Ενα στους έξι νέους «χτυπά» η ανεργία, με το πτυχίο να αποτελεί ίσως το
μοναδικό αντίδοτο? Ενδεικτικό είναι ότι το 2009, εν μέσω της παγκόσμιας
οικονομικής κρίσης, το ποσοστό των άνεργων πτυχιούχων στις χώρες - μέλη
του ΟΟΣΑ ήταν κατά μέσο όρο 4,4%. Στους νέους το ποσοστό ανεργίας
ξεπερνούσε το 17%. Αντίθετα, την ίδια χρονιά αυξήθηκε σε 11,5% (από 8,7%
το 2008) το ποσοστό των ανέργων που δεν είχαν ολοκληρώσει τη
δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
«Επενδύστε στην εκπαίδευση παρά τη δημοσιονομική κρίση», είναι το
μήνυμα που στέλνει προς τις κυβερνήσεις ο ΟΟΣΑ μέσα από την έκθεσή του
«Εκπαίδευση σε μια ματιά» που δημοσιεύθηκε χθες. Αυτό ισχύει πολύ
περισσότερο στην περίπτωση της Ελλάδας, παρά το γεγονός ότι τα ποσοστά
ανεργίας των πτυχιούχων είναι ιδιαίτερα αυξημένα σε σύγκριση με το μέσο
όρο του ΟΟΣΑ.
Πρωταθλητές
Με την έναρξη της κρίσης στη χώρα μας το 2009, άνεργοι ήταν το 6,7% των
αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ αν κανείς επικεντρωθεί στην
ηλικιακή ομάδα από 25- 29 ετών θα διαπιστώσει ότι η ανεργία των
πτυχιούχων ήταν διπλάσια -συγκεκριμένα 13,2%- ποσοστό που δίνει στην
Ελλάδα «αρνητική πρωτιά» σε σύγκριση με τις άλλες χώρες του ΟΟΣΑ. Την
ίδια χρονιά, άνεργοι ήταν το 9,2% των αποφοίτων δευτεροβάθμιας και
μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και το 8,8% των αποφοίτων της εννιάχρονης
υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
«Οι κάτοχοι πανεπιστημιακών πτυχίων έχουν λιγότερες πιθανότητες να
χάσουν την εργασία τους λόγω κρίσης σε σύγκριση με όσους εγκατέλειψαν
πρόωρα τις σπουδές τους», τονίζει ο ΟΟΣΑ, ενώ αποδίδει την...
ιδιαιτερότητα που παρατηρείται στη χώρα μας με τα υψηλά ποσοστά ανεργίας
των πτυχιούχων στο γεγονός ότι η ελληνική οικονομία βασίζεται σε
τομείς, όπως είναι η αγροτική παραγωγή και ο τουρισμός, που απαιτούν
εργαζόμενους με μέτρια ή χαμηλά προσόντα. Την ίδια ώρα, ο ΟΟΣΑ συστήνει
στην Ελλάδα να προχωρήσει σε αλλαγές που αφορούν στο περιεχόμενο της
εκπαίδευσης.
Αν και η χώρα μας σημείωσε «άλμα» τη δωδεκαετία από το 1997 έως το
2009, ανεβάζοντας στο 61% το ποσοστό των απόφοιτων δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης, εντούτοις αντιμετωπίζει πρόβλημα με την ποιότητα της
εκπαίδευσης. «Υπάρχει επείγουσα ανάγκη για αλλαγές στην ποιότητα της
εκπαίδευσης στην Ελλάδα», τονίζει ο ΟΟΣΑ, παραθέτοντας τις επιδόσεις των
15χρονων μαθητών στο διεθνή διαγωνισμό PISA το 2009. Σύμφωνα με αυτές, ο
ένας στους δύο (46,9%) μαθητές δεν κατάφερε να πιάσει τη «βάση» στον
τομέα της κατανόησης κειμένων, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να περιλαμβάνεται
μεταξύ των χωρών με τις χειρότερες επιδόσεις. Επίσης, ο ΟΟΣΑ κάνει
συστάσεις στη χώρα μας για αποτελεσματική διαχείριση των πόρων για την
εκπαίδευση.
Μισθοί
Παρότι αναγνωρίζει ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είναι από τους
χαμηλότερα αμειβόμενους στην Ευρώπη, εντούτοις υποστηρίζει πως ο μεγάλος
αριθμός τους (περίπου 180.000 δάσκαλοι και καθηγητές το 2010-11) σε
συνδυασμό με το χαμηλό αριθμό μαθητών ανά τμήμα (π.χ. αναλογούν 10,1
μαθητές ανά δάσκαλο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όταν ο μέσος όρος στην
Ευρώπη είναι 14,4 μαθητές ανά δάσκαλο) αλλά και το γεγονός ότι η χώρα
μας έχει από τις λιγότερες διδακτικές ημέρες ανά έτος, έχουν ως
αποτέλεσμα το μισθολογικό κόστος ανά μαθητή να «εκτινάσσεται» στα ύψη:
φθάνει τα 3.170 δολάρια έναντι 2.308 δολάρια κατά μέσο όρο στον ΟΟΣΑ.
Μάλιστα, στην έκθεση που παραδόθηκε πρόσφατα στην υπουργό Παιδείας κ.
Άννα Διαμαντοπούλου από το γ.γ. ΟΟΣΑ κ. Άνχελ Γκουρία προτείνεται για
την αντιμετώπιση αυτής της «στρέβλωσης» η αύξηση του ωραρίου εργασίας
των Ελλήνων εκπαιδευτικών μέχρι το 2015, ώστε να φθάσουν στα επίπεδα των
συναδέλφων τους στο εξωτερικό... Της Χαράς Καλημέρη
ordering abortion pills to be shipped to house abortion pill abortion pill online purchase how to know if wife has cheated online women who cheat on men i cheated on my wife now what read what to do when your wife cheated on you
Σχόλια (
)
|