Η νέα ψηφιακή πλατφόρμα για τη σχολική βία που θα λειτουργήσει το επόμενο διάστημα σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, δεν εστιάζει στην πρόληψη του φαινομένου, αλλά στην "πυροσβεστική" αντιμετώπισή του.
Οι γονείς των μαθητών έχουν ήδη αρχίσει να ξεσηκώνονται, βλέποντας ότι για μια ακόμα φορά το υπουργέιο παιδείας και η κυβέρνηση διαχειρίζονται το πολύ σοβααρό αυτό ζήτημα με επικοινωνική λογική χωρίς πραγματική ουσία, αφού ένα πολυπαραγοντικό κοινωνικό φαινόμενο, όπως αυτό της σχολικής βίας, δεν λύνεται με τη λήψη κατασταλτικών μέτρων.
«Η ύπαρξη μιας ψηφιακής πλατφόρμας καταγγελιών κάθε άλλο παρά συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης στη σχολική κοινότητα. Οι σχέσεις εμπιστοσύνης δεν χτίζονται με ανώνυμες ή επώνυμες καταγγελίες. Αντίθετα, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να οδηγηθούμε σε καταστάσεις "κανιβαλισμού".», τονίζουν σε σχετική τους ανακοίνωση γονείς από το Χαλάνδρι.
Οι γονείς λοιπόν, βλέπουν ότι το υπουργείο Παιδείας, με τη γνωστή αποφθεγματική του φλυαρία, επιχειρεί να προσφέρει έναν "παραπλανητικό επίδεσμο" όχι μόνο για να παρακάμψει το πρόβλημα και να το μετακυλήσει στην "πίστα" της σχολικής αίθουσας και στην ευθύνη των εκπαιδευτικών. Είναι αλήθεια ότι το πολυσύνθετο και πολυπαραγοντικό κοινωνικό φαινόµενο του σχολικού εκφοβισµού είναι υπαρκτό, όχι νέο, αλλά, σίγουρα, σε έξαρση καθώς έχει υπεισέλθει στις τάξεις των σχολείων και ταλανίζει µε τη σοβαρότητά του και τις ποικίλες αρνητικές επιπτώσεις του τη σχολική ζωή. Ωστόσο είναι φανερό ότι η «ειδική ψηφιακή πλατφόρμα», που παρουσιάζεται ως «σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο για την πρόληψη και την αντιμετώπιση», θα προκαλέσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που, υποτίθεται, ότι έρχεται να επιλύσει.
Οι γονείς ζητούν τη λήψη ουσιαστικών μέτων αντιμετώπισης της βίας, όπως πρόληψη αποκλειστικά από κοινωνικούς επιστήμονες των Κέντρων Πρόληψης και των Δήμων. Καμία εμπλοκή ΜΚΟ (ΑΜΚΕ) και ιδιωτών στα προγράμματα πρόληψης στα σχολεία, μαζικούς μόνιμους διορισμούς κοινωνικών επιστημόνων, με οργανικές θέσεις, σε κάθε σχολική μονάδα και μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ώστε να χτίζεται σταθερή παιδαγωγική σχέση μαθητή-εκπαιδευτικού, αλλά και να μη μένει κανένας μαθητής αποκλεισμένος από την "παράλληλη στήριξη" ή ακάλυπτος από σχολικό νοσηλευτή.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ενωσης Γονέων Χαλανδρίου
Μια ψηφιακή πλατφόρμα καταγγελιών θέτει σε λειτουργία το Υπουργείο Παιδείας, προσπαθώντας να αντιμετωπίσει τα αυξανόμενα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού και νεανικής παραβατικότητας. Η πλατφόρμα δημιουργήθηκε από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων "ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ" και επιτρέπει τις επώνυμες καταγγελίες περιστατικών σχολικής βίας, με σκοπό την καταγραφή και την αντιμετώπισή τους.
Με τον Ν. 5029/2023 (ΦΕΚ A’ 55/10.03.2023) με τίτλο "Ζούμε Αρμονικά Μαζί - Σπάμε τη Σιωπή: Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία", το Υπουργείο προβλέπει τη δημιουργία μηχανισμών για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας, μεταξύ των οποίων και τη λειτουργία μιας ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας. Τα προγράμματα πρόληψης και αντιμετώπισης σχεδιάζονται και υλοποιούνται σε συνεργασία με διάφορους φορείς (ιδρύματα, πανεπιστήμια, ΜΚΟ, ιδιώτες). Ωστόσο, οι ενέργειες που έχουν ανακοινωθεί ως τώρα δεν εστιάζουν στην πρόληψη του φαινομένου, αλλά στην "πυροσβεστική" αντιμετώπισή του.
Το φαινόμενο της βίας δεν παρουσιάζεται μόνο στα σχολεία αλλά και στην κοινωνία, κομμάτι της οποίας είναι και η σχολική κοινότητα. Σε μια κοινωνία που βασίζεται στον ατομισμό και η βία του ισχυρού είναι συνθετικό στοιχείο της, χιλιάδες νέοι βλέπουν τα όνειρά τους να ματαιώνονται, καθώς αποκλείονται από τη μόρφωση και τη ζωή. Ως αποτέλεσμα, ένα μέρος αυτών απαντά με βία στη βία που καθημερινά βιώνει. Ο ρατσισμός, η ξενοφοβία, η έξαρση της οπαδικής βίας και άλλα κοινωνικά φαινόμενα ενισχύουν την παραγωγή βίας μεταξύ των νέων.
Το σχολείο έχει να αντιμετωπίσει τόσο τα προβλήματα που δημιουργούνται έξω από αυτό - και μεταφέρονται μέσα σε αυτό - όσο και την κουλτούρα του ίδιου του σχολείου, που καλλιεργεί τις αξίες του ατομισμού, του ανταγωνισμού και των διακρίσεων. Ταυτόχρονα, δεν στηρίζεται επαρκώς με τα μέσα εκείνα που μπορούν να αναχαιτίσουν τους ανωτέρω παράγοντες. Με ευθύνη όλων των Κυβερνήσεων, στο σχολείο έχει διαμορφωθεί μια ασφυκτική κατάσταση:
- Πολυάριθμα τμήματα μαθητών, που στοιβάζονται σε άθλια κτήρια, παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, χωρίς παράλληλη στήριξη, παιδιά που δεν γνωρίζουν τη γλώσσα ή δεν κατάφεραν να καλύψουν τα κενά της τηλεκπαίδευσης.
- Ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί, που προσπαθούν να καλύψουν ταυτόχρονα 3, 4 και 5 σχολεία. Ελάχιστα τμήματα ένταξης και ενισχυτικής διδασκαλίας.
- Μαθήματα καλλιτεχνικής και αισθητικής αγωγής που βγαίνουν εκτός σχολικού προγράμματος, φυσική αγωγή που υποβαθμίζεται, θεατρική αγωγή που σταματά στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Τα καλλιτεχνικά μαθήματα, που βοηθούν στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων, εξοβελίζονται. Οι δημιουργικές και αθλητικές δραστηριότητες περιορίζονται. Η ολοκληρωμένη μόρφωση αντικαθίσταται σταδιακά από τις αποσπασματικές γνώσεις και την απόκτηση δεξιοτήτων.
Ένα πολυπαραγοντικό κοινωνικό φαινόμενο, όπως αυτό της σχολικής βίας, δεν λύνεται με τη λήψη κατασταλτικών μέτρων. Η ύπαρξη μιας ψηφιακής πλατφόρμας καταγγελιών κάθε άλλο παρά συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης στη σχολική κοινότητα. Οι σχέσεις εμπιστοσύνης δεν χτίζονται με ανώνυμες ή επώνυμες καταγγελίες. Αντίθετα, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να οδηγηθούμε σε καταστάσεις "κανιβαλισμού".
Αυτό που λείπει πραγματικά είναι ένα σχολείο που θα ολοκληρώνει τον μαθητή ως προσωπικότητα και θα διαπαιδαγωγεί με διαφορετικές αξίες από αυτές που προβάλλει ο σημερινός τρόπος ζωής. Ένα σχολείο που θα αγκαλιάζει όλα τα παιδιά, θα καταπολεμά τα στερεότυπα και θα προωθεί ένα αξιακό σύστημα ισότητας και αποδοχής της διαφορετικότητας. Θα βοηθάει τα παιδιά να νιώθουν αυτοπεποίθηση και να διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους ολόπλευρα. Ένα σχολείο που θα διαθέτει όλους τους απαραίτητους εκπαιδευτικούς, ειδικούς παιδαγωγούς, ψυχολόγους, βοηθητικό προσωπικό, κατάλληλο πρόγραμμα και όλα τα μέσα για να επιτελέσει τον ρόλο του.
Οι οργανώσεις γονέων, που ζουν την καθημερινότητα του σχολείου και την αγωνία μαθητών και εκπαιδευτικών, διεκδικούν:
- Πρόληψη αποκλειστικά από κοινωνικούς επιστήμονες των Κέντρων Πρόληψης και των Δήμων. Καμία εμπλοκή ΜΚΟ (ΑΜΚΕ) και ιδιωτών στα προγράμματα πρόληψης στα σχολεία.
- Μαζικούς μόνιμους διορισμούς κοινωνικών επιστημόνων, με οργανικές θέσεις, σε κάθε σχολική μονάδα.
- Μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ώστε να χτίζεται σταθερή παιδαγωγική σχέση μαθητή-εκπαιδευτικού.
- Κανένας μαθητής αποκλεισμένος από την "παράλληλη στήριξη" ή ακάλυπτος από σχολικό νοσηλευτή.
- Σχολεία προσβάσιμα για κάθε μαθητή-εκπαιδευτικό-γονιό με αναπηρία.
- Δημιουργία Σχολών Γονέων σε κάθε σχολείο, με ευθύνη των Δήμων, μέσα από μαζικούς διορισμούς κοινωνικών επιστημόνων στους ΟΤΑ.
- Αναβάθμιση στο σχολικό πρόγραμμα των καλλιτεχνικών μαθημάτων και της φυσικής αγωγής, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
- Σύγχρονα ασφαλή σχολικά κτήρια.
- Δημιουργικές δραστηριότητες σε κάθε σχολείο, ομάδες θεατρικές, αθλητικές, μουσικές, περιβαλλοντικές, που θα ενισχύουν τις σχέσεις μέσα στη σχολική κοινότητα.
Καλούμε τους Συλλόγους Γονέων να εντείνουν τη δραστηριότητα και τις διεκδικήσεις τους για το σύνολο της σχολικής ζωής. Με τη δράση μας στους Συλλόγους Γονέων, δίνουμε το μήνυμα στα παιδιά μας ότι η συλλογική δράση εξυψώνει τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους και "νικητής" είναι αυτός που μάχεται υπέρ των αδυνάτων, όχι αυτός που καταπατά τον αδύναμο.
Για την Ένωση Συλλόγων Γονέων Μαθητών Χαλανδρίου
πηγη:www.alfavita.gr