαιδευτικές εκδρομές κλπ. Ένας δάσκαλος όμως, έχει ένα ακόμα πιο
ουσιαστικό έργο πέρα από τη μετάδοση γνώσεων: να συμβάλει στη διαμόρφωση
του χαρακτήρα και της προσωπικότητας των μικρών μαθητών. Οφείλει να
ενθαρρύνει τα παιδιά, να ενημερώνει τους γονείς όταν διαπιστώνει
προβλήματα που χρήζουν βοηθείας και να συνεργάζεται άμεσα με αυτούς αν
διαπιστώσει πχ μαθησιακές δυσκολίες, υπερκινητικότητα κλπ. Τομείς
εξειδίκευσης για ένα πτυχιούχο δάσκαλο είναι οι εξής:
- Διδακτική Θετικών και Κοινωνικών Επιστημών
- Ειδική Αγωγή
- Εκπαιδευτική Πολιτική και Κοινωνικός Αποκλεισμός
- Μαθησιακές Δυσκολίες
- Δυσλεξία - Αγωγή Κωφών
- Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
- Διδασκαλία γλώσσας
- Παραγωγή Διδακτικών υλικών
- Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης κ.α.
Ιδιαίτερα προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες
Ο βασικός ρόλος του δασκάλου είναι να έχει
συνέχεια στραμμένη την προσοχή του στους μικρούς μαθητές. Αυτό καθιστά
το έργο του δύσκολο και κουραστικό. Κατ επέκταση ο δάσκαλος οφείλει να
διαθέτει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά προσωπικότητας όπως επικοινωνιακές
ικανότητες, μεταδοτικότητα, υπομονή, αγάπη για τα παιδιά,
δημιουργικότητα να είναι ενθαρρυντικός και να διατηρεί τις ισορροπίες
μέσα στη τάξη.
Σπουδές
Ο δάσκαλος είναι απόφοιτος των Παιδαγωγικών
Τμημάτων δημοτικής εκπαίδευσης της χώρας ή ισότιμων εκπαιδευτικών
ιδρυμάτων του εξωτερικού.
Επαγγελματικές δυνατότητες & προοπτικές
- Εκπαιδευτικός . Τα τελευταία έτη λόγω της πολύ υψηλής
απορρόφησης των δασκάλων στα δημόσια σχολεία όλοι οι πτυχιούχοι τμημάτων
δημοτικής εκπαίδευσης βρίσκουν άμεσα μόνιμη εργασία στη δημόσια
εκπαίδευση.
- Δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί. Ένας απόφοιτος
παιδαγωγικού τμήματος δημοτικής εκπαίδευσης μπορεί να απασχοληθεί σε
κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών (πχ σε δήμους), σε παιδικούς
σταθμούς σε εκδοτικούς οίκους για τη συγγραφή εκπαιδευτικών βιβλίων, σε
Ιδρύματα παιδικής πρόνοιας, σε κατασκηνώσεις, σε μεγάλες Ξενοδοχειακές
μονάδες (Τμήμα Φύλαξης & Απασχόλησης Παιδιών), σε μουσικά και
καλλιτεχνικά εργαστήρια, σε παιδικά μουσεία, στα παιδικά χωριά SOS, σε
υπηρεσίες οργανισμούς, ιδρύματα εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, ως
Στελέχη διοίκησης & εποπτείας της εκπαίδευσης κλπ.
Συνθήκες εργασίας
Ο δάσκαλος στην περίπτωση που ασκεί το επάγγελμα
του σε δημόσιο/ιδιωτικό σχολείο ακολουθεί το ωράριο του σχολείου κατά τη
διάρκεια του σχολικού έτους. Βρίσκεται συνεχώς σε κίνηση μέσα στη
σχολική τάξη με τη προσοχή του στραμμένη στους μικρούς μαθητές.
Γενικά σχόλια
Εάν πρόκειται για κάποιον που επιθυμεί να διοριστεί
ως δάσκαλος σε δημόσιο σχολείο, οι δυνατότητες εξέλιξης ποικίλλουν
ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του υποψηφίου και τον επαγγελματικό του στόχο
(πχ. Οι δάσκαλοι μπορούν να φτάσουν μέχρι το βαθμό του διευθυντή
σχολείου). Εάν κάποιος επιθυμεί, μπορεί να συνεχίσει τις σπουδές του σε
ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών και να απασχοληθεί στη συνέχεια σε
όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Επίσης οι εν ενεργεία δάσκαλοι έχουν
(...ή μάλον είχαν!) τη δυνατότητα να ζητήσουν απόσπαση σε διοικητικές
θέσεις του Υπ. Παιδείας, στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κλπ.
Μέχρι σήμερα οι απόφοιτοι του ΠΤΔΕ είχαν τη δυνατότητα να διορίζονται
στη δημόσια εκπαίδευση αμέσως μετά την απόκτηση του πτυχίου τους. Σε
περίπτωση που κάποιος διοριστεί ως δάσκαλος έχει τη δυνατότητα να
συμμετέχει σε εκπαιδευτικά προγράμματα ανταλλαγής εντός και εκτός
Ελλάδας, να παρακολουθεί επιμορφωτικά σεμινάρια μετα αποδοχών, να
ασκήσει το επάγγελμα του δασκάλου στο εξωτερικό (αφού συμπληρώσει
ορισμένα χρόνια προϋπηρεσίας στην Ελλάδα). Επίσης ο δάσκαλος (όπως και ο
Νηπιαγωγός ή κάθε άλλος εκπαιδευτικός) απολαμβάνει μεγαλύτερης
διάρκειας διακοπές από κάθε άλλον δημόσιο υπάλληλο (Ιούνης -Ιούλης -
Αύγουστος) και διακοπές Χριστουγέννων Πάσχα.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
ii)επισης : Μηπως υπαρχουν εκτος απο
την αποκατασταση kai το τι μου αρεσει και αλλα πραγματα που πρεπει πρωτα
να σκεφτω για να διαλεξω? Ευχαριστω πολυ!
Τα
κριτήρια είναι τρία (τα 2 τα είπες μόνη σου): το πως θα γεμίσουμε το
στομάχι μας (άρα ανιχνεύω και τις διεπιστημονικές δυνατότητες που μου
ανοίγονται μέσα από ένα επάγγελμα και το τι παραπάνω μπορώ να κάνω
συνδυαστικά με αυτό που σπούδασα) , το τι μας αρεσει (ή νομίζουμε πως
μας αρέσει) και το πως είμαστε φτιαγμένοι (εργασιακή προσωπικότητα). Το
τελευταίο ανιχνέυεται και με αξιόπιστα ψυχομετρικά εργαλεία.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
2)Σκεφτομουν
μετα και την ψυχολογια γιατι τη βρισκω πολυ ενδιαφερουσα επιστημη και
ειμαι και της αναλυσης αλλα δεν ξερω αν αυτο εχει καμια σημασια. Μηπως
γινεται να μου πειτε καποια ετσι βασικα..στοιχειωδη για το τι θα
αντιμετωπιζα στη σχολη ψυχολογιας ή και τι μπορει να κανει κανεις αφοτου
τελειωσει τη σχολη?!!
Συμπληρωματικά με όσα έχουμe ήδη γράψει, σου παραθέτουμε και τα παρακάτω:
Ψυχολόγος
Ο ψυχολόγος, ασχολείται με τη μελέτη, την κατανόηση
και την ερμηνεία των ψυχικών φαινομένων και τις εκδηλώσεις φυσιολογικής
ή παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς, τόσο των ατόμων όσο και των κοινωνικών
ομάδων.
Περιγραφή Επαγγέλματος
Κύριο έργο του Ψυχολόγου είναι η διερεύνηση της
ανθρώπινης ψυχής και γενικότερα όλων των ψυχικών φαινομένων. Ο ψυχολόγος
διευκολύνει τον θεραπευόμενο στην αναγνώριση των καταστάσεων που είναι
δυσλειτουργικές γι' αυτόν και συμβάλλει στην αντιμετώπισή τους. Το
επάγγελμα του ψυχολόγου διέπεται από Κώδικα Επαγγελματικής Δεοντολογίας.
Τα θεραπευτικά μέσα και τα εργαλεία που υιοθετεί ένας ψυχολόγος
διαφέρουν ανάλογα με την προσέγγιση την οποία ακολουθεί. Κύριοι τομείς
εξειδίκευσης ενδεικτικά είναι:
- Κλινική και Κοινωνική Ψυχολογία
- Συμβουλευτική Ψυχολογία
- Ψυχολογία εξαρτήσεων και Ψυχοκοινωνικών προβλημάτων
- Σχολική και Εξελικτική Ψυχολογία
- Γνωστική Ψυχολογία
- Ψυχολογία της Υγείας
- Οργανωτική Ψυχολογία ή Ψυχολογία της Εργασίας, κ.α
Ιδιαίτερα προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες
Ο Ψυχολόγος πέρα από την επαρκή εκπαίδευση του
οφείλει να είναι συνεχώς ενήμερος για τις νέες εξελίξεις στο κλάδο του. Ο
Ψυχολόγος θα πρέπει να έχει αληθινό ενδιαφέρον για τους συνανθρώπους
του, να έχει καλλιεργήσει κατά τη διάρκεια των σπουδών του και μετά
ικανότητες όπως ενσυναίσθηση, αποδοχή για τη διαφορετικότητα, κλπ.
Επαγγελματικές δυνατότητες - προοπτικές
- Δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί: Οι Ψυχολόγοι μπορούν να
εργαστούν σε Γενικά και Ψυχιατρικά Νοσοκομεία, σε Θεραπευτήρια Ψυχικών
Παθήσεων, σε Κέντρα Ψυχικής Υγείας, σε Ιδρύματα Κοινωνικής Πρόνοιας, σε
ΚΑΠΗ και Ιδρύματα για Ηλικιωμένους, σε Κέντρα Απεξάρτησης Χρηστών Ουσιών
(ΚΕ.Θ.Ε.Α), σε Οργανισμούς Παροχής Κοινωνικών Υπηρεσιών (για
ψυχοκοινωνική στήριξη), ως ωρομίσθιοι καθηγητές σε διάφορες σχολές
(ΙΕΚ, ΚΕΚ, Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, Σχολές του ΟΑΕΔ, Σχολές Ενόπλων
Δυνάμεων, Σχολή Αστυνομίας κ.α), σε σχολεία για άτομα με ειδικές
ανάγκες, σε φυλακές/σωφρονιστικά καταστήματα, στη τοπική αυτοδιοίκηση,
ανάλογα με τις εκάστοτε νομοθετικές ρυθμίσεις (μπορεί σε κάποιες θέσεις
να απαιτείται και η απόκτηση πτυχίου ΑΣΠΑΙΤΕ, μεταπτυχιακού ή
διδακτορικού τίτλου).
- Ιδιωτικοί Φορείς: Οι Ψυχολόγοι μπορούν να εργαστούν σε ένα
ευρύ φάσμα ιδιωτικών φορέων που ασχολούνται με τη συμβουλευτική, τη
θεραπεία και γενικότερα την παροχή ψυχικής στήριξης. Ενδεικτικά μπορούν
να εργαστούν σε συμβουλευτικούς σταθμούς και φορείς υποστήριξης ατόμων
με ψυχολογικά προβλήματα, σε ψυχοπαιδαγωγικά κέντρα, σε επιχειρήσεις
καθώς και σαν ελεύθεροι επαγγελματίες έχοντας το δικό τους γραφείο.
Συνθήκες εργασίας
Ο ψυχολόγος ως ελεύθερος επαγγελματίας μπορεί να
έχει το δικό του γραφείο ή να συνεργάζεται και με άλλους επαγγελματίες
ψυχικής υγείας και σε αυτό το χώρο να πραγματοποιεί ατομικές ή ομαδικές
συνεδρίες. Το ωράριο ή ο χώρος εργασίας διαφέρουν ανάλογα με το φορέα
στον οποίο ο ψυχολόγος ασκεί το έργο του.
Γενικά σχόλια
Τα τυπικά προσόντα που πρέπει να έχει κάποιος για
να ασκήσει το επάγγελμα του Ψυχολόγου είναι να έχει πτυχίο
πανεπιστημιακών σπουδών τμήματος ψυχολογίας και άδεια άσκησης
επαγγέλματος. Τα ουσιαστικά όμως προσόντα που χρειάζονται είναι πολύ
περισσότερα, για να ασκήσει κάποιος με υπευθυνότητα και
αποτελεσματικότητα το επάγγελμα αυτό. Μεταξύ άλλων απαιτούνται η
προσωπική ανάπτυξη και καλλιέργεια του ίδιου του ψυχολόγου (π.χ. μέσω
βιωματικών σεμιναρίων), ειδίκευση σε μία τουλάχιστον θεραπευτική
προσέγγιση, μεταπτυχιακές σπουδές, εποπτεία κλπ. Το επάγγελμα του
ψυχολόγου απαιτεί πολύωρη μελέτη και ενημέρωση για τις νέες
επιστημονικές εξελίξεις, ενώ το ωράριο εργασίας είναι πολύωρο. Τελευταία
γίνεται ολοένα και πιο φανερή η αναγκαιότητα στην πρόσληψη ψυχολόγων
από οργανισμούς, επιχειρήσεις και διάφορους άλλους φορείς. Με δεδομένο
αυτό αλλά και τη δυνατότητα της ιδιωτικής πρακτικής θα μπορούσε να πει
κανείς ότι η αγορά εργασίας για τους ψυχολόγους είναι σήμερα καλύτερη
συγκριτικά με παλαιότερα.