Με
αφορμή το ζήτημα που έχει προκύψει σχετικά με το Γ2β ερώτημα των
Λατινικών στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις και τη διχογνωμία που αυτό
επέφερε, κρίνουμε αναγκαία την ανάρτηση της συγκεκριμένης δημοσίευσης με
σκοπό την παράθεση της δικής μας άποψης και την επισήμανση των
ακολούθων.
Αρχικά, επιθυμούμε να καταστήσουμε σαφή τη δική μας θέση,
σύμφωνα με την οποία, κρίνεται επιτακτική η διατήρηση της υποτακτικής
υπερσυντελίκου «praeripuisset» κατά τη μετατροπή της δευτερεύουσας
αιτιολογικής πρότασης από τον ευθύ στον πλάγιο λόγο. Ε.Λ. : «…
Brutus ad eam obiurgandam venit, quod tonsoris praeripuisset officium»
= = «…ο Βρούτος ήλθε για να τη μαλώσει,
επειδή τάχα είχε κλέψει την τέχνη του μανικιουρίστα» Π.Λ. : «Aliquis
dicit Brutum ad eam obiurgandam venisse, quod tonsoris praeripuisset
officium» = = «Κάποιος λέει ότι ο Βρούτος ήλθε για να τη μαλώσει, επειδή
τάχα είχε κλέψει την τέχνη του μανικιουρίστα» Προς επίρρωση των λεγομένων μας, κάνουμε τις εξής παραπομπές:
•
Σχολική γραμματική του Α. Τζάρτζανου, σελ. 182, § 178, 2 σημείωση 1:
«Δευτερεύουσα πρόταση που εκφέρεται με υποτακτική μπορεί να εξαρτάται
και από απαρέμφατο ή μετοχή (ενεστώτα ή μέλλοντα) ή από σουπίνο,
γερούνδιο ή γερουνδιακό. Οι παραπάνω τύποι στην ακολουθία των χρόνων
θεωρούνται ως χρόνοι αρκτικοί ή ιστορικοί, καθόσον και το ρήμα της
προτάσεως στην οποία ανήκουν είναι χρόνου αρκτικού ή ιστορικού (…).
•
Βιβλίο Καθηγητή, σελ. 142-143: «Το απαρέμφατο του ενεστώτα (και του
μέλλοντα) λογίζεται ως ιστορικός χρόνος όταν εξαρτάται από ρήμα
ιστορικού χρόνου και ως αρκτικός χρόνος όταν εξαρτάται από ρήμα αρκτικού
χρόνου.»
Δεδομένου ότι η αιτιολογική πρόταση στον ευθύ λόγο
εξαρτάται από το γερουνδιακό «ad obiurgandam», το οποίο με τη σειρά του
εξαρτάται από το ρήμα «venit», αξίζει να διευκρινιστεί ότι το
συγκεκριμένο ρήμα είναι ιστορικού χρόνου (ιστορικός παρακείμενος που
στην Ελληνική αποδίδεται με αόριστο), καθώς, όπως αποδεικνύει η
ακολουθία των χρόνων, η δευτερεύουσα αιτιολογική πρόταση που ακολουθεί
εκφέρεται με υποτακτική υπερσυντελίκου («praeripuisset»).
Με βάση
όλα τα παραπάνω (σχολική Γραμματική και Βιβλίο Καθηγητή), είναι ξεκάθαρο
ότι αποσιωπάται και παραμένει αδιευκρίνιστο το εάν η χρονική βαθμίδα
του απαρεμφάτου παρακειμένου «venisse» επηρεάζεται από το ρήμα εξάρτησης
αρκτικού χρόνου «dicit», εφόσον και τα δυο εγχειρίδια δεν κάνουν καμία
μνεία στο απαρέμφατο παρακειμένου.
Θεωρούμε, λοιπόν, ορθότερη την
επιλογή του τύπου «praeripuisset» (υποτακτική υπερσυντελίκου) και για
τον επιπρόσθετο λόγο ότι, με τον τρόπο αυτό, δεν αλλοιώνεται η χρονική
σχέση (προτερόχρονο) της δευτερεύουσας αιτιολογικής πρότασης με το
απαρέμφατο παρακειμένου «venisse».
Η παραπάνω άποψη διατυπώθηκε με βάση την ακόλουθη ενδεικτική ξενόγλωσση βιβλιογραφία: •
A Latin Grammar for Schools and Colleges, G.M. Lane, Professor in
Harvard University, 1899, σελ. 287-288 § 1767 (2): With a perfect
infinitive or perfect participle, the subordinate subjunctive may be in
the imperfect or pluperfect, even with a primary leading verb:
as,
Cicero, Brut. 43: hunc isti aiunt, cum taurum immolavisset, mortuum
concidisse • Ε.C. Woodcock, A New Latin Syntax, Methuen, Λονδίνο
1959, σελ. 223, παρ. 272 (2) «An original historic tense of the
subjunctive remains unchanged, whatever the tense of the governing
verb: O. R. (Oratio Recta) Haec cum vidisset, Caesar constituit
progredi. O. O.
(Oratio Obliqua) Dicunt Caesarem, cum illa vidisset, progredi
constituisse.» Επίσης, παραπέμπουμε στην ιστοσελίδα «Φροντιστήρια
Μπαχαράκη», στην οποία έχει αναρτηθεί η άποψη του καθηγητή Λατινικής
Φιλολογίας, στο Τμήμα Φιλολογίας του Α.Π.Θ. κ. Θεόδωρου Παπαγγελή, ο
οποίος ουσιαστικά επιχειρηματολογεί υπέρ της ίδιας άποψης.
Τέλος,
θεωρούμε σκόπιμο να επιστήσουμε την προσοχή στην αρμόδια επιτροπή, καθώς
και σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, όσον αφορά στην επιλογή των
θεμάτων. Καλό θα ήταν να αποφεύγονται θέματα που εγείρουν σύγχυση και
προβληματισμό (αρχικά στους εξεταζόμενους και κατ’ επέκταση στους
διορθωτές των γραπτών και στους εκπαιδευτικούς) και τα οποία ουσιαστικά
οδηγούν στην υπονόμευση της αξιοπιστίας και του κύρους των πανελλήνιων
εξετάσεων εν γένει.
ΖΕΡΒΟΥΔΑΚΗΣ Ν.-ΜΑΥΡΑΚΑΚΗΣ Ε.-ΨΑΡΟΥΔΑΚΗ Χ., ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ read website how to catch a cheater how to cheat with a married woman read here redirect adult audio stories site adult japanese love stories
Σχόλια (
)
|